119 427 läst ·
474 svar
119k läst
474 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Jag har faktiskt gjort det själv.K Karldanaxel skrev:
En utelampa styrd av en rörelsedeckare.
Fas noll jord in i en kopplingsdosa, därifrån fas nolla till deckaren i en treledarkabel (brun blå gröngul) där gröngul blev tändtråd tillbaka till kopplingsdosan och vidare till lampan med brun ledare tillsammans med blå nolla och den äkta skyddsjorden.
Jag krympslangade den gröngula tändtråden med svart slang i båda ändar så man inte kan se någon gröngul färg.
Kablarna är utanpåliggande helt synliga hela vägen mellan kopplingsbox och lampa och deckare.
Avstånd mellan box och deckare är 10 cm.
Kan inte förväxlas om man inte är helt inkompetent .
Hur skulle du lösa det med en 3g1,5 redan dragen kabel som sitter fast?Alfredo skrev:
Klamra en ny på vägg?
Min poäng med hela mitt resonemang bottnar i att jag tycker att få sparken eller fängelse för att ha använt gul-grön som tändtråd är att dra några växlar för högt.
Därför ville jag påvisa att det inte är helt svart och vitt och inte per automatik vare sig olagligt och eller icke tillämpligt.
Vissa tycker att du bör bli av med jobbet och få fängelse för ett sådant tilltag.D Dilato skrev:Jag har faktiskt gjort det själv.
En utelampa styrd av en rörelsedeckare.
Fas noll jord in i en kopplingsdosa, därifrån fas nolla till deckaren i en treledarkabel (brun blå gröngul) där gröngul blev tändtråd tillbaka till kopplingsdosan och vidare till lampan med brun ledare tillsammans med blå nolla och den äkta skyddsjorden.
Jag krympslangade den gröngula tändtråden med svart slang i båda ändar så man inte kan se någon gröngul färg.
Kablarna är utanpåliggande helt synliga hela vägen mellan kopplingsbox och lampa och deckare.
Avstånd mellan box och deckare är 10 cm.
Kan inte förväxlas om man inte är helt inkompetent .
Bränd på bål för att ens tänka tanken.
Jag såg nog hellre att vi gick tillbaka till svart på allt.J Jontha skrev:Och varför skulle den användas till något annat än vad den är avsedd för? Skulle vi inte bara kunna ha en och samma färg på allt lika gärna då? Nej, säger ni, för då vet man ju inte vad kabeln används till!
Jaha, men håll då för bövelen rätt på era kablar. Tänk om man gjorde lika med varningar på t.ex. vätskor? Då står man där med bortfräten hals för att kleti och pleti fyllde batterisyran i dryckbehållaren.
Men det är opraktiskt. Av den enkla anledningen att det är svårt veta vilken kabel som är vilken utan att sumra.
Men inge skulle anta utan att mäta.
Det är ok, jag hempular så det är olagligt ändå 🤓S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Men, jag skulle aldrig komma på tanken att inte dra i en tråd i rätt färg i en slang vid nyinstallation, vilket är ämnet här.
Här är det så dåligt gjort att man häpnar, inte ens hela den gröngula är övertejpad med annan färg!
Oklart definierad fråga men jag skulle inte använda gulgrön till annat än skyddsjord. Byta kabel är väl så generellt svar som jag kan ge.S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Håller med. Det överdrivs lite i onödan ibland. Tjära och fjäder följt av lite traditionell kölhalning bör räcka som straff.S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Det här är svart och vitt och definitivt olämpligt. Om inte annat idiotförklarar kabeltattaren sig själv och det är väl dumt?S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Ledaren sitter fast och går ej att byta ut.Dowser4711 skrev:
Man gör bedömningen att det går att göra detta på ett säkert sätt och bestämmer sig för att märka båda ändar och dokumentera förfarandet och kanske till och med skriva med det vid gruppschemat.
Jag vet inte. Jag gör inte såhär själv. Men.det skulle kunna vara en anledning samt lösning.
Sitter fast och ej går att byta ut FK i ett flexrör?S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Sitter ledaren av någon orsak fast i röret är det väl ännu vansinnigare att spänningssätta den?
(Har du själv dragit röret så att det är nylagt är ju något rejält fel och det kanske sitter en skruv genom röret, är det draget sedan tidigare finns det kanske en dosa på vägen som du inte känner till där gröngul faktiskt används för det den är avsedd för.)
Nej, det argumentet håller inte. Försök igen, *ett* enda rimligt exempel är vad vi vill höra.
Du vet inte, men du anser det ändå är okej...S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Då har vi olika syn. För jag anser inte att det alltid är svart och vitt.Alfredo skrev:
Oklart definierad fråga men jag skulle inte använda gulgrön till annat än skyddsjord. Byta kabel är väl så generellt svar som jag kan ge.
Håller med. Det överdrivs lite i onödan ibland. Tjära och fjäder följt av lite traditionell kölhalning bör räcka som straff.
Det här är svart och vitt och definitivt olämpligt. Om inte annat idiotförklarar kabeltattaren sig själv och det är väl dumt?
Men let's agree to disagree.
Jag anser att avsked eller fängelse inte är i proportion till vad man faktiskt gjort fel.Dowser4711 skrev:
Sitter fast och ej går att byta ut FK i ett flexrör?
Sitter ledaren av någon orsak fast i röret är det väl ännu vansinnigare att spänningssätta den?
(Har du själv dragit röret så att det är nylagt är ju något rejält fel och det kanske sitter en skruv genom röret, är det draget sedan tidigare finns det kanske en dosa på vägen som du inte känner till där gröngul faktiskt används för det den är avsedd för.)
Nej, det argumentet håller inte. Försök igen, *ett* enda rimligt exempel är vad vi vill höra.
Du vet inte, men du anser det ändå är okej...