17 511 läst ·
209 svar
18k läst
209 svar
Feedback på infinite scroll lämnas här
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 158 inlägg
Det går att stänga av funktionen som hoppar till en ny tråd under inställningar, "Fler ämnen i oändlig scroll:" men samtidigt ha "fler sidor i samma tråd" aktiv.
Administrator
· Skåne
· 6 711 inlägg
Vi kommer försöka öka relevansen på de forumttrådar som läses in under. Istället för att läsa in "nästa tråd" i samma forum så kommer vi läsa in "liknande ämnen". Jag hoppas vi hinner fixa detta under veckan som kommer.
Jag tycker att det numera kommer ett inlägg i var och varannan tråd som egentligen skulle ha legat någon annanstans. Infinite scroll kan möjligen fungera i sammanhang där informationen enbart ska läsas, typ en webbshop, men passar väldigt dåligt på ett forum som detta.
Största problem med infinite scroll i långa trådar är att det inte finns en knapp längre för att gå till senaste inlägget.
Kan man inte ha knappar för att gå till trådstart, första olästa och senaste inlägget, som visas hela tiden?
Då blir det också mindre fel med folk som scrollar till nästa tråd.
Kan man inte ha knappar för att gå till trådstart, första olästa och senaste inlägget, som visas hela tiden?
Då blir det också mindre fel med folk som scrollar till nästa tråd.
Jag tycker det fungerar bra inom en tråd men mellan flera olika trådar har jag stängt av det för då fungerar det inte alls bra, kanske att man skulle ha det avstängt som standard så kanske färre inlägg hamnar i fel tråd.
Blev glad när jag såg att man kan stänga av eländet.
Kognitivt är (i alla fall jag) van vid sidindelning som jag själv kontrollerar. Det är så min hjärna lärde sig från första barnboken. Svårt att ändra på när man e 50+
Kognitivt är (i alla fall jag) van vid sidindelning som jag själv kontrollerar. Det är så min hjärna lärde sig från första barnboken. Svårt att ändra på när man e 50+
Man kanske kunde ha en knapp för att starta infinite scroll baklänges?
Det är jobbigt att leta baklänges efter ett specifikt inlägg. Man kan ju backa några sidor och sen scrolla fram till slutet, men om man då missar antingen pga man skummade för snabbt eller att man inte backade tillräckligt, då blir man litet trött...
En Quick Search i tråden man läser hade varit smidigt. Vissa trådar tenderar att bli långa...
Det är jobbigt att leta baklänges efter ett specifikt inlägg. Man kan ju backa några sidor och sen scrolla fram till slutet, men om man då missar antingen pga man skummade för snabbt eller att man inte backade tillräckligt, då blir man litet trött...
En Quick Search i tråden man läser hade varit smidigt. Vissa trådar tenderar att bli långa...
Infinite scroll är djävulens påfund...
Den verkar gå att stänga av när man är inloggad, men varje gång jag klickar på länkar i nyhetsbrevet (och då inte är inloggad) så hoppar sidan fram och tillbaka av den där enerverande funktionen.
Vet inte om det är att jag är gammaldags, men jag använder "scrollbaren" för att navigera runt på sidor. På sidor med "infinite scroll" medför det att man hela tiden tappar bort sig i tråden när den bestämmer sig för att fylla på i sidan. Helt plötsligt hoppar visningen omkring och man hamnar på ett helt annat ställe i tråden än man nyss var på. Det här innebär att man får scrolla tillbaka och leta var man nyss läste.
Sedan tycker jag också att det är ett otyg eftersom det inte går att se hur mycket som finns att bläddra. Jag tror det är en sån sak som gör att folk fastnar med fyrkantiga ögon. Utan infinite scroll kan man längst ner på sidan se "Sida 1 av 5000", och då inse att man inte kommer att idas läsa igenom allt. Står det "Sida 1 av 5" kanske man känner att man vill läsa allt. Med "infinite scroll" går det aldrig att veta.
Jag har letat efter en webbläsarplugin som automatiskt laddar in allt, så man slipper det där hoppandet när mer laddas in. Men har tyvärr inte hittat någon sådan plugin än. Det borde gå att göra en sån kan man tycka.
Den verkar gå att stänga av när man är inloggad, men varje gång jag klickar på länkar i nyhetsbrevet (och då inte är inloggad) så hoppar sidan fram och tillbaka av den där enerverande funktionen.
Vet inte om det är att jag är gammaldags, men jag använder "scrollbaren" för att navigera runt på sidor. På sidor med "infinite scroll" medför det att man hela tiden tappar bort sig i tråden när den bestämmer sig för att fylla på i sidan. Helt plötsligt hoppar visningen omkring och man hamnar på ett helt annat ställe i tråden än man nyss var på. Det här innebär att man får scrolla tillbaka och leta var man nyss läste.
Sedan tycker jag också att det är ett otyg eftersom det inte går att se hur mycket som finns att bläddra. Jag tror det är en sån sak som gör att folk fastnar med fyrkantiga ögon. Utan infinite scroll kan man längst ner på sidan se "Sida 1 av 5000", och då inse att man inte kommer att idas läsa igenom allt. Står det "Sida 1 av 5" kanske man känner att man vill läsa allt. Med "infinite scroll" går det aldrig att veta.
Jag har letat efter en webbläsarplugin som automatiskt laddar in allt, så man slipper det där hoppandet när mer laddas in. Men har tyvärr inte hittat någon sådan plugin än. Det borde gå att göra en sån kan man tycka.
Det blir svårt att göra en sådan, infinite innebär på många sidor att det aldrig tar slut.S SnickareHobb skrev:Infinite scroll är djävulens påfund...
Vet inte om det är att jag är gammaldags, men jag använder "scrollbaren" för att navigera runt på sidor. På sidor med "infinite scroll" innebär det att man hela tiden tappar bort sig i tråden när den bestämmer sig för att fylla på i sidan, vilket innebär att man får scrolla tillbaka och leta var man nyss läste.
På andra sidor tar det slut. Om man skall göra en sådan plug in så får man nog istället ställa in hur många artiklar som max får laddas in, exempelvis - EN!
Jag provade att inte vara inloggad och gick in i denna tråden från scratch, mellan inlägg 15 & 16 så står det ”sida 2 av 14”.S SnickareHobb skrev:Sedan tycker jag också att det är ett otyg eftersom det inte går att se hur mycket som finns att bläddra. Jag tror det är en sån sak som gör att folk fastnar med fyrkantiga ögon. Utan infinite scroll kan man längst ner på sidan se "Sida 1 av 5000", och då inse att man inte kommer att idas läsa igenom allt. Står det "Sida 1 av 5" kanske man känner att man vill läsa allt. Med "infinite scroll" går det aldrig att veta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 6 711 inlägg
Vi lade till sidnumrering (sida 2 av 14) ”mellan sidorna” samtidigt som vi lanserade ”verktyget” där man bland annat kan söka i ämnet.Demmpa skrev:
Kanske borde man kunna klicka på den raden för att öppna verktygspopupen?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tillägg för Firefox på Android: Scroll to TS
Övrigt Off Topic -
Feedback på planlösning och placering av fönster
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Feedback på perennrabatt
Trädgård allmänt -
Önskemål: Enklare/snabbare sätt att scrolla genom sina forumbilder
Information & Feedback -
Feedback och frågor kring installation av hydrofor, fördelare mm