Men om du vill kunna få den att snurra på valfritt håll då?
Men klart man kan ha övervakning på fasföljd, fast allt kostar ju, detta är ju knappast nåt stort problem. Nätbolagen ändrar inte fasföljd utom av misstag, vilket rättas till.
Men klart man kan ha övervakning på fasföljd, fast allt kostar ju, detta är ju knappast nåt stort problem. Nätbolagen ändrar inte fasföljd utom av misstag, vilket rättas till.
Det finns fasföljdsreläer som kan förhindra start i fel riktning. Annars kan man använda en frekvensomriktare. I många tillämpningar händer dock ingenting farligt av att en maskin startar åt fel håll.andersmc skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 384 inlägg
Japp, och höjdarlösningen jag såg en gång när jag lekte industrielektriker (på åttiotalet) var en limpump där man löst det *mekaniskt* med en växellåda vars utgående axel roterade medurs oavsett vilken riktning ingående axel roterade.Avemo skrev:
Den var dock inte gjord för att köras "baklänges" kontinuerligt, utan kom med instruktionen att man skulle koppla in den, testköra samt kontrollera rotationsriktningen och fasvända om den var fel.
Ett dåligt betyg till elektriker som inte inser betydelsen av och inte heller verkar ha förmågan att säkerställa detta. Tyvärr är de nog inte så sällsynta, exemplaren mycke_nu refererar kan säkert orsaka även värre problem.
I dag kan det gå långt tid innan den normala villaägaren märker något eftersom nästan alla motorer i cirk pumpar. oljebrännare m.m är av enfasmodell. Värmeapparater "skiter" fullständigt i fasföljd bara dom får sina 400 V
Vet inte vad Mycke_nus exemplar gjorde fel, de kollade ju fasföljden och åtgärdade, sen kanske den som undrade hur man vände fasföljden skojade eller var nån hjälpare utan utbildning, man tog in allt som fanns under gudrun.
Sen håller Mikael_L inte med, en motivering kanske hade varit på sin plats? I gamla installationer kan fasföljden vara hur som helst beroende på vilket elverk, idag med färgstandard brun, svart och grå lägger man det enligt färg in, är det sen inte rätt i matande skåp blir rotationen in fel.
Sen håller Mikael_L inte med, en motivering kanske hade varit på sin plats? I gamla installationer kan fasföljden vara hur som helst beroende på vilket elverk, idag med färgstandard brun, svart och grå lägger man det enligt färg in, är det sen inte rätt i matande skåp blir rotationen in fel.
Det behöver inte vara fel fasföljd. Vissa värmepumpar kan larma för detta om man får spänningsbortfall på 1 fas. Det kan hända ibland vid strömavbrott. Jag skulle prova att kvittera larmet och kontrollera fasföljden på plats.
Redigerat:
Jag borde kanske utveckla det där litet.Mikael_L skrev:
Vid nyinstallation av matningar tycker jag det är 100% självklart att fasföljden ska stämma. Allt annat tycker jag vore skandal.
Men i gamla befintliga anläggningar och/eller områden så kan man givetvis inte skifta fasföljden om den nu råkar vara fel.
Så du tänkte kanske som mig, ändå ...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 072 inlägg
För att ändra rotation så byter man blå och gulgrön.
prutte
prutte
Jag hade en gång en hydrofor som gick på trefas. Hade den motorn snurrat åt fel håll hade pumpen gått torr och det hade nog slutat med att den skurit. Det hade man ju inte märkt heller förrän det var för sent.Avemo skrev:
Lite OT kanske, men det går att koppla fel på alla möjliga sätt. För många år sedan skulle vi starta en nybyggd fjärrvärmecentral i en mindre svensk stad. Cirkulationspumpen mot nätet var på 90kW. För att abonnenterna skulle märka så lite som möjligt gjorde vi detta kl 03.00. Vi startade cirkulationspumpen och väntade tills vi skulle få flöde genom systemet. Efter ca 5 minuter kom det första samtalet på telefonen. Efter 10 minuter kom polisen. Det ylade i värmeväxlarna i alla (ALLA) hus som hade fjärrvärme i vår stadsdel. Vi fick polisorder: Stäng av omedelbart!
Därefter felsökning. Vad hade hänt? Följande morgon efter ritningslösning och konsultation av rörläggaren visade det sig att rörkrökaren hade korsat rören för vatten ut och in i rörgraven. Därför att ut och in från centralen var ritade omvänt mot den ritning rörkrökaren hade på placeringen i rörgraven. Vi hade alltså med vår 90 kW cirkulationspump tryckt hela vattenmassan baklänges i fjärrvärmesystemet! Inte bra!
Det tog tid att fixa detta. Inte bara att byta två tåtar!
Därefter felsökning. Vad hade hänt? Följande morgon efter ritningslösning och konsultation av rörläggaren visade det sig att rörkrökaren hade korsat rören för vatten ut och in i rörgraven. Därför att ut och in från centralen var ritade omvänt mot den ritning rörkrökaren hade på placeringen i rörgraven. Vi hade alltså med vår 90 kW cirkulationspump tryckt hela vattenmassan baklänges i fjärrvärmesystemet! Inte bra!
Det tog tid att fixa detta. Inte bara att byta två tåtar!