MultiMan MultiMan skrev:
Märkligt svar. Jag tycker iaf inte att vi ska tillföra fler sätt att nedvärdera inlägg med ett klick.
Facepalm 🤦‍♂️ är ju inte nedvärderande, mer som kommentar på saker där förvånad inte passar o arg är för hårt. Typ någon skriver ”snickaren lämnade det så här” o en bild på en röra eller liknande. Eller där andra glatt erkänner sina misstag. Ser inte att det i större utsträckning skulle förolämpa den som skrivit kommentaren, men vi kanske ser det olika.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
T TypRätt skrev:
Facepalm 🤦‍♂️ är ju inte nedvärderande, mer som kommentar på saker där förvånad inte passar o arg är för hårt. Typ någon skriver ”snickaren lämnade det så här” o en bild på en röra eller liknande. Eller där andra glatt erkänner sina misstag. Ser inte att det i större utsträckning skulle förolämpa den som skrivit kommentaren, men vi kanske ser det olika.
Det beror ju på sammanhanget. Facepalm skulle kunna användas för att visa att man tycker att inlägget/dess författare är så tokig att man blir chockad av det. Precis som skratt-emojin använd både för att något är roligt (skratta med) och för att markera att man tycker att det är en idiotisk åsikt som framförs (hånskratt, skribenten blir utskrattad).

Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på sammanhanget. Facepalm skulle kunna användas för att visa att man tycker att inlägget/dess författare är så tokig att man blir chockad av det. Precis som skratt-emojin använd både för att något är roligt (skratta med) och för att markera att man tycker att det är en idiotisk åsikt som framförs (hånskratt, skribenten blir utskrattad).
Vilket tråkigt sätt att använda smileys Birgit.

Jag brukar bara använda den glada gubben som en glad gubbe.

Tråkigheter kan du scrolla förbi.

Purre
Fortfarande borde prio 1 vara att fixa dom som redan finns. Nämnde bland annat det redan i inlägg #5 270

Emoji-val i en chattapplikation visar olika uttryckssymboler för meddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vilket tråkigt sätt att använda smileys Birgit.
Det finns några få personer som faktiskt missbrukar skrattmojisen på det sätt Birgit beskriver (även om jag inte sett det på senare tid). Det vore givetvis bättre om dessa få bannades. Jag tror jag anmält en av dem.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Ja visst men nu sitter jag vid en bärbar dator en hel del av gångerna och visst charmap finns då men att gå den vägen är inte så smidigt. Alt+0176 för grader är bara glömma då jag inte har någon numerisk del på tangentbordet heller.
Det går att installera grekiskt tangentbord även på datorn, för ett få ⁰ på datorn håller man ned "CTRL" och trycker på "0" (över o).

Purre Purre skrev:
Fortfarande borde prio 1 vara att fixa dom som redan finns. Nämnde bland annat det redan i inlägg #5 270

[bild]
Istället för att klicka på emoji-knappen så kan man hålla ner "windows-knappen" samt trycka på "tilde" ~ för att få fram alla emoji, kaomoji och symboler
Emoji-panel på datorn med olika smileys och instruktion om att trycka "Windows + punkt" för att använda emojis i appar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Purre
Demmpa Demmpa skrev:
Det går att installera grekiskt tangentbord även på datorn, för ett få ⁰ på datorn håller man ned "CTRL" och trycker på "0" (över o).
Fungerar inte på min dator iaf, händer ingenting. Sen kan jag tycka det är ett tekniskt forum till viss del så det finns en hel del specialtecken som det finns användning av för flera medlemmar varje dag. Men men.

Demmpa Demmpa skrev:
Istället för att klicka på emoji-knappen så kan man hålla ner "windows-knappen" samt trycka på "tilde" ~ för att få fram alla emoji, kaomoji och symboler
[bild]
Hade ingen aning om den funktionen, tackar.

B
Purre Purre skrev:

[bild]
Känns som ngot inte är uppdaterat som det ska hos dig...
Vilket OS kör du med?
Vilken webblösare och version?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns några få personer som faktiskt missbrukar skrattmojisen på det sätt Birgit beskriver
Det var första gången jag hört någon antyda att det finns regler för hur man får bruka denna funktion. 😮 Anmäler du mig nu? 🤔

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast chockad av det är ju det ansiktet som redan finns med förvåning. Facepalm är ju att något är snörpligt, eller pinsamt misslyckande. Har svårt att se att det med någon vidare effekt skulle användas för att försöka nedvärdera själva inlägget (det kommer absolut förekomma precis som alla former av negativa kommentarer) men frågan om det av så många kommer att tolkas på det viset.

4774
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall bör ju även skrattet tas bort eftersom det så ofta används som hånskratt, att man skrattar åt någon i stället för med någon.
Det har jag missat i sådana fall. För mig är en skrattande gubbe just enkom en som tycker att det är roligt alt något man blir glad av att läsa.

Tycker snarare att hånande kommentarer ska raderas av admin då de inte tillför något av värde för trådskaparen.

Att det blir en del ot diskussion är väl för att det är så samtal fungerar.

Tycker att skämt och kopplingar ska få finnas även om det inte är svar på Ts fråga då det är naturligt i talande språk att göra kopplingar 😄

4774 4774 skrev:
Tycker snarare att hånande kommentarer ska raderas av admin då de inte tillför något av värde för trådskaparen.
Jag använder emellanåt skrattemojin hånande. Att förvänta sig att moderatorerna ska märka och moderera sådant är nog att tro för mycket om hur hårt modererat forumet är.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Purre
B breakman skrev:
Känns som ngot inte är uppdaterat som det ska hos dig...
Vilket OS kör du med?
Vilken webblösare och version?
Varit så länge (flera månader men säkert längre än så), kör Windows 10 och Chrome Version 141.0.7390.77 (Officiell version) (64 bitar)

Demmpa Demmpa skrev:

[bild]
Annars funkar ju Windows + ".", som det står i bilden. Åtminstone i en del program.

Handlade inte diskussionen om de sex emojis som finns som reaktion på andras inlägg?
Vilka tusen olika emojis man kan skriva i sina egna inlägg (och hur de sen ser ut på olika läsares enheter) är ju en helt annan sak.

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.