Nyfniken skrev:
Det går ju faktiskt att byta riktning på motorerna genom att byta plats på tre faser.
Ja, det beror ju på om man tänker fysisk plats eller plats i fasföljden. :)

prototypen skrev:
För att ändra rotation så byter man blå och gulgrön.
Don't Try This at Home guys... :eek:

andersmc, kan du förklara hur det skulle funkat. Jag trodde i min enfald att skillnaden var att den pumpade sämre om den gick baklänges. Det har i alla fall alla pumpar som jag kopplat fel gjort

spik99 skrev:
andersmc, kan du förklara hur det skulle funkat. Jag trodde i min enfald att skillnaden var att den pumpade sämre om den gick baklänges. Det har i alla fall alla pumpar som jag kopplat fel gjort
Tja, det beror väl på vad det är för sorts pump? En kugghjulspump t ex skulle definitivt pumpa baklänges.

Nu har jag iofs aldrig sett (eller hört!) en 90kW kugghjulspump, men jag skulle mycket gärna vilja göra det. :D

Och jag har ännu inte kommit på nån hydroforpump som inte varit en centrifugalpump och där förstörs knappast nån pump om den surrar åt fel håll.
Så jag håller nog med spik99, och dristar mig till att påstå att andersmc inte har riktigt torrt på fötterna ;)

elmont skrev:
Och jag har ännu inte kommit på nån hydroforpump som inte varit en centrifugalpump och där förstörs knappast nån pump om den surrar åt fel håll.
Så jag håller nog med spik99, och dristar mig till att påstå att andersmc inte har riktigt torrt på fötterna ;)
Tja, jag vet ju bara hur min pump fungerade, och när jag kopplade faserna i fel ordning så lyckades den inte bygga upp något tryck utan bara gick i tills jag stängde av den. Och då var pumphuset märkbart varmt. Så om jag inte stängt av den förmodar jag att den gått tills vattnet i den börjat koka och då hade de vattensmorda lagren skurit.

Men det är ju möjligt att jag bara inbillat mig alltihopa och att spik99 och elmont vet bättre än jag hur utrustningen i mitt gamla hus fungerade.

Troligen gör vi det om du inte har nån "udda" konstruktion på din pump, jag kan ju tillägga att själv har jag och har alltid haft eget vatten och lite olika centrifugalpumpar, samt att jag rätt många gånger haft servicejobb på liknande anläggningar. Med det vill jag bara säga att jag VET hur dom fungerar. Får man inte fram vatten har man luft i pumphuset, och med luft i pumphuset blir det problem oavsett åt vilket håll pumpen snurrar. Kapaciteten på pumpen blir lägre om den snurrar åt fel håll men den pumpar likväl.
Om ditt hus är nytt eller gammalt spelar ingen roll vattenpumparna (centrifugalpumpar) har fungerat lika sedan dom "uppfanns", det fins även andra typer av vattenpumpar men dom är knappast aktuella i svenska hushåll.

elmont skrev:
Om ditt hus är nytt eller gammalt spelar ingen roll vattenpumparna (centrifugalpumpar) har fungerat lika sedan dom "uppfanns", det fins även andra typer av vattenpumpar men dom är knappast aktuella i svenska hushåll.
Japp, där är det standard. Jag kommer ihåg när bytte vattenpumpen i stugan när den gick på nittiotalet. Trots att de varit med i ett antal decennier så görs de fortfarande med samma mått och anslutningar. Bara att skruva bort den 40+ år gamla och skruva dit den nya. Så i vissa branscher så klarar man iaf av att leva efter "om det funkar så ändra inte." :)

Men det finns förstås gott om andra sorters pumpar som pumpar fram eller baklänges beroende på rotationsriktningen. (Min son hittade exv. http://www.pumpschool.com med käcka animeringar på många "icke-centrifugal" pumpprinciper).

elmont skrev:
Troligen gör vi det om du inte har nån "udda" konstruktion på din pump, jag kan ju tillägga att själv har jag och har alltid haft eget vatten och lite olika centrifugalpumpar, samt att jag rätt många gånger haft servicejobb på liknande anläggningar. Med det vill jag bara säga att jag VET hur dom fungerar. Får man inte fram vatten har man luft i pumphuset, och med luft i pumphuset blir det problem oavsett åt vilket håll pumpen snurrar. Kapaciteten på pumpen blir lägre om den snurrar åt fel håll men den pumpar likväl.
Så det spelar alltså ingen roll åt vilket håll pumpen snurrar?

Mikael_L
andersmc skrev:
Så det spelar alltså ingen roll åt vilket håll pumpen snurrar?
Såvitt jag läste i ditt citerade inlägg samt tidigare i tråden så har det påståtts att det spelar roll - det pumpar med sämre kapacitet om den snurrar åt fel håll.
Men också att pumpen inte pumpar baklänges eller går torr pga fel rotationsriktning.

Jag har ingen aning själv, jag har aldrig grejat med någon sådan slags pump. Jag läser bara för att lära mig lite mer saker och ting.

Mikael_L
elmont, då du gjort jobb på sådana här pumpar, vad har du för strategi för att försäkra dig om rätt rotationsriktning?
Kollar du matarkabelns rotation med fasföljdstestare och sen kopplar enligt pumpens anvisning?
(dvs tar för givet att om du följer L1-L3 på pumpen så blir det rätt)

Skillnaden ser jag när jag startar pumpen och mäter strömförbrukningen med min tångampermeter samt hur fort den bygger upp tryck och ev vilket sluttryck som nås. Är jag tveksam vänder jag på riktningen och mäter då får jag svaret. Eftersom pumpen lyfter mer vatten fortare (går tyngre) drar den mer ström när den går åt rätt håll.
andersmc, som jag skrev i ett tidigare inlägg kapaciteten minskar om pumpen snurrar åt fel håll.
Ps
På många pumpar sitter det en pil som visar åt vilket håll den ska snurra
Ds.

Redigerat:
Skillnaden är så markant i kapacitet, tryck osv vid de vanliga pumptyperna (centrifugal) i de här sammanhangen att man knappast kan missa om den går baklänges vid uppstart. Jag skulle nästan säga att de inte blir användbara vid fel rotationsriktning under normala inställningar och krav på tryck, flöde.

Med principen elmont beskriver här höver man inte tveka, och det är inte skadligt att köra en stund bara man fyllt pumpen först om man bytt eller tömt den.

Redigerat:
Mikael_L
elmont skrev:
Skillnaden ser jag när jag startar pumpen och mäter strömförbrukningen med min tångampermeter samt hur fort den bygger upp tryck och ev vilket sluttryck som nås. Är jag tveksam vänder jag på riktningen och mäter då får jag svaret. Eftersom pumpen lyfter mer vatten fortare (går tyngre) drar den mer ström när den går åt rätt håll.
OK, tack för svaret.

Jag vill även påpeka att man ALLTID bör fylla pumphuset INNAN man startar pumpen oavsett hyr den roterar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.