useless useless skrev:
Du får läsa det i kontexten av första meningen på sidan:
För all del. Men menar de så tycker jag fortfarande "kan du inte få ditt överskott utbetalat" är en märklig formulering.

returen returen skrev:
men du är väl en liten narcissist
Fins det små sådana?🤔

• Haha
returen
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
Jag pratar med en kollega här på jobbet och hans far gick bort för ca 3 år sedan.
Han var en av arvingarna tillsammans med sin bror. Men hans bror vill inte ha något av arvet så kollegan fick allt (vet inte riktigt vad).

Nu har han fått en faktura från skatteverket där det står att han har en slutgiltig skatt att betala som är ställd till dödsboet.
Han har pratat med skatteverket som kräver att han betalar och som säger att han är skyldig att betala.

Jag tycker att det verkar märligt att han får fakturan såhär sent.
Som mottagare står dödsboet och efter c/o står det kollegans namn.

Någon som vet vad som gäller?
Svar på din fråga, någon som vet vad som gäller. Ja, Skatteverket. Har svårt att tro att någon i ett forum vet om hela ärendet.

I mitt fall kom det ett krav från Skatteverket i somras som gällde min far som gick bort 1997 något med Mellanskog som inte hade avslutats och när det till slut avslutades betalades det ut ungefär 300 kr (som vi skänkte till VI skogen) och det uppstod en skatteskuld på ”vinsten” som vi fick betala och precis som någon innan nämnde så är ett dödsbo inget som ”avslutas” det är en juridisk person så det är bara att betala.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
C CattisP skrev:
I mitt fall kom det ett krav från Skatteverket i somras som gällde min far som gick bort 1997 något med Mellanskog som inte hade avslutats och när det till slut avslutades betalades det ut ungefär 300 kr (som vi skänkte till VI skogen) och det uppstod en skatteskuld på ”vinsten” som vi fick betala och precis som någon innan nämnde så är ett dödsbo inget som ”avslutas” det är en juridisk person så det är bara att betala.
undras varför mellanskog skulle göra den utbetalningen 20 år senare???
din pappas konto borde vara helt avslutat hos mellanskofg eller var han någon typ av delägare i någon tup av kooperation och den företagsformen likviderades
mycket märkligt
men skatteverket alltid in kulorna....

omvänt hade inte mellanskog kunnat fakturera summan efter 3år

Mikael_L
Men den intressanta frågan är väl varför dödsboet fortfarande fanns.
Är det så att de aldrig försvinner? Och att det i all framtid kan tänkas dyka upp saker?

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men den intressanta frågan är väl varför dödsboet fortfarande fanns.
Är det så att de aldrig försvinner? Och att det i all framtid kan tänkas dyka upp saker?
I fallet med Mellanskog var det väl troligen en tillgång som likviderades. Den tillgången borde nog ha överförts till arvingar från dödsboet, men det kan finnas okända tillgångar när dödsboet avvecklas, då får det väckas till liv igen. Mellanskog måste då troligen göra sitt bästa för att överföra tillgången. Om det däremot gällt en skuld till Mellanskog så hade den troligen preskriberats,
Jag känner till en ekonomisk förening som äger en fastighet där föreningen legat i dvala och register på ägare (flera 100) inte uppdaterats på årtionden. Eldsjälar vill nu blåsa liv i huset och rusta upp, kanske genom hembygdsföreningen. Det är då ett detektivarbete att hitta ägare, som nog till större delen är dödsbon.

returen returen skrev:
undras varför mellanskog skulle göra den utbetalningen 20 år senare???
din pappas konto borde vara helt avslutat hos mellanskofg eller var han någon typ av delägare i någon tup av kooperation och den företagsformen likviderades
mycket märkligt
men skatteverket alltid in kulorna....

omvänt hade inte mellanskog kunnat fakturera summan efter 3år
Jag tror att det var någon form av medlemsskap som uppdagades efter min mors död men jag vet inte säkert eftersom Skatteverket inte får tala om vad det kommer ifrån utan de sa bara om du betalar de 72 kronorna så löser det sig

