returen returen skrev:
fan vilket dumt inlägg
man kan ALDRIG ärva skulder i ett dödsbo!!
Nej, inte med andra medel än dödsboets men ditt påhopp blir meningslöst eftersom man mycket väl kan bli betalningsskyldig baserat på värdet av det man ärvt - och det värdet sätter man inte själv. Så att man inte ärver skulder är bara delvis sant.

• Gilla
  • Haha
Karl-Ove Qvarfordt och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Så du anser att Skatteverket har fel?

”Här listar vi nio viktiga saker att tänka på att göra:

• Beställa ett dödsfallsintyg med släktutredning
  • Ordna med begravning inom en månad
  • Anmäl ny adress för dödsboet
  • Boka tid hos banken
  • Registrera ett deklarationsombud
  • Gör en bouppteckning
  • Deklarera för ett dödsbo
  • Se över dödsboets slutskattebesked
  • Avsluta dödsboet”
[länk]
nä men trollet är ju ingen idee att parata med hon är fakta resistent

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
Mikael_L
returen returen skrev:
fan vilket dumt inlägg
man kan ALDRIG ärva skulder i ett dödsbo!!
Nej.
Men har man ut ett arv så kan det krävas tillbaka.
Och det är inget hittepå, jag har själv varit med om det.
Och hos kronokalle förklarade dom att det är där det hamnar till sist, dvs att de kommer mäta ut hos arvtagarna, dock aldrig med mer än vad man fått i arv (vilket finns dokumenterat i bouppteckningen).
Just för som du säger, skulderna ärver man inte, skulder kan endast regleras med tillgångar i dödsboet.

• Gilla
returen
  • Laddar…
J
returen returen skrev:
är dödsboet avslutat så kan ingen kräva något
om det inkommer krav skall detta vara med i bouppteckningen, det går att inkomma med ett tillägg så länge DB är aktivt
Fast om det delades ut arv så kan det återkrävas ifrån dom som ärvt.

returen returen skrev:
Jo man kan kräva att dödsboet återöppnas.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Njae, snarare bouppteckningen men det kan vara detsamma.
Bouppteckningen görs nuförtiden inte sällan av de efterlevande. Den arvsrättsliga och skatterättsliga kompetensen är ibland begränsad.
Fastställandet är oftast en ren formalitet.
Med kvarlåtenskapen löser man först begravningskostnaderna och sedan de skulder som är kända vid bouppteckningen. Här må eventuellt skatteskulder vara prioriterade men de behöver inte vara kända och då faller prioriteten.
Sedan kan det dyka upp skulder som var okända vid bouppteckningen och de skall också hanteras.
Det finns ingen automatik i att försätta ett dödsbo i konkurs. Någon måste begära det och det görs väl inte förrän dödsboet faktiskt inte betalar sina skulder. Man kan också förhandla med dödsboets borgenärer som annars riskerar att inte få något alls.
Jag har just varit igenom detta med två dödsbon så jag känner att jag har ett hum om hur det går till.
ja bouppteckning blir det juridiska dokumentet som grundar sig på boutredningen

Mikael_L
returen returen skrev:
om det inkommer krav skall detta vara med i bouppteckningen, det går att inkomma med ett tillägg så länge DB är aktivt

arvingar kan ALDRIG ärva skulder
skulderna är helt kopplat till ett aktivt db
Och då återkommer jag med min tidigare fråga - hur gör man det?

De försök till svar hittills stämmer inte med verkligheten så därför var de felaktiga.

Jag tror ärligt talat inte att jag kommer att få något svar här, mest har jag väl hoppats lite på att någon med koll skulle råka hitta tråden.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
returen returen skrev:

arvingar kan ALDRIG ärva skulder
skulderna är helt kopplat till ett aktivt db
Du har rätt och slätt fel.

• Haha
returen
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Njae, snarare bouppteckningen men det kan vara detsamma.
Bouppteckningen görs nuförtiden inte sällan av de efterlevande. Den arvsrättsliga och skatterättsliga kompetensen är ibland begränsad.
Fastställandet är oftast en ren formalitet.
Med kvarlåtenskapen löser man först begravningskostnaderna och sedan de skulder som är kända vid bouppteckningen. Här må eventuellt skatteskulder vara prioriterade men de behöver inte vara kända och då faller prioriteten.
Sedan kan det dyka upp skulder som var okända vid bouppteckningen och de skall också hanteras.
Det finns ingen automatik i att försätta ett dödsbo i konkurs. Någon måste begära det och det görs väl inte förrän dödsboet faktiskt inte betalar sina skulder. Man kan också förhandla med dödsboets borgenärer som annars riskerar att inte få något alls.
Jag har just varit igenom detta med två dödsbon så jag känner att jag har ett hum om hur det går till.
automatik kk när det finns inte men blir den slutliga lösningen när db saknar medel och arvingarna in te vill gå in.

skatteverket är väldigt tydliga med vad de vill ha
den sista skulden eller tillgången är saldot på db sista deklaration,

Mikael_L
Det här är inte speciellt viktigt för mig, jag känner mig väldigt säker på att nu kommer det inte flyta upp något mer konstigt i det dödsbo jag är inblandad i.
Men hela händelsen har ju fått mig att undra lite hur det fungerar.

Och kom den här tråden i min väg, så jag tänkte se om det fanns någon med kunskap om detta i det här forumet, men det gjorde det ju inte.

• Haha
  • Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och då återkommer jag med min tidigare fråga - hur gör man det?

De försök till svar hittills stämmer inte med verkligheten så därför var de felaktiga.

Jag tror ärligt talat inte att jag kommer att få något svar här, mest har jag väl hoppats lite på att någon med koll skulle råka hitta tråden.
gör vaddå?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här är inte speciellt viktigt för mig, jag känner mig väldigt säker på att nu kommer det inte flyta upp något mer konstigt i det dödsbo jag är inblandad i.
Men hela händelsen har ju fått mig att undra lite hur det fungerar.

Och kom den här tråden i min väg, så jag tänkte se om det fanns någon med kunskap om detta i det här forumet, men det gjorde det ju inte.
nog bättre att du ger lite förslag på ditt db så att inget förvinner i bruset

Mikael_L
returen returen skrev:
gör vaddå?
Avslutar dödsboet

känns som det mesta kanske är en definitionsfråga.......det skv menar med avslutat dödsbo är väl när man skriver under det sista papperet och intygar att allt är klart. Men det kanske inte betyder att personen ifråga raderas från allting. Gamla uppgifter ligger säkert kvar ändå och "vaknar" om det kanske ändå dyker upp en skatteskuld på nåt som förbisetts.

returen returen skrev:
automatik kk när det finns inte men blir den slutliga lösningen när db saknar medel och arvingarna in te vill gå in.
Det är väl ett val. Men visst, om du hittar på alla förutsättningar blir det ju så - om någon orkar driva frågan så långt.
returen returen skrev:
skatteverket är väldigt tydliga med vad de vill ha
den sista skulden eller tillgången är saldot på db sista deklaration,
I det senaste fallet jag gjorde detta gjordes den sista deklarationen nästan två år efter dödsfallet och väldigt långt efter att bouppteckningen godkänts.
Du fantiserar.

• Haha
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.