122 389 läst ·
480 svar
122k läst
480 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Tänker man lite längre så kan t.ex taket målas om. Taklampan tas bort, vit färg kommer på tejpen och sedan……S Sven Bjurenholt Wolf skrev:Koppla ur fallskydd och bromsar är ju absolut jämförbart med att använda fel färg i en ledare.
🤨
Vad händer vid ett fel?
Låt oss använda din analogi.
Du kopplar ur fallskyddet och sätter lapp på taket där det står att det är urkopplat.
Du sätter en lapp bakom däcket att bromsarna är urkopplade.
Du tejpar en gul-grön kabel med markering att den används som tändtråd.
Din kollega snubblar till.
Kunden blåser iväg med bilen.
Kunden tänder lampan.
Din kollega stapplar och återfår balansen.
Kunden i bilen....
Lampan kommer att tändas.
Din kollega upptäcker lappen, blir förbannad och kopplar fast fallskyddet.
Kunden i bilen.....
Kunden öppnar strömbrytaren med spänningen avslagen. Byter brytaren.
Sätter wago eller tejpar den gul-gröna (den behövs ju inte för det är skyddsjord)
Koppla de andra i brytaren, monterar tillbaka. Slår på strömmen. Trycker på knappen.
Vad händer?
Troligtvis går säkringen. Kunden kliar sig i huvudet och förstår inte vad som hänt.
Ringer en elektriker.
Elektriker mäter. Upptäcker något vaj och spänning när han mäter gul-grön mot blå, samt brun men inte mellan blå och brun.
Inser att något är fel nånstans och börjar felsöka djupare.
Alternativt.
Kunden byter strömbrytare och kopplar likadant som det satt på den gamla brytaren. Monterar tillbaka slår på spänningen.
Trycker på knappen.
Lampan tänds.
Skillnaden på dessa tre situationer är att de två första kan klassas som mordförsök oavsett om något händer eller inte.
Men i övrigt. Absolut jämförbara. 🤪
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Jag tänker rensa en del i den här tråden. Låte oss få slut på diskussionen om huruvida elinstallationsreglerna håller lagnivå eller ej. Det ä'r Off Topic i trådens ämne. Kan vara värt en egen tråd.
/moderator
/moderator
Nu spårar jag kanske ur (som om tråden inte redan spårat rejält) men kallas neutralledaren verkligen spänningssatt? Det är bara i det fall det finns en förbrukare och ledaren kopplas ur i centralen eller klipps längs vägen till förbrukaren som den får en potential som inte är noll. Visserligen finns det ett spänningsfall i ledaren (förutsatt en ström) men gör det att neutralledaren kallas spänningssatt? Kanske är det så i terminologin för att den potentiellt kan bli spänningssatt (vid t.ex. fel)? Det är säkert fel att betrakta den som spänningslös just p.g.a. risken för att ett fel eller urkoppling kan göra att den är just spänningssatt, men då måste ju skyddsledaren och kallas spänningssatt för det kan ju i teorin uppstå ett fel som gör den spänningssatt (jag har exempel på detta från en stor, professionell installation av reservkraft där man glömde ansluta PEN-ledaren mellan generator/UPS och nätet).U Utsliten och utdömd skrev:
Gör nu inte detta till huvudämnet, jag är bara nyfiken, inte ute efter en debatt
Fel fel. Att märka båda ändar hjälper inte. Någon kan i framtiden hitta en gulgrön i mitten nånstans och installera något. Givetvis vore det fel att inte kolla att det säkert är jord men man ska absolut respektera säkerhet och i ryggraden aldrig aldrig döra så här. Åtgärda skulle jag tycka, även om en tändtråd oftast är kort och sällan jord i taklampor, reklamera? Det beror kanske på vad som sagts och kommit överens om. Lär inte vara en svår operation.A asundelius skrev:Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Du funderade inte på att läsa något av de 183 svaren som kommit i tråden för att se om någon redan hade sagt något liknande innan du skrev det där?T Torbjörn Wahlgren2 skrev:Fel fel. Att märka båda ändar hjälper inte. Någon kan i framtiden hitta en gulgrön i mitten nånstans och installera något. Givetvis vore det fel att inte kolla att det säkert är jord men man ska absolut respektera säkerhet och i ryggraden aldrig aldrig döra så här. Åtgärda skulle jag tycka, även om en tändtråd oftast är kort och sällan jord i taklampor, reklamera? Det beror kanske på vad som sagts och kommit överens om. Lär inte vara en svår operation.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Jag skulle hellre låta inläggen vara och istället banna dessa i****** och vara tydlig att det är dessa inlägg som är orsaken, för att sätta ned foten. Dessa troll har växt i antal på sistone.H hempularen skrev:
Slutligen, så man förstår, det är bättre att göra allt själv.A asundelius skrev:Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Nog är det fel, absolut, men det finns ingen kabel i bilden utan tre trådar eller ledare.....A asundelius skrev:Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Gulgrön är helig och ska aldrig normalt leda ström ens vid avbrott till centralen om det är enda felet. Blå kabel nlir strömförande vid ett sådant fel. I centralen samma potential men innevi huset är det inte självklart.F fb35523 skrev:Nu spårar jag kanske ur (som om tråden inte redan spårat rejält) men kallas neutralledaren verkligen spänningssatt? Det är bara i det fall det finns en förbrukare och ledaren kopplas ur i centralen eller klipps längs vägen till förbrukaren som den får en potential som inte är noll. Visserligen finns det ett spänningsfall i ledaren (förutsatt en ström) men gör det att neutralledaren kallas spänningssatt? Kanske är det så i terminologin för att den potentiellt kan bli spänningssatt (vid t.ex. fel)? Det är säkert fel att betrakta den som spänningslös just p.g.a. risken för att ett fel eller urkoppling kan göra att den är just spänningssatt, men då måste ju skyddsledaren och kallas spänningssatt för det kan ju i teorin uppstå ett fel som gör den spänningssatt (jag har exempel på detta från en stor, professionell installation av reservkraft där man glömde ansluta PEN-ledaren mellan generator/UPS och nätet).
Gör nu inte detta till huvudämnet, jag är bara nyfiken, inte ute efter en debatt![]()
Nej svaret i tråden är säkert givet många gånger, fick kritik förcatt jag tydligen sagt samma sak som någon annan men svaret på din fråga tror jag kan vara ungefär så. Gulgrön är säkerhet andra färger inklusive blå är funktion.
Fy *** asså. Den elektrikern har brutit mot den heligaste regeln😱🤬🤬🤬A asundelius skrev:Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Jag hade inte reklamerat utan tagit in en annan firma bums
Man spänningsätter inte blå ledare med 230v i en infälld installation, det folk inte verkar fattaF fb35523 skrev:Nu spårar jag kanske ur (som om tråden inte redan spårat rejält) men kallas neutralledaren verkligen spänningssatt? Det är bara i det fall det finns en förbrukare och ledaren kopplas ur i centralen eller klipps längs vägen till förbrukaren som den får en potential som inte är noll. Visserligen finns det ett spänningsfall i ledaren (förutsatt en ström) men gör det att neutralledaren kallas spänningssatt? Kanske är det så i terminologin för att den potentiellt kan bli spänningssatt (vid t.ex. fel)? Det är säkert fel att betrakta den som spänningslös just p.g.a. risken för att ett fel eller urkoppling kan göra att den är just spänningssatt, men då måste ju skyddsledaren och kallas spänningssatt för det kan ju i teorin uppstå ett fel som gör den spänningssatt (jag har exempel på detta från en stor, professionell installation av reservkraft där man glömde ansluta PEN-ledaren mellan generator/UPS och nätet).
Gör nu inte detta till huvudämnet, jag är bara nyfiken, inte ute efter en debatt![]()