• Gilla
returen
  • Laddar…
C CattisP skrev:
Jag tror att det var någon form av medlemsskap som uppdagades efter min mors död men jag vet inte säkert eftersom Skatteverket inte får tala om vad det kommer ifrån utan de sa bara om du betalar de 72 kronorna så löser det sig
Såklart Skatteverket får berätta vad inkomsten kommer ifrån (och det var väl från Mellanskog om jag förstod dig rätt). Det krävs dock normalt att samtliga dödsbodelägare skriver under en begäran om att få ut en kontrolluppgift eller vad det nu är för underlag som finns. Dödsboet måste ju få veta vad det finns för grund till den skatt eller avgift som ska betalas! Och det ska ju dessutom självklart framgå av det beslut som fattats i frågan.
/ f.d. Skattmasen

T torn skrev:
Såklart Skatteverket får berätta vad inkomsten kommer ifrån (och det var väl från Mellanskog om jag förstod dig rätt). Det krävs dock normalt att samtliga dödsbodelägare skriver under en begäran om att få ut en kontrolluppgift eller vad det nu är för underlag som finns. Dödsboet måste ju få veta vad det finns för grund till den skatt eller avgift som ska betalas! Och det ska ju dessutom självklart framgå av det beslut som fattats i frågan.
/ f.d. Skattmasen
Ja absolut jag uttryckte mig lite klumpigt, inte på telefon utan precis som du säger så skulle det bli mycket jobb för 72 kr men vi vet fortfarande inte säkert om det var Mellanskog men vi tror det 🙂

Mikael_L Mikael_L skrev:
diska person någonsin
Dödsbon kan finnas kvar länge, i mitt fall är jag och mina kusiner delägare i vår morfars dödsbo, som fortsatt äger en sommarstugefastighet. Morfar dog är 1977.
Vi har ärvt vårt dödsbodelägande av våra föräldrar, morfars barn, som alla är döda sedan några år. Fastighetsavgift ska betalas och det får vi delägare ombesörja att göra.

S Sinuhe skrev:
Dödsbon kan finnas kvar länge, i mitt fall är jag och mina kusiner delägare i vår morfars dödsbo, som fortsatt äger en sommarstugefastighet. Morfar dog är 1977.
Vi har ärvt vårt dödsbodelägande av våra föräldrar, morfars barn, som alla är döda sedan några år. Fastighetsavgift ska betalas och det får vi delägare ombesörja att göra.
Undrar om det är någon slags rekord. Hur kan det komma sig att arvskiftet inte görs?

Jobbigare att lägga upp ett nytt samägande och lagfara detta än att behålla fastigheten i dödsboets namn eftersom fastigheten ändå inte ska säljas då ingen av arvingarna vill lösa ut de andra eller vill sälja sin del.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
T torn skrev:
/ f.d. Skattmasen
Då kanske du vet att skatterna makuleras när de inkommit till Skatteverket "AB" ?
Kan dock fungerar som balansmedel mot penningmängden i systemet. De går däremot inte till den så kallade välfärden, typ skolor sjukhus infrastruktur etc. Till dessa projekt skapar man pengarna när de behövs - i önskvärd mängd.
Så vad är grunden till att vi tvingas betala skatt? Det kanske du vet om du varit skattmas...?

• Haha
iMicke
  • Laddar…
E eric be skrev:
Då kanske du vet att skatterna makuleras när de inkommit till Skatteverket "AB" ?
Kan dock fungerar som balansmedel mot penningmängden i systemet. De går däremot inte till den så kallade välfärden, typ skolor sjukhus infrastruktur etc. Till dessa projekt skapar man pengarna när de behövs - i önskvärd mängd.
Så vad är grunden till att vi tvingas betala skatt? Det kanske du vet om du varit skattmas...?
Öhh… va…? Lite för osammanhängande för min smak.

• Gilla
iMicke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.