Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om du har en iphone så klickar du på knappen till höger och knappen till vänster (den översta) samtidigt för att ta en skärmdump.
Det där gäller för iPhone X som saknar hemknappen nedanför skärmen, för alla som har hemknappen nere så är det hemknappen+den högra (eller den på toppen) som gäller för skärmdump.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Nåja Staffan, vissa/en hel del inlägg är självklara att radera. Andra inlägg utvecklar sig under en längre tid tillsammans med andra att bli OT.
Och många medlemmar känner nog själva när inläggen går överstyr. ;)
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vem kom på, och varför kallas "byggahus" för "byggahus"?
@Marlen Eskilsson kom på det år 2001 för att det var det sajten skulle handla om. Sedan dess har sajten utvecklats som du märker.
 
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Så sajten blir alltså myndig i år?
 
  • Haha
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
hsd
Bra jobbat :love:
 
Staffans2000
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nåja Staffan, vissa/en hel del inlägg är självklara att radera. Andra inlägg utvecklar sig under en längre tid tillsammans med andra att bli OT.
Och många medlemmar känner nog själva när inläggen går överstyr. ;)
Så är det naturligtvis oftast. När skribenter kallar andra deltagare för alternativintelligenta eller att deras mandom/kvinnodom:thinking: ifrågasätts, liksom ovårdat språkbruk. Själv har jag bidragit med ett och annat inlägg av typen "dumma dig" när jag fått mothugg. Föga genomtänkt, men lättmodererat.
Men ibland synes det mig som om de vanligtvis välbalanserade moderatorerna plötsligt förvandlas till lättskärrade mamseller som med luktsaltet i högsta hugg går loss på deliteknappen;). Här är ett exempel i JÖK, RUT och ROT-tråden, där fem inlägg är utanför ämnet, men bara ett blev raderat! jag skrev själv inlägget som ett svar på en fråga, och för att skoja till det lite lade jag till två harmlösa (trodde jag) illustrationer. Men där fick jag tji.
https://www.byggahus.se/forum/threads/joek-och-oekat-rut-hur-paverkas-rot.333183/

En funktion jag saknar: en möjlighet att flytta det raderade inlägget till en annan rubrik, till.ex. till "Humorhörnan" där det skulle kunna göra sig "ännu" bättre.

Staffan
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Ett önskemål om ny funktion:
Om man i SENASTE listan förutom att kunna gå till första inlägget och första olästa inlägget kunde gå till sitt eget sista inlägg, så skulle det kanske vara lite enklare att följa diskussionstrådarna. Det är ju inte alltid man minns vad man själv skrev i tråden.
Alltså en liten knapp med funktionen Gå till mitt sista inlägg.
Vad tror ni?
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Gå till mitt sista inlägg.
Nu är jag helt övertygad att det inte är frågan om kow:s "sista inlägg", utan "senaste inlägg"!
För övrigt är det en utmärkt idé.

Staffan
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är ju inte alltid man minns vad man själv skrev i tråden.
Att du glömmer vad du skriver är kanske ett tecken på att du skriver för mycket? ;)
 
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag har märkt att när man gör en sökning på sidan och sorterar efter datum, händer något märkligt...

Har märkt upp på bilden vilka datum tråden faktiskt skapades med röd text, det datum som visas är inte heller datumet då sista inlägget gjordes. Är det jag som inte förstår vad jag gör eller är det fel på sökfunktionen? :p
Ber om ursäkt ifall detta tagits upp tidigare.

Jag använder senaste versionen av firefox

Skärmdump av sökresultat på forum med markeringar på när trådarna skapades och avvikande datum som visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Klabbarparn Klabbarparn skrev:
Jag har märkt att när man gör en sökning på sidan och sorterar efter datum, händer något märkligt...

Har märkt upp på bilden vilka datum tråden faktiskt skapades med röd text, det datum som visas är inte heller datumet då sista inlägget gjordes. Är det jag som inte förstår vad jag gör eller är det fel på sökfunktionen? :p
Ber om ursäkt ifall detta tagits upp tidigare.

Jag använder senaste versionen av firefox

[bild]
Jättebra funktion om du vill ha januaritrådarna först upp, oavsett vilket år de är skapade:crysmile::rofl:
Ett uppenbart fel i koden.
 
P
Haha sort by date() kanske använder amerikanska datum istället för internationell standard. De amerikanska datumen skrivs ju månad/dag/år - mm/dd/yy.
 
lärjungen
Oj, det kanske är här jag skall posta min fråga. Försökte skapa en tråd om det men den föll efter ett svar i glömska. Frustrerande när man märker att alla ord hoppat huller om buller.

När jag skriver inlägg med appen hoppar markören till som tätt till vänster om ordet jag precis skrivit av outgrundlig anledning. Är osäker på om det är en bugg i appen eller min mobil (one plus 6) som orsakat det. Klart är i varje fall att det endast sker i byggahus-appen, ingen annanstans.

Ett annat problem när jag skapar inlägg är att när jag, som nu, vill scrolla uppåt för att läsa mitt inlägg så tror mobilen att jag vill uppdatera sidan. Och vips så är jag tillbaka i tråden. Detta händer även om jag har markören aktiv i inlägget och drar med fingret i själva inlägget.
 
Redigerat:
Klabbarparn Klabbarparn skrev:
Har märkt upp på bilden vilka datum tråden faktiskt skapades med röd text, det datum som visas är inte heller datumet då sista inlägget gjordes. Är det jag som inte förstår vad jag gör eller är det fel på sökfunktionen? :p
Jag tycker att det klart och tydligt är sorterat efter datum då de visade inläggen skapades, dvs
  1. 2019-02-02, för 3 dagar sedan
  2. 2019-13-01
  3. 2019-09-01
  4. 2019-06-01
Sedan visas också när tråden är skapad. Det är väl bra?

Erik_Hansson skrev:
Haha sort by date() kanske använder amerikanska datum
Haha själv :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.