Singe skrev:
En konsument har ALLTID en skyldighet att kontrollera en vara man beställt.
Nej, det har man inte. Det är därför reklamationsrätten ser ut som den gör. För att inte okunniga konsumenter ska riskera att blir lurade av oseriösa företag.

• Gilla
helder
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Beställ en kavaj på nätet eller något annat, använd det och gå tillbaka till nätbutiken och säg att det var fel vara du köpte. Tar de tillbaka varan som du använt och skickar en ny vara. Vad tror du?
Att man har BESTÄLLT fel är ingen giltig orsak att reklamera. Möjligen kan det täckas av Öppet Köp.

Men att nätbutiken har LEVERERAT fel täcks av reklamationsrätten.

Jo! :-D

C
injonil skrev:
Kopierat från Bygg och järnhandlarnas juridikskola:

Hur gör man när en vara är fellevererad eller skadad?
...
Ja då verkar vi identifierat vartifrån Hornbach fått sin uppfattning om konsumenträtt iallafall...

• Gilla
helder
  • Laddar…
H
Nerre skrev:
Att man har BESTÄLLT fel är ingen giltig orsak att reklamera. Möjligen kan det täckas av Öppet Köp.

Men att nätbutiken har LEVERERAT fel täcks av reklamationsrätten.
Det vara ett exempel så man skulle förstå. Meningen är ryckt ur sitt sammanhang.
Men ämnet har spårat ut. Så stoppar jag här.

H
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...samling/Konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932/

Bortfall av rätt till hävning och omleverans

45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.

Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om
1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri,
3. varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans.

Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.

Vad vill du säga med att klistra in denna paragraf för jag vet inte vilken gång i ordningen?

• Gilla
helder
  • Laddar…
C
HEM2121 skrev:
Men ämnet har spårat ut. Så stoppar jag här.
Anledningen att tråden spårat ur är ju att samma saker postas om och om igen så att diskussionen måste startas om hela tiden.

HEM2121 skrev:
[länk]
...
Exakt detta har ju redan diskuterats i #34 #54 och #86, och nu postar du detta en fjärde gång istället för att spinna vidare på den diskussion som redan är påbörjad. Snälla, läs vad som redan är skrivet om detta och bemöt det istället för att bara klistra in en massa lagtext utan ens en kommentar.

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
H
lägg ner nu!

thomasx skrev:
Låter fint, men så är det inte i praktiken. Många priser på Hornbach är högre, och visst har de prisgaranti, men att påstå att de är billigast är inte korrekt, för det är de inte. Särskilt inte med hänsyn till prisgarantin, som "bara" ger 10% jämfört med Bauhaus 12%, så ur det perspektivet är Bauhaus alltid billigast.
Allt detta vet vi konsumenter som har koll... ;)
Bauhaus har bara prisgaranti mot lokala konkurrenter och inte mot nätet det har hornbach så ja dom slår Bauhaus med hästlängder

cpalm skrev:
Du tänker nog på ångerfristen vid distansköp. Hävning är en (av flera möjliga) påföljder av reklamation och förutsätter alltså att reklamation skett först.
Annars rätt!
Ja visst är det den jag tänker på. Och som jag förstår är att 'häva köpet' bara att göra det ogjort. Som om köpet aldrig ägt rum.

Och de flesta företag brukar ju låta sånt ske utan krångel.så antingen är det något TS undanhåller för oss eller så är HB ett gäng surhuven.

Hoppas att det iallafall ordnar upp sig

En uppdatering från TS:

Var på Hornbach igår och lade sakligt fram mina argument till högsta chef på plats. Ärendet har skickats vidare till VDn, och jag ska få ett besked under veckan som kommer. Återkommer när jag har fått beskedet.

Stort tack för alla svar.

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Hoppas allt löser sej , jag har i mitt yrke byggt många hus med matrial från både Bauhaus hornbach och fredells , och får alltid bra service när något blir fel så jag tror det kommer lösa sej

B
Men vart begicks HB's fel? Om man utgår från att hantverkaren ska kontrollera varan, att rätt levererats. Vad ska han kontrollera mot, kundens uppgifter eller följesedel?
Jag kan tycka att det är mot följesedel och då finns scenariot att HB's säljare knappat fel så lagerkillen plockat rätt utifrån vad som står och att hantverkaren också då ser att det är "rätt".

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
breakman skrev:
Men vart begicks HB's fel?
När de skickade fel dörr.

• Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.