tommib
S skutten11 skrev:
Rätt av dig Mussli , fel namn av mig bara , det är en huvudledning vi pratar om
Ska inte varje kabel säkras efter sin aria , med ev . extra säkringar i skåpet då , klart att det går att säkra en 2,5 20 amp men då ska det vara i serie med överlastskydd och inte direkt på utgående plint som det talas om här , jag har då aldrig sett en utgående kabel från skåp vara i serie med överlastskydd , utan det har varit avsäkring för kabeltyp
Kabeln är avsäkrad. Med huvudsäkringarna, som vanligen sitter i mätarskåpet.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
och hur många amp ?

tommib
S Skr skrev:
Ah, men då är det ju 20 A
Se ovan, som svar på din egen fråga.

S
tommib tommib skrev:
Se ovan, som svar på din egen fråga.
Frågade dig nu , så den utgående 2,5 mm2 är säkrad med 20 amp , var har resonemanget tagit vägen på forumet att alla ledningar och kablar skall avsäkras med därtill avsedd säkring i förhållande till aria och längd .
Finner det mycket märkligt med det som kommer fram här från lika håll att det är Ok att göra så .
i åtanke på vad som skrivs överlag i trådar som gäller EL

tommib
Sluta nu..... Du lyssnar ju inte. Läs det elektriker 2 har skrivit på skärmdumpen från TS, och därefter det Bo skriver. Det kan vara korrekt att avsäkra en 2,5 kvmm kabel med 20 A under vissa omständigheter och dessa verkar föreligga här.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jadå, elektriker 2 har verkligen ställt upp det och räknat föredömligt.
Detta är en kunnig elektriker, nästan en elkonstruktör eller elprojektör.

tommib tommib skrev:
Jag håller med dig om att elektriker 2 uppenbarligen kan räkna och troligen är kompetent, men är det verkligen lämpligt att dimensionera en huvudledning så marginellt? Om det inte finns någon särskild anledning till det alltså?
Tja...
Lämpligt och lämpligt. Först och främst är det ju lämpligt att ligga helt inom gällande regelverk, vilket t.ex. denna kabel gör.
Sen kan man tycka att det kanske är lämpligt att ha mer marginal, men det är ju samtidigt ganska olämpligt, i alla fall onödigt mycket marginal.
Vi ska naturligtvis inte slösa med resurser i onödan, det gäller både koppar och kundens pengar.

Alla elektriker är saliga på sin tro, jag hade en diskussion som till sist blev rätt häftig, med en kollega, när jag påstod att man visst ganska ofta kan säkra upp 1,5mm² kabel med 16A och 2,5mm² kabel med 20A.
Han var stenhårt fast i tumreglerna och visste inte annat och kunde inte tro att det fanns någon annan verklighet. Och tyckte det blev jobbigt när jag började visa honom tabellerna i ss4364000.

Så är det, väldigt många elektriker vet inte om annat än tumreglerna. Många andra vet att det finns en annan verklighet, men har aldrig orkat sätta sig in i det, så i praktiken är det bara tumreglerna som gäller.

Men tumreglerna är jättebra, de täcker 99% av fallen jättebra, och det skulle helt klart bli jobbigt om man inte för det mesta bara körde på det.
(tumreglerna jag menar är alltså:
1,5 mm² = 10A
2,5 mm² = 16A
4mm² = 20A osv)

Men jag är naturligtvis salig i min tro, därför sitter jag alltså på sanningen ...
(hoppas ni fattar ironi)
Så, så här är det.
Jag dimensionerar relativt glatt ganska snävt, särskilt om det finns bra skäl till det, såsom befintlig ledning, trångt att dra grövre, jag saknar grövre kabel i bilen osv osv.
För att förutom lösa något problem typ ovanstående är jag ju samtidigt sparsam med kundens pengar och naturresurser.

Men baksidan med sådan snål dimensionering är ju att om lasten ligger på långvarigt så får vi ju efter ett tag elledningar/kablar som är 70°C varma, och 90°C vid PEX-isolerade kablar, vid dimensionering vid absoluta maxpunkten.
Och det känns ju inte riktigt helt roligt.

Så därför väger jag själv in en ytterligare faktor när jag snåldimensionerar, jag "kräver" att det inte är konstant maxlast, utan intermittent.
Inga problem för mig att ha 16A säkringar till 1,5mm² utanpåliggande kabel till spis, bastuaggregat, TM+TT eller andra sådana laster som typiskt drar max ström i max några tiotals minuter, sen får kabeln svalna.
Eller 20A säkring till 2,5mm² kabel med samma förläggning.
Men en huvudledning vill jag generellt vara lite mer restriktiv med. Den 2,5'an som TS har hade jag aldrig föreslagit själv, men om den redan fanns på plats, eller att kunden typ krävde att jag skulle använda hans 2,5mm² som han redan hade så kanske.
Jag skulle också satt en dymoremsa vid huvudsäkrngarna "Matar [ev centralbeteckning] 2,5mm² max 20A"

Bäst att jag nu också skriver att detta gäller alltså kabel klamrad på vägg med god luftkylning, så ingen tror att man alltid kan sätta dessa säkringar på dessa areor. Det gäller t.ex. absolut ej för FK i rör i isolerad vägg.

Och nu har jag bara snackat om uppvärmning av kabel, vid snåldimensionering måste man naturligtvis även beakta spänningsfall och utlösningsvillkoret.

Och ytterligare en sak..., jag brukar ta en liten snabb funderare på hur miljön kan komma att förändras, t.ex om utanpåliggande kabel plötsligt blir inbyggd i vägg, om omgivningstemperatur kanske förändras osv. Inte speciellt lätt att veta, men kolla lite snabbt av uppenbara risker.

Redigerat:
  • Gilla
Johan456 och 8 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om kabeln är avsäkrad med enbart huvudsäkringarna i mätarskåpet hade jag velat ha en 5g6
Detta för att den ska kunna klara en ev uppsäkring av mätarsäkringarna
Det handlar säkert om en gänga 2 mätartavla

Redigerat:
tommib
U Uffe A skrev:
Om kabeln är avskärmad med enbart huvudsäkringarna i mätarskåpet hade jag velat ha en 5g6
Detta för att den ska kunna klara en ev uppsäkring av mätarsäkringarna
Det handlar säkert om en gänga 2 mätartavla
Ja, det hade jag också. Med samma motivering. Som vi konstaterat behöver man dock inte göra så utan denna installation är också korrekt. Den är bara lite udda.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S Skr skrev:
Japp, jag får dem till ganska exakt 2,0 mm
A: Elektriker 2 har rätt

B: Elektriker 1 är ett resultat av ett undermåligt utbildningssystem. Gemene elektriker resonerar: eh, 10A = 1,5mm2, 16A = 2,5mm2. Det har de lärt sig i skolan, tyvärr har de inte fått lära sig att tänka själva utan upprepar bara vad andra har sagt.

C: Om du kan använda ett skjutmått på rätt sätt så betyder 2mm diameter att kabeln är 12AWG = 3,3mm2, dvs amerikansk och garanterat tillräcklig.

Anställ elektriker 2 och skicka tillbaks elektriker 1 till skolan.

En solid ledare på en 2,5mm2 är normalt ca 1,8 mm i diameter och det ger en area av ca 2,5 mm2, Och som jag förstår så är det inte i första hand arean som avgör grovleken utan hur mycket ström ledningen kan "bära" under vissa givna förutsättningar och det har vissa tillverkare utnyttjat genom att göra "2,5 mm" lite smalare för att spara lite metall. Så man ska kanske inte enbart hänga upp sig på diametern utan även vilken kopparblandning som ledaren har.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kabelstandarder* som tillverkarna av kablar följer har angivit max resistans per meter som ett krav.
Denna nivå på resistans är vald så att man kan tillverka en kabel med korrekt area och ändå inte behöva 100% ren koppar (som är dyrare än att tolerera en viss mån föroreningar).

Så man tror att man köper en 1,5mm² ledare, men egentligen köper man en ledare med max 12,1ohm / meter, och ju renare koppar tillverkaren har använt ju mindre area kostar denne på sig.
Men nåja. ledningarna har ju dock bara några % mindre area än den nominella, så det är väl närmast av akademiskt intresse. ;)

* t.ex. SS4241408 men den lutar sig nog mot någon cenelec-standard för detaljerade tekniska egenskapskrav, skulle jag tro.
Jag har inte själv läst eller fått tillgång till dessa standarder.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Ni som kommer ihåg när vi höll på med ElDim här kanske även här i bakhuvudet värden för kabel från normen. Dvs i intervallet 1-10 mm² får man om man ska vara noga först interpolera 18.1-18.3 mΩ* mm²/m för sin angedda area och använda för vidare beräkning. Så med medel 18.2 faller Mikaels 12.1 mΩ/m väl ut för 1.5 mm².

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Uppgiften 12,1 hittar man "överallt", och 7,41 för 2,5mm².

Så jag har antagit att det är stipulerat i standarden. Dvs, det är ingen resistans tillverkaren mäter upp för varje kabelrulle de producerar, utan det är resistansen de lovar.

Men jag skulle nog gärna glutta lite i de där kabelstandarderna någon gång. :)

Det som är angivet för kablar vi rör oss med här är just det tidigare nämnda och som sagt arean är fiktiv det är bara ett jämförelsetal. Resultatet i tillverkningen ska då ge högst motstånd enligt ovan per mm² och meter. Dessa standarder är åtminstone som jag ser det ganska tekniskt ointressanta ger inte mycket mersmak som ibland sker. Alltså knappast något vi behöver lägga med orienterande för ev elkörkort. :)

Alldeles lysande och uttömmande svar som vanligt på byggahus. Tackar och bockar! Båda elektrikerna har alltså ”på sätt och vis” rätt. Vilket är dåligt för mig, men det får jag väl ta.
Elektriker 2 (som är en stor elfirma) fick i uppdrag att installera nytt mätarskåp med matning till central. Så gjordes, men med 16 A i stället för 20 som var beställt. När detta uppdagades åtgärdade man det genom att byta bottenplattor och i övrigt ingenting. Om man överhuvudtaget tänkte på kabeln då vet jag inte.
Elektriker 1 (äldre man med många år i branschen som jobbar på mindre elfirma) fick i uppdrag att byta central (den gamla urgammal utan JFB etc). Påtalar då den ”olagliga” kabeln och säger att den måste bytas. Vilket han gör.
När jag försöker klämma åt elektriker 2 för den ”felaktiga” kabeln försvarar man sig bl.a. med den här uträkningen.
Det finns alltså många sanningar här i världen. För det får jag betala två gånger för samma jobb :). Men man får skylla sig själv som inte blev elektriker...

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.