Är i fasen att planera FTX som ska installeras inom kort.

Tror att jag har rätt bra koll på luftflöden och vilken dimension jag siktar på med rören, så sparar dessa frågor till ett senare skede. Skulle gärna få feedback på om rördragningen är kass i vissa anseenden och om man kan förbättra dragningen.

Har rätt gott om plats på vinden, och kommer försöka få ner dom flesta rören i befintlig isolering. Allt som är synligt eller har mindre än 15cm isolering över sig kommer isoleras med rörstrumpa/nätmatta.

Första utkastet av modellen:
Planritning över ventilation i ett hus, med markerade rör för avluft, frånluft och tilluft. Ventilationssystemet anpassat för framtida renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ventilationssystem med rördragning i ett hus, visar luftflöden och indikerar framtida ändringar för kök och matsal.
Skapa konto

En del av rördragningen kunde gjorts lite enklare, men försöker förenkla för en framtida renovering där kök och matsal byter plats. Vilket betyder att tilluft och frånluft på dessa platser behöver byta plats när renoveringen är gjord (har planerat för 2st pluggade T-kopplingar som ska förenkla detta jobb när det är dags):
Planritning över FTX-system som visar rördragning för tilluft och frånluft i framtida kök och matsal, med märkta avluft och uteuftpunkter.
Skapa konto

BirgitS
Fundera på att flytta tilluften i föräldrasovrummet så att den är borta vid altandörren för att undvika drag i sängen.

På första bilden finns det ett frånluftsrör som går ner och närmar sig föräldrasovrummet. Varför finns det?

Är köket och matbordet i samma rum (svårt att se alla väggar)?
I så fall ska det inte finnas tilluft i det rummet.

BirgitS BirgitS skrev:
Fundera på att flytta tilluften i föräldrasovrummet så att den är borta vid altandörren för att undvika drag i sängen.

På första bilden finns det ett frånluftsrör som går ner och närmar sig föräldrasovrummet. Varför finns det?

Är köket och matbordet i samma rum (svårt att se alla väggar)?
I så fall ska det inte finnas tilluft i det rummet.
Fråga 1 och 2:
Observant fångat kring frånluften :) Jag borde nog förklarat lite vad som gäller denna del.

Sovrummet har en helt tät dörr och är ljudisolerad. Lilla rummet utanför är ett fiberrum, och det är hit detdär frånluftsröret som närmar sig föräldrasovrummet går. Vi har ventil mellan sovrum och fiberrum, där tanken är att frånluften här ska få luften att gå via sovrummet och ut igen, utan att sabba ljudisoleringen av rummet.

Illustration av ventilationssystem, visar rördragning med blå pilar som indikerar luftflödesriktning genom olika rum.
Skapa konto

Tänkte att tilluften får vara så nära ytterväggen som möjligt, samt att man flyttar sängen så mycket det går till andra sidan så att ena parten inte ligger så nära tilluftsdonet.

Fråga 3:
Yes, har försökt markera det som är öppen planlösning med röd linje i nedan bild. ifall jag skippar tilluften vid matbordet så borde jag kanske lägga till ett extra tilluftsdon i vardagsrummet för att inte behöva öka på något enstaka dons flöde så mycket.. vinningen i att ha ett tilluftsdon där nu är att jag tänker att det blir enklare framöver då jag kan göra om det donet till ett frånluftsdon för köket:
Skiss över ventilationssystem med rördragning, tilluftsdon och frånluftsdon markerade i rött inom en planlösning.
Skapa konto

Spontant känns det som att jag kanske borde satsa på Y-kopplingar för att undvika onödig turbulens av T-rör. Men det verkar inte som att Y-kopplingar är so populära som dom är för VA-rör? Mycket dyrare och säljs inte i så många butiker.. hur kommer det sig?

BirgitS
LevaLivet LevaLivet skrev:
Fråga 1 och 2:
Observant fångat kring frånluften :) Jag borde nog förklarat lite vad som gäller denna del.

