Först så såg detta inlägget ut som hieroglyfer och det i kombination med ett användarnamn som luktade bot gjorde att jag tolkade det som spam och rapporterade det. Nu är det begripligt efter redigering av mod. Är detta någon känd forumbugg eller är det ett språk som bara behärskas av ett fåtal (inkl. moddar)?

Nu har jag ett förbättringsförslag som kan sorteras in under rubriken lösningar på I-landsproblem...

Jag skulle vilja se hur många olästa inlägg jag har i en tråd genom en siffra vid pilen nedan.

Gränssnitt i forumtråd med ikon och statistik över inlägg och läsningar, markerad med en grön pil för att föreslå ny funktionalitet.

Jag tycker att uppgifterna om detta i princip borde vara tillgängliga då koden till sidan genereras och då borde "merkostnaden" för att lägga in siffran vara minimal.

Anledningen till mitt önskemål är att jag vill kunna prioritera att läsa trådar med få olästa inlägg då dessa ofta kan hanteras snabbt. En mycket aktiv tråd med en massa olästa inlägg vill jag kunna spara till ett tillfälle då jag har tid med den.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Mer av typen lösa i I-landsproblem...

I funktionen forumsök skulle jag vilja ha en kryssruta med valet "Innehåller bilaga". Det händer då och då att jag söker efter ett inlägg som jag vet innehåller en bild och då vore det skönt att slippa alla sökträffar på inlägg utan bild/bilder.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Apropå forumsök skulle jag gärna se att allt sparas när man backar tillbaka till det efter att ha gjort en sökning.

Försökte tidigare idag söka efter ett inlägg jag visste vem som skrivit och typ när, men inte exakt vad det stod. Det enda som sparades när jag backade var sökordet, vilket ironiskt nog var det enda jag ville byta, medan skribent och tidsspann rensades.

Tog mig kanske tio varv att hitta det jag sökte.

Jag förstår om jag är typ ensam om att använda söket så, men ändå…

4774
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag använder emellanåt skrattemojin hånande. Att förvänta sig att moderatorerna ska märka och moderera sådant är nog att tro för mycket om hur hårt modererat forumet är.
Varför då? Jag känner aldrig något behov av att håna någon och förstår inte varför någon skulle ha behov av det.

Jag hånar inte folk i allmänhet och inte på forum i synnerhet.

Tycker att hån är en form av mobbing och för det har jag en nolltolerans.

Har stoppat all form av mobbing både när jag gick i skolan och senare på arbetsplatser.

Har aldrig blivit mobbad själv, men jag står inte ut med att människor behandlar andra människor dåligt.

Så kan vi inte använda skrattemojin till sådant som faktiskt får oss att skratta istället.

• Älska
a.o.f
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Varför då?
För att allt inte förtjänar en mer ingående kommentar.
4774 4774 skrev:
Jag känner aldrig något behov av att håna någon och förstår inte varför någon skulle ha behov av det.
Och ändå sker det.
4774 4774 skrev:
Jag hånar inte folk i allmänhet och inte på forum i synnerhet.
Ok.
4774 4774 skrev:
Tycker att hån är en form av mobbing och för det har jag en nolltolerans.
Det tycker jag är en klart överdriven tolkning. Vi pratar om enskilda människors reaktioner på andras inlägg här.

Poängen i inlägget jag skrev handlade för övrigt om något annat – möjligheten för moderatorer att ha koll på allt.

P
Det kanske finns ett behov av en emoji som betyder "haha, kul!" och en som betyder "haha, fånigt"?

P pmd skrev:
Det kanske finns ett behov av en emoji som betyder "haha, kul!" och en som betyder "haha, fånigt"?
Pratar du om möjliga reaktioner så är min åsikt absolut inte. Pratar du om emoji i inlägg får man väl lägga in precis vilka man vill?

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
P
Mottagarens tolkning bestämmer vad meddelandet betyder så avsändaren bör vara så tydlig som möjligt för att begränsa möjliga missförstånd.

P pmd skrev:
Mottagarens tolkning bestämmer vad meddelandet betyder så avsändaren bör vara så tydlig som möjligt för att begränsa möjliga missförstånd.
Nej.
Mottagaren bestämmer vad den tolkar ett meddelande till att betyda, det är skillnad.

P
tveksamt tveksamt skrev:
Nej.
Mottagaren bestämmer vad den tolkar ett meddelande till att betyda, det är skillnad.
Vad är skillnaden?
Ett budskap är vad det tolkas som. Något annat är omöjligt.
Avsändaren kan klaga sig blå över att mottagaren har tolkat budskapet fel. Det påverkar inte mottagarens tolkning. Avsändaren måste skicka ett nytt budskap och hoppas att det tolkas annorlunda.

P pmd skrev:
Vad är skillnaden?
Ett budskap är vad det tolkas som. Något annat är omöjligt.
Avsändaren kan klaga sig blå över att mottagaren har tolkat budskapet fel. Det påverkar inte mottagarens tolkning.
En väldig skillnad skulle jag säga. Ett budskap har två sidor, ett enligt avsändarens intention och ett enligt mottagarens tolkning av det. Förhoppningsvis stämmer dessa två ganska bra överens, men ganska ofta avviker de i viss del från varandra.
Hur mottagaren tolkar ett meddelande kan dock aldrig ändra på hur avsändaren avsåg att det skulle tolkas, vem som då fallerat i kommunikationen kan man dividera om från fall till fall.
P pmd skrev:
Avsändaren måste skicka ett nytt budskap och hoppas att det tolkas annorlunda.
Nja, avsändaren måste skicka ett nytt meddelande och hoppas att det tolkas annorlunda. Budskapet avsändaren skickar är detsamma. Att avsändaren får göra om är dock inte ett bevis på att denne gjort fel första gången.

RoTe
Är det bara jag som måste klicka bakåt i webbläsaren flera ggr för att komma ur tråden jag nyss klickat in på? Så har det aldrig varit tidigare... Kör Chrome om det spelar nån roll.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Apropå forumsök skulle jag gärna se att allt sparas när man backar tillbaka till det efter att ha gjort en sökning.
Det gör det på webben om du klickar på "Sök igen", längst ner efter sökresultaten:

Knapp märkt "Sök igen" nere till höger bland sökresultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tack! Använder dock nästan uteslutande telefonen och iphoneappen. Där finns tyvärr inget motsvarande och när jag svajpar tillbaka är det som jag skrev.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.