S SueCia skrev:
Roligt att folk har så starka åsikter om det jag skriver i det här inlägget. Vad anser folk att risken är med att använda blå tråd som tändtråd, ha då i åtanke att det är fullt tillåtet att använda blå tändtråd i en kabel. Så alla risker som har med risk för förväxling att göra bör man kunna åsidosätta helt eftersom man tycker den risken är okej i en kabel.

Jag strävar alltid efter att använda korrekt färg på tändtråd, är osäker på om jag någonsin använt blå FK som tändtråd, kanske inte. MEN jag ser ingen som helst risk med att göra det som jag inte ser som exakt samma risk i en kabel.
Men att använda Blå FK är ju inte heller okej.
Du kan dra om till en annan färg förutom brun och gul-grön.

S
S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Jag håller med om att det är direkt olämpligt.
Men att konsekvensen skulle vara avsked och/eller fängelse är inte rimligt.

I TS fall har elektrikern ändå gjort ett försök till tydlighet.
Hade jag sett det där hade jag anat att något var lurt. Dessutom så är det skrivet att den går till lampan.så det hade jag också med lite möda räknat ut att det är en tändtråd.
(Och då kan jag var lite trög)
Fängelse är överdrivet och jag är osäker på om någon faktiskt förespråkat det seriöst.

Men sparken, beror på. Om det är en färsking så kan han komma undan med en varning tycker jag. Men som erfaren elektriker (färdig lärlingstid) så är det oförlåtligt att göra så, man har då visat att man inte tar elsäkerhet på allvar.

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
S
Men att använda Blå FK är ju inte heller okej.
Du kan dra om till en annan färg förutom brun och gul-grön.
Jag vet redan att det inte är OK, var jag inte väldigt tydlig med det?

Jag ser fortfarande ingen som helst risk med att göra det som jag inte även ser i att använda blå ledare i en kabel som tändtråd.

Dvs. det är en tämligen fjantig regel eftersom den bara appliceras på en ledare i ett rör men inte på en ledare i en kabel, för att det är mest bekvämt så.

Om man på riktigt ser risker med blå tändtråd bör man inte ta hänsyn i hur ledaren är förlagd, utan förbjuda blå tändtråd oavsett format.

Jag menar dock, som jag redan sagt, att det borde vara OK med både blå tändtråd i kabel, och i rör.

D Dilato skrev:
Dina påståenden om att man kan göra nästan vad man vill bara man dokumenterar det (som går stick i stäv mot konsensus här) gjorde mig nyfiken på vem är du.

Att du använder ditt helt unika riktiga namn som forumnamn förutsätter jag därför inte är ett problem att jag kollade upp (creepy?).

Självklart är det av intresse att veta om någon kommer med inlägg baserade på branchtillhörighet/auktorisation eller bara allmänt tyckande ( som jag som bara är generellt halvkunnig) när inläggen är aningen kontroversiella.

Jag har inte hängt ut dig, du kunde låtit bli att svara...men du ska ha Kudos för att du är ärlig och jag respekterar det mycket👍❤️😎
Nejdå. Jag hoppas inte att jag skrev hängt ut för det menade jag inte.

Nja man kan inte göra vad man vill. Men om man gör en bedömning och ordentlig analys kan du besluta vilka åtgärder som är säkra.

Men det är en del pappersexercis och är otroligt tråkigt och därför betydligt enklare att följa standard eller tillverkarens anvisning.
Därför gör de flesta det. Men att det skulle vara lagkrav att följa standard är fel.

Jag menade creepy lite med glimten i ögat. Men det förstod du säkert.

Jag anser inte själv att det jag skrev ens är kontroversiellt.
Lag är lag. Standard är standard.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Åk tillbaka och åtgärda.
Vi har redan brist på elektriker. Ska vi sparka de vi har för att denne kopplade gul-grön som tändtråd. Och dessutom märkte den med tejp.
Det var ju en himla tur att kunden var på och upptäckte detta..

Det finns ett problem här..
el är farligt och får bara kopplas av kompetenta utbildade personer enligt lag.

Dessa utbildade förutsätts följa lag och förordningar, och aldrig bryta regelverket om det inte är absolut nödvändigt.

I det aktuella fallet finns det inga förmildrande omständigheter över huvudtaget.

Det var inte svårt eller dyrt eller annan omständighet att göra det korrekt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag vet redan att det inte är OK, var jag inte väldigt tydlig med det?

