B
Nerre skrev:
När de skickade fel dörr.
Naturligtvis, men vad står på följesedeln?

Det har formellt sett inget med saken att göra.

Som jag skrev skrivit minst tre gånger tidigare i tråden: Det är företaget som ska göra rätt, kunden ska inte behöva kolla det åt dem. För affärer mellan företag är det skillnad, men för affärer mellan företag och konsument så är konsumenten väldigt väl skyddad mot fel från företagets sida.

Det finns inga krav i konsumentlagstiftningen på att köparen ska kontrollera varan, det enda krav som finns är att NÄR man upptäcker felet (inom tre år från leverans) så ska man inom 2 månader meddela säljaren.

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Ts: hoppas allt löser sig.

Sen har jag en fråga av ren nyfikenhet - vad står det på er beställningsbekräftelse att ni beställt?

Thomas59
Polos skrev:
Bauhaus har bara prisgaranti mot lokala konkurrenter och inte mot nätet det har hornbach så ja dom slår Bauhaus med hästlängder
Använde Bauhaus prisgaranti mot en fysisk butik med nätbutik i södra Sverige. Det var inga problem men dom kan ju ha gjort fel, vad vet jag. Billigt blev det iaf.

Det var Bauhaus i Barkarby (Stockholm).

Thomas59 skrev:
Använde Bauhaus prisgaranti mot en fysisk butik med nätbutik i södra Sverige. Det var inga problem men dom kan ju ha gjort fel, vad vet jag. Billigt blev det iaf.

Det var Bauhaus i Barkarby (Stockholm).
Blir lika irriterad varje gång jag ska göra prisgaranti på Bauhaus, vilket händer varje gång jag handar :thumbup:. De personer som jobbar i kundtjänst, prisgaranti görs ej i kassan, vet inte hur man ska göra. Alltid måste det ringas dit någon annan. HUR SVÅRT SKA DET VARA. Senaste gångerna har jag själv visat personalen hur man gör...

Åk aldrig till Bauhaus i Upplands Väsby om du behöver hjälp eller snabb service. Enbart för prisgaranti!

Här i Göteborg är det tvärtom, på Hornbach är det aldrig någon som vet hur det funkar och det är ett himla meck varje gång. Jag tror det är en strategi de har för att slippa prisgarantin, gör det så struligt för kunden att man inte orkar. På Bauhaus har de bättre koll, dock så ska de titt som tätt ringa butiken med lägre pris för att kolla att de har varan i lager, har de inte det gäller inte prisgarantin, säger de. Vid ett tilläflle fick de inte tag på någon i den andra butiken, och det var ett väldans velande, då blev jag sur och sa att ska det vara så svårt att handla där så kan det vara, då åker jag till den andra butiken istället, och vips gick prisgarantin igenom utan vidare strul.

Janus82 skrev:
Fast reklamationsrätten handlar ju om det är något fel på varan och det är det ju inte. TS har fått en hel och fin dörr men med det lilla problemet att det inte var rätt dörr. Hade det handlat om en liten och svårupptäckt skillnad, tex en likadan dörr men med olika isoleringvärden så hade det absolut varit rimligt att begära byte även efter monteringen men nu var det ju en ganska stor skillnad mellan den beställda och den levererade dörren och då tror jag att TS jobbar i en hyfsad uppförsbacke. Dock så ingenting omöjligt och lägger man fram argumenten rätt så kan man nog lyckas med att få med sig ARN men man ska inte hoppas på för mycket.

Mitt tips till argumentationen är att TS fokuserar på att kartongen var helt oskadd så därför fanns inget skäl till att öppna den och kolla efter transportskador. Bilden/namnet på kartongen var så lik det som TS hade beställt att han missade att det inte var 100% rätt. Naturligtvis upptäcktes felet i samband med att den nya dörren skulle monteras men eftersom den gamla dörren redan var bortmonterad, kanske med hjälp av en tigersåg, så var det inte läge att hänga upp ett draperi och hoppas att kylan och eventuella tjuvar ska hålla sig på andra sidan draperiet tills rätt dörr kunde levereras. Eftersom det trots allt var rätt märke på dörren så förutsatte TS att det inte skulle vara något problem att bara byta dörrbladet och därför monterades dörren och TS har varit väldigt försiktig med den, tex genom att trä ett påslakan över dörren för att skydda den från smuts och skador så att Hornbach utan problem ska kunna sälja den till någon annan.

Lägger man upp argumentationen åt det hållet så tror jag åtminstone att man förbättrar sina chanser.

Hur korkad eller blind kan du vara?
Kunden har fått något annat än det han har beställt! PUNKT !!

Fattar du inte det bör du gå en kurs i läsförståelse.

Eftersom kunden inte är skyldig till förstörelse eller felhantering får Hornbach vara väldigt glada om de inte åker på extra ersättning eftersom felleveransen orsakar extra besvär eller kostnader för kunden!

Eller försöker du påstå att det är kundens fel att Hornbach levererat fel dörr?

Redigerat:
H
Vad är det före språk du använder helder, du skriver som du har förstånd till.

HEM2121 skrev:
Vad är det före språk du använder helder, du skriver som du har förstånd till.
Föredrar du kanske hellre att bli citerad : "Lägg Ner!" - Det tycker jag är nedlåtande, likväl som du pekar på mitt förstånd.

Ber härmed alla inklusive dig, hem2121, om överseende för att närma mig gränsen för ämnet. Men anser att man ska kunna ta tag i saker direkt i tråden - moderatorn får rätta mig/oss annars.

H
Tycker Att TS ska prata med konsumentvägledningen om detta specifika fall, så att TS för veta exakt vad som gäller. Precis som Janus82 skriver så är det inget fel på dörren. Och om man läser paragraferna vså är det inte helt sjävklart att man får byta en använd dörr. Förhoppningsvis så byter Hornbach dörren mer som en ren goodwill. För köparen har en undersökningsplikt att rätt och felfri vara har levererats. Om det varit skador på dörren så blir det en helt annan sak.

Redigerat:
Hornbach har gjort ett fel och beställt fel dörr. Men ts har också gjort ett fel och monterat en vara som han alldrig skulle monterat så med lite goodwill från båda parter så löser sej nog allt. Sen tycker man väl att hornbach skulle lösa sånt här lite smidigare

H
Helder
När jag ser att att börjar spåra ur fullständigt, så var lägg ner en uppmaning till eftertanke.
Huvudsyften med tråden är att försöka hjälpa TS något annat hör hör inte dit.

Redigerat:
HEM2121 skrev:
Tycker Att TS ska prata med konsumentvägledningen om detta specifika fall, så att TS för veta exakt vad som gäller. Precis som Janus82 skriver så är det inget fel på dörren. Och om man läser paragraferna vså är det inte helt sjävklart att man får byta en använd dörr. Förhoppningsvis så byter Hornbach dörren mer som en ren goodwill. För köparen har en undersökningsplikt att rätt och felfri vara har levererats. Om det varit skador på dörren så blir det en helt annan sak.
Det står därmed helt klart att du HEM2121 inte vet vad ett fel är i köprättslig mening.

För i detta fallet är det nämnligen just exakt precis ett fel på dörren.

Felet är att det inte sitter ett fönster där det ska sitta ett fönster.

Så, för att citera dig själv - "Lägg Ner!"

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Tycker Att TS ska prata med konsumentvägledningen om detta specifika fall, så att TS för veta exakt vad som gäller.
Och jag tycker att HEM2121 ska läsa hela tråden, där det bland annat står att TS har gjort det.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Och jag tycker att HEM2121 ska läsa hela tråden, där det bland annat står att TS har gjort det.
Och jag tycker att det, efter 5-6 gånger, börjar bli dags att inse att det inte lönar sig att tjata på HEM2121 om det ... ;)

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.