44 640 läst ·
316 svar
45k läst
316 svar
Fel dörr levererad av Hornbach - vägrar ersätta
Att man har BESTÄLLT fel är ingen giltig orsak att reklamera. Möjligen kan det täckas av Öppet Köp.HEM2121 skrev:
Men att nätbutiken har LEVERERAT fel täcks av reklamationsrätten.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det vara ett exempel så man skulle förstå. Meningen är ryckt ur sitt sammanhang.Nerre skrev:
Men ämnet har spårat ut. Så stoppar jag här.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...samling/Konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932/
Bortfall av rätt till hävning och omleverans
45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.
Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om
1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri,
3. varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans.
Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.
Bortfall av rätt till hävning och omleverans
45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.
Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om
1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri,
3. varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans.
Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.
Anledningen att tråden spårat ur är ju att samma saker postas om och om igen så att diskussionen måste startas om hela tiden.HEM2121 skrev:
Exakt detta har ju redan diskuterats i #34 #54 och #86, och nu postar du detta en fjärde gång istället för att spinna vidare på den diskussion som redan är påbörjad. Snälla, läs vad som redan är skrivet om detta och bemöt det istället för att bara klistra in en massa lagtext utan ens en kommentar.HEM2121 skrev:
Bauhaus har bara prisgaranti mot lokala konkurrenter och inte mot nätet det har hornbach så ja dom slår Bauhaus med hästlängderthomasx skrev:Låter fint, men så är det inte i praktiken. Många priser på Hornbach är högre, och visst har de prisgaranti, men att påstå att de är billigast är inte korrekt, för det är de inte. Särskilt inte med hänsyn till prisgarantin, som "bara" ger 10% jämfört med Bauhaus 12%, så ur det perspektivet är Bauhaus alltid billigast.
Allt detta vet vi konsumenter som har koll...![]()
Ja visst är det den jag tänker på. Och som jag förstår är att 'häva köpet' bara att göra det ogjort. Som om köpet aldrig ägt rum.cpalm skrev:
Och de flesta företag brukar ju låta sånt ske utan krångel.så antingen är det något TS undanhåller för oss eller så är HB ett gäng surhuven.
Hoppas att det iallafall ordnar upp sig
En uppdatering från TS:
Var på Hornbach igår och lade sakligt fram mina argument till högsta chef på plats. Ärendet har skickats vidare till VDn, och jag ska få ett besked under veckan som kommer. Återkommer när jag har fått beskedet.
Stort tack för alla svar.
Var på Hornbach igår och lade sakligt fram mina argument till högsta chef på plats. Ärendet har skickats vidare till VDn, och jag ska få ett besked under veckan som kommer. Återkommer när jag har fått beskedet.
Stort tack för alla svar.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 842 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 842 inlägg
Men vart begicks HB's fel? Om man utgår från att hantverkaren ska kontrollera varan, att rätt levererats. Vad ska han kontrollera mot, kundens uppgifter eller följesedel?
Jag kan tycka att det är mot följesedel och då finns scenariot att HB's säljare knappat fel så lagerkillen plockat rätt utifrån vad som står och att hantverkaren också då ser att det är "rätt".
Jag kan tycka att det är mot följesedel och då finns scenariot att HB's säljare knappat fel så lagerkillen plockat rätt utifrån vad som står och att hantverkaren också då ser att det är "rätt".