Jag ser fortfarande ingen som helst risk med att göra det som jag inte även ser i att använda blå ledare i en kabel som tändtråd.

Dvs. det är en tämligen fjantig regel eftersom den bara appliceras på en ledare i ett rör men inte på en ledare i en kabel, för att det är mest bekvämt så.

Om man på riktigt ser risker med blå tändtråd bör man inte ta hänsyn i hur ledaren är förlagd, utan förbjuda blå tändtråd oavsett format.

Jag menar dock, som jag redan sagt, att det borde vara OK med både blå tändtråd i kabel, och i rör.
Jag personligen skulle gärna se att vi slutade med färger och körde svart rektor igenom. (Väldigt opraktiskt dock)
Men det skulle tvinga oss att mäta istället för att förlita oss på färgerna. För om någon kopplat gul-grön till fas så spelar regler ingen roll. Man får ström i sig ändå.

Jo du var tydlig med att du strävar efter att dra rätt färger.

Men ibland är det svårt att åstadkomma.

D Dilato skrev:
Det var ju en himla tur att kunden var på och upptäckte detta..

Det finns ett problem här..
el är farligt och får bara kopplas av kompetenta utbildade personer enligt lag.

Dessa utbildade förutsätts följa lag och förordningar, och aldrig bryta regelverket om det inte är absolut nödvändigt.

I det aktuella fallet finns det inga förmildrande omständigheter över huvudtaget.

Det var inte svårt eller dyrt eller annan omständighet att göra det korrekt.
Förmodligen finns det ingen anledning.

Men om kunden inte hade upptäckt det hade det aldrig märkts av.
Eftersom det i slutändan bara handlar om färg och ingen direkt el-fara.
Olämpligt men inte fara för egendom.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Vi vet inte, egentligen, eftersom TS inte svarat på frågan "hur ser det ut i andra änden på kabeln ifråga".🤔🤓

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vilka andra grundläggande säkerhetsåtgärder anser du vara rimliga att åsidosätta på arbetsplatser utan kännbara konsekvenser?

Är det okej för en plåtslagare att koppla loss kollegans fallskydd när han tittar bort för att den var vägen? (Han ska ju kolla att den sitter fast innan han fortsätter arbetet)
Är det okej för en bilmekaniker att ta bort bromsklossarna från en kunds bil och återmontera allt annat och ställa den på parkeringen? (Kunden ska ju provbromsa innan han börjar köra, det fick man ju lära sig på körskolan)
Något annat?
Den där var kul, för det hände mig när jag för en gångs skulle anlitade en verkstad för att fixa slitna bromsklossar. Anledningen var att jag jag på annan ort och inte hade tid och verktyg att göra det själv och ena klossen "tog slut" under resan. Oken kärvade och efter en massa krångel hade de fixat det! Det var bara det att de hade kopplat ur handbromskablarna för att "vara säkra på att det inte var de som kärvade". De glömde visst nämna det när jag hämtade bilen... Det är lite åt samma håll med att jag hellre drar el själv olagligt för då vet jag att det blir rätt. Pappa har full behörighet så jag kan alltid skylla på honom... Jag skulle f.ö. aldrig dra något som jag var minsta tveksam på men i en vanlig villa är det få saker som går på det kontot.

Angående anmälan eller inte: Den som inte anmäler ett uppenbart fel tar på sig ett stort ansvar. Om ingen anmäler, hur ska då kontrollmyndigheten kunna göra sitt jobb? De kan ju omöjligt vara ute och kontrollera ens en bråkdel av alla installationer. Låt dem avgöra om åtgärd ska sättas in eller inte. Om samma installatör fått 100 anmälningar så lär det hända saker (förhoppningsvis tidigare beroende på felens art). Om dessa 100 anmälningar aldrig kommit in p.g.a. underlåtenhet att anmäla och någon dör p.g.a. installatörens slarvighet så kan man lätt tänka sig efterlevande tycker om det (om det t.ex. framkommer vid efterkontroller). Är det ett enstaka misstag, eller helt enkelt att det du anmäler inte alls är ett fel, bara du som tror det, ja, då avskriver myndigheten det, ingen skada skedd!

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…

********** redigerat av moderator **********

Citat ur SS 436 40 00:
514.3.1.Z2 Skyddsledare
Skyddsledare ska identifieras med färgkombinationen grönt och gult. Denna färgkombination får inte användas för andra ändamål.

Allt annat är att frångå god elsäkerhetsteknisk praxis, du kan stånga ditt huvud blodigt men någon hittepålösning skulle aldrig någonsin godkännas.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
U
J J-banan skrev:
Jag tycker det är fel eftersom blå inte skall vara spänningssatt, speciellt när det finns möjlighet att dra in en till ledare. Enligt mig så är g/g skyddsjord och blå neutral, om de inte används så är de reserverade för framtida syfte.
Fast blå är spänningssatt, räcker med att du glömmer plugga ur en stickkontakt på vald grupp eller att det kanske till och med finns fast förbrukare inkopplade, typ dosdimmers.
Jord och Nolla har helt olika funktion och kan/ bör inte likställas.

J jonaserik skrev:
AJABAJA så gör man inte, G-G är bara för jord. Kan vara hempul av någon tidigare, som inte hade annan kulör i fickan eller för slö att dra i en ny. Men en elektriker ska inte göra så.
Om jag ser en jordkabel, utgår jag i från att det är jord, eftersom jag vet att inga elektriker skulle komma på iden att använda en jordkabel till något annat än jord, eftersom det förutom dyra skador på maskiner och fastigheter även kan leda till dödsfall. Sååå...

Intet Intet skrev:
Jag känner till det.
Föreslog bara att det ibland är klokt att vara lite pragmatisk ifall förutsättningarna för det infinner sig. Även heliga kor slaktas ibland.
Du ska inte ytttra dig om saker du inte förstår, även om du kan några fina ord
(pragmatisk). Heliga kor slaktas aldrig. Gröngul används ALDRIG till annat än skyddsjord.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Har svårt att tro att folk skulle ha dött pga att man kopplat gul grön som tändtråden eller fas.
Tror att de som dött inte kontrollerat vad som är vad oavsett färg.
Man kan inte som elektriker drar i trådar, få ström i sig och sedan skylla på fel färg.
JO, det finns ett dödsfall för inte så jättemånga år sedan. En "elektriker" (har för mig att det var någon utan egen behörighet som kopplade åt en kompis på fritiden), kopplade in en handdukstork i ett badrum. Hittade en gulgrön i en kopplingsdosa som kopplades som skyddsjord till torken. En tid senare avled den som bodde i lägenheten efter att ha kommit åt torken när han kom ur duschen.

Den gulgröna hade använts som tändtråd för taklampan i ett annat rum.

Här kan man visserligen hävda att även den som installerade torken gjorde ett grovt fel som inte kontrollerade att det verkligen fanns kontinuitet på jordledaren (och kanske fler fel, jordfelsbrytare?). Men det är den här typen av dubbla fel som ställer till olyckor. Det gäller att aldrig medvetet orsaka det där första felet, för då räcker det med ett ärligt misstag/slarv som andra fel. Och du har en olycka.

Jag vill påstå att just så som det ser ut i den här tråden skulle kunna vara första steget i en sådan olycka. Sannolikheten är inte jättehög. Men det är så himla onödigt att överhuvudtaget skapa en möjlighet för ett sådant här misstag. Nu vet vi inte hur den här tråden går till sin lampa, eller hur det ser ut i kopplingsdosor på vägen. Men antag att den passerar igenom en dosa utan kopplingar, kanske utan märlning i dosan den bara passerar. Någon vill koppla in el till en badrumsombyggnad....

Redigerat:
  • Gilla
byabin och 10 till
  • Laddar…
Moderator kan stänga av hur mycket de vill.
Faktum kvarstår.
Det är inte tvingande att använda standarden och det är inte per automatik att frångå elsäkerhetsteknisk praxis.
Väljer du att följa standard har du däremot per automatik uppfyllt säkerhetsteknisk praxis.

Ett troll i min definition är ute efter att skapa hets.
Mina inlägg har handlat om att minska den hets och häxjakt som uppstod.
Avsked och fängelse är oproportionerliga påföljder för felet som begåtts.
Jo den är tvingande i detta fall då det inte finns några alternativ.
Att producera provocerande inlägg som dina det samma som att trolla.
Att försvara något som bevisligen har fått ödesdigra konsekvenser är provocerande.
Kraftiga reprimander finns definitivt i straffskalan för sådant.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.