J
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inget som valts och ingen deklaration har gjorts på många år. Arvskifte är gjort sedan länge. Det är bara så Skatteverkets hantering fungerar. Pengarna på skattekontot är en struntsumma.
Då har man inte fört över tillgångarna och avslutat arvskiftet enligt Skatteverket, då är dödsboet oskiftat..
För är det skiftat så upphör den juridiska personen att existera..

”Viktigt att föra över tillgångar​

Du som har ärvt tillgångar måste föra över dem till dig själv. Annars finns risk att banker och andra skickar felaktiga kontrolluppgifter till Skatteverket. Har du till exempel ärvt bankmedel eller aktier måste du kontakta banken.”

https://www.skatteverket.se/privat/...vslutadodsboet.4.5a85666214dbad743ffecae.html

”Ett dödsbo finns kvar så länge det är oskiftat, det vill säga så länge det finns tillgångar som inte delats upp mellan arvingarna.

Ett dödsbo ska deklarera för år efter dödsfallsåret om dödsboet

• har haft inkomst av tjänst, kapital eller näringsverksamhet på sammanlagt 100 kronor eller mer
  • ägde en eller flera fastigheter den 1 januari inkomståret
  • ska betala avkastningsskatt på pensionsmedel eller särskild löneskatt på pensionskostnader.
Ett dödsbo behöver inte lämna någon inkomstdeklaration om dödsboet endast har haft ränta eller fått utdelning där utbetalaren är skyldig göra skatteavdrag.

Ett dödsbo är skattemässigt avslutat om:

• dödsboets alla tillgångar är skiftade, det vill säga uppdelade och överförda
  • deklarationen är lämnad för sista gången
  • det inte finns något överskott eller underskott på skattekontot, det vill säga när dödsboet har fått tillbaka eller betalat in all skatt.”
https://www.skatteverket.se/privat/...eraforettdodsbo.4.3528414214b3f87580566e.html

K K1-test. skrev:
Du får nog kolla detta med skattejurist eller advokat - Arvingarna ärver även eventuella lån eller skulder och dessa regleras vid bouppteckningen vid arvsväxlingen till resultat + eller - minus och fördelas sedan ut mot andelarna mellan barnen eller andra släktingar. Slutskatten kommer dock året efter även efter att bouppteckning och allt är avslutat.

Skatteverket har nog inte den synen och forsätter att lägga ränta och tilläggsavgift på skatteskulden och skickar slutskatten till kronofogden om man inte betalar.

Dödsboet är ingen juridisk person således finns ingen att fakturera men tillhör arvingarna även slutgiltig skatt vid sista deklarationen.
Så gör de, i 5 år, sen skrivs det av. Fick brev ifrån kronofogden varje år i 5 år efter farsan gick bort. Men vi "ärvde" enbart skulder, så var bara att ignorera.

Finns det medel i dödsboet eller det redan har betalats ut, då får man vackert betala in skulden.

J Jansson69 skrev:
För är det skiftat så upphör den juridiska personen att existera..
Nej så fungerar det inte i praktiken.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Nej så fungerar det inte i praktiken.
Nehe vad har du för belägg för det påståendet? har länkat ett antal länkar ifrån olika juridik sidor som talar om att det är avslutat när det är skiftat..

J Jansson69 skrev:
Nehe vad har du för belägg för det påståendet?
Det faktum att jag fortfarande många år efter min mors död kan företräda hennes dödