404 714 läst ·
5 496 svar
405k läst
5,5k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Eftersomddenffullständigaeeditornsscramblarrrextennnärjjagsskriverppåmmobilensskullejjag vilja att man kunde ha olika inställningar för vilken editor som ska användas på dator respektive mobil tills felet är avhjälpt.
Varför behöver appen tillgång till mina foton, videor och ljudfiler? Även finner jag att den ska ha tillgång till aktiva samtal och numret till dessa som att den snokar i mitt privatliv! Jag skulle gärna använda appen om dessa " behov" inte fanns!
Det verkar konstigt att man inte kan ladda ner appen utan att godkänna denna tillgänglighet! Det vore bättre att kunna välja EFTER man installerat appen tycker jag bestämt. Nu vill jag inte installera den på gruund av denna detalj!Demmpa skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Jag förutsätter att detta gäller android appen.
Vi vet inte varför det står att android appen vill veta aktiva samtal och nummer. Vi har i alla fall ingen användning av dessa uppgifter. Det funkar lite annorlunda i iphonen, där får man frågan om man vill acceptera tillgång till bilder och videofilmer först när man använder funktionen, dvs när man laddar upp, det är ju så man vill ha det.
Enligt Christian så kan man numera fixa så att denna fråga dyker upp senare vid behov, tror inte det gick då vi släppte appen. Det betyder alltså att vi behöver fixa och släppa en ny app för att få till det.
Vi lovar att kolla på detta till nästa version.
Det enda som jag spontant kan komma på som skulle kunna trigga behovet av samtal och nummer är "dela-funktionen" i appen.
Off topic: Jag läste förresten en intressant krönika igår på Sydsvenskan om Facebooks datainsamling.
Vi vet inte varför det står att android appen vill veta aktiva samtal och nummer. Vi har i alla fall ingen användning av dessa uppgifter. Det funkar lite annorlunda i iphonen, där får man frågan om man vill acceptera tillgång till bilder och videofilmer först när man använder funktionen, dvs när man laddar upp, det är ju så man vill ha det.
Enligt Christian så kan man numera fixa så att denna fråga dyker upp senare vid behov, tror inte det gick då vi släppte appen. Det betyder alltså att vi behöver fixa och släppa en ny app för att få till det.
Det enda som jag spontant kan komma på som skulle kunna trigga behovet av samtal och nummer är "dela-funktionen" i appen.
Off topic: Jag läste förresten en intressant krönika igår på Sydsvenskan om Facebooks datainsamling.
Det är nästan som vi borde göra en en grej av att berätta att vi inte sparar någon data om våra användare. Men å andra sidan använder vi själva Facebook inloggning och Google Analytics så på så sätt bidrar även vi till dessa giganters datainsamling.Vad som däremot skrämmer är omfattningen av informationen.
Så när som på de innersta tankarna, vet Facebook allt om mig och mina närmaste. Bostad, barn, släkt, intressen, arbetskamrater, hobbies, dygnsrytm, resor, politiska sympatier. Vilka personer jag uppskattar och vill hålla mig väl med.
Tanken svindlar när jag funderar över hur denna data skulle kunna kombineras, eller för den delen användas av en totalitär övervakningsstat. Jag är bara nöjd med att jag inte haft en Android-telefon – då hade Facebook nämligen lagrat data om alla samtal från den också.
Fast vem vet vad Apple lagrat. För att inte tala om Google. Och Instagram, som Facebook också äger. Man bör nog utgå från att det är i stort sett allt.
[länk]
Detta går att ändra i efterhand underP Pellehus skrev:
Inställningar -> Appar-> Byggahus -> Behörighet
Tack för förklaringen, Per Eskilsson, ska tänka över om jag ska ladda ner den nu eller vänta. Dröjer det länge innan nästa version? Att man kan stänga av funktionen i efterhand är ju bra men jag undrar hur många som reagerar och bryr sig överhuvudtaget! Information svävar ju iväg åt vilka håll som helst i dessa tider och som påpekas lite överallt i media nuförtiden utan att man vet vad det kan leda till. (Man blir lite paranoid mellan varven!)
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Jag vet inte när vi ska släppa en uppdaterad version. Vi har länge sagt att vi ska göra det, inte just på grund av detta, utan främst för att fixa några buggar som finns i appen, men det kommer hela tiden annat emellan som är viktigare.
Jag tycker det är bra att du är försiktig men om jag ska vara ärlig så tror jag redan Google och Facebook vet en hel del om dig trots att du kanske inte har ett Facebook konto. Det sägs ju att Facebook skapar ett ”spökkonto” för alla trots att du inte ens varit inne på Facebook. Det räcker tydligen att man finns med i någon annan persons kontaktlista (någon som har Facebook), kanske bara med namn och telefonnummer, så är man fast i deras nät.
Och vad gäller Google så får man använda duckduckgogo som webbläsare och helst inte klicka på något sökresultat som använder Google eller Facebooks tjänster för att klara sig undan. Samma sak skulle jag tro gäller appar. De flesta appar numera (även Byggahusappen) är byggda med en teknik som kallas för React Native. Och vem har tillhandahållit den tekniken? Facebook så klart.
Visste du förresten att det sägs att Facebookappen lyssnar på vad du säger? Det sägs t ex att om du börjat prata om något du aldrig pratar om men gör det om och om igen, t ex kattmat men du har ingen katt, så får du snart upp reklam för kattmat.
Samma sak gäller Youtube som ägs av Google. De är ”superduktiga” på att föreslå videoklipp som de tror intresserar dig. Förslagen kan t ex initieras av en annan användare som använder samma wifi eller ip adress som du eller som de vet ”hänger ihop” på något sätt, t ex din bror eller någon annan.
Tänk inom kort när vi börjar använda smarta högtalare som Alexas Amazon Echo eller Google-assistenten (Facebook och Apple kommer också med liknande produkter). Då antar jag att dessa giganter kommer få reda på ännu mer om oss.
Jag tycker det är bra att du är försiktig men om jag ska vara ärlig så tror jag redan Google och Facebook vet en hel del om dig trots att du kanske inte har ett Facebook konto. Det sägs ju att Facebook skapar ett ”spökkonto” för alla trots att du inte ens varit inne på Facebook. Det räcker tydligen att man finns med i någon annan persons kontaktlista (någon som har Facebook), kanske bara med namn och telefonnummer, så är man fast i deras nät.
Och vad gäller Google så får man använda duckduckgogo som webbläsare och helst inte klicka på något sökresultat som använder Google eller Facebooks tjänster för att klara sig undan. Samma sak skulle jag tro gäller appar. De flesta appar numera (även Byggahusappen) är byggda med en teknik som kallas för React Native. Och vem har tillhandahållit den tekniken? Facebook så klart.
Visste du förresten att det sägs att Facebookappen lyssnar på vad du säger? Det sägs t ex att om du börjat prata om något du aldrig pratar om men gör det om och om igen, t ex kattmat men du har ingen katt, så får du snart upp reklam för kattmat.
Samma sak gäller Youtube som ägs av Google. De är ”superduktiga” på att föreslå videoklipp som de tror intresserar dig. Förslagen kan t ex initieras av en annan användare som använder samma wifi eller ip adress som du eller som de vet ”hänger ihop” på något sätt, t ex din bror eller någon annan.
Tänk inom kort när vi börjar använda smarta högtalare som Alexas Amazon Echo eller Google-assistenten (Facebook och Apple kommer också med liknande produkter). Då antar jag att dessa giganter kommer få reda på ännu mer om oss.
Enligt denna sida så stämmer det inte,Per Eskilsson skrev:
https://teknifik.se/2017/11/tjuvlyssnar-facebook-pa-dig-genom-mobilen-att-servera-reklam/
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
@Per Eliasson, du har ju fullständigt rätt i att man redan är fångad men det känns onödigt att ge dem fler kanaler att fiska från! Om man tänker efter lite så har man nog inga möjligheter att dölja sig längre men vad kan det leda till i ett annat politiskt klimat? Vi har nog varit mycket blåögda det senaste decenniet vad gäller internets faror!
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Själv måste jag godkänna de saker som appen vill ha tillgång till när jag startar den första gången. Det är å andra sidan en uppdatering av Android.