Sovrummet har en helt tät dörr och är ljudisolerad. Lilla rummet utanför är ett fiberrum, och det är hit detdär frånluftsröret som närmar sig föräldrasovrummet går. Vi har ventil mellan sovrum och fiberrum, där tanken är att frånluften här ska få luften att gå via sovrummet och ut igen, utan att sabba ljudisoleringen av rummet.
Bra, då låter det vettigt. Under förutsättning att ventilen klarar av de 8 l/s som behövs för två personer, och frånluftsflödet dimensioneras för det. Dörren till fiberrummet bör väl då också vara tät så att det verkligen drar luften från sovrummet. Men det är en okonventionell lösning så jag vet inte om det är enligt branschregler och Boverkets regelverk.
Tänkte att tilluften får vara så nära ytterväggen som möjligt, samt att man flyttar sängen så mycket det går till andra sidan så att ena parten inte ligger så nära tilluftsdonet.
Ja, det är bra att tilluften är långt från ventilen till fiberrummet. Men jag tror att det fungerar bra även om tilluften är i det rummet nedre högra hörn.
Yes, har försökt markera det som är öppen planlösning med röd linje i nedan bild. ifall jag skippar tilluften vid matbordet så borde jag kanske lägga till ett extra tilluftsdon i vardagsrummet
Jag tycker det är bättre om du har två tilluftsventiler till höger än bara en där och en rätt nära köket. Mycket vanligt att man har två tilluft i vardagsrum eftersom många personer ofta är där.
vinningen i att ha ett tilluftsdon där nu är att jag tänker att det blir enklare framöver då jag kan göra om det donet till ett frånluftsdon för köket:
Du kan ju sätta in ett frånluftsdon inkl. kanal vid nuvarande matplats och ha det donet helt stängt, tills köket är flyttat. Det blir ju ändå enklare än att byta funktion på donet.

Jag är amatör och ger mig inte in på en diskussion om olika sorters kopplingar.

BirgitS BirgitS skrev:
Bra, då låter det vettigt. Under förutsättning att ventilen klarar av de 8 l/s som behövs för två personer, och frånluftsflödet dimensioneras för det. Dörren till fiberrummet bör väl då också vara tät så att det verkligen drar luften från sovrummet. Men det är en okonventionell lösning så jag vet inte om det är enligt branschregler och Boverkets regelverk.
Det blir ett 125 rör så ventil kommer väljas efter luftbehov. Har räknat med 15 l/s då vi kommer ha barn sovandes i rummet till och från.. med ett 94mm rör skulle vi landa på luftflöde om 2 m/s, så 125 kommer fungera bra. Främst oklart om det blir svårt att ställa in då hastigheten blir rätt låg?

Skulle gärna testa med FläktGroups ArtX designdon för att få det att smälta in - specad upp till 30 l/s. Men får se vad det blir. Frånluftslödet blir marginellt högre än tilluft sovrum och dörren ut från fiberrummet blir också tätt, så hoppas att lösningen fungerar som tänkt :)

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är bra att tilluften är långt från ventilen till fiberrummet. Men jag tror att det fungerar bra även om tilluften är i det rummet nedre högra hörn.
Har ändrat lite placering på donet, istället för dörren hoppas jag att donet fungerar att flytta en bit från "kuddhöjd" till mitten av fönstret:
3D-modell av ventilationssystem med rördragning genom ett rum, inklusive väggar och tak, med fönster och möbler som referenspunkter.
Skapa konto

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är bättre om du har två tilluftsventiler till höger än bara en där och en rätt nära köket. Mycket vanligt att man har två tilluft i vardagsrum eftersom många personer ofta är där.
Bra tips, har ändrat till detta enligt nedan;
Ritning av ventilationssystem i rum med kanaler, ventiler och dörrar markerade. Pipor och flödesschema tydligt visade.
Skapa konto

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju sätta in ett frånluftsdon inkl. kanal vid nuvarande matplats och ha det donet helt stängt, tills köket är flyttat. Det blir ju ändå enklare än att byta funktion på donet.
Ännu ett bra tips :) iofs är det ju rätt lätt att göra hål senare, svårare att få bort.. så kommer nog bara skippa detta för nu. Ser även att det finns "påstick", och då behöver jag inte ens lägga in T-rör redan nu. Undrar om dom fungerar bra dock.. exempel: pastick-psx-200-125

Sen blir systemet rätt mycket kompaktare/enklare kring FTX aggregatet om jag kör på ett kombidon för uteluft/avluft. Så satsar nog på ett sådant istället.

Hela systemet enligt nedan nu;
Ventilationssystem design med tilluft, frånluft och avluft i ett hus, inklusive rörsystem och FTX-aggregat placering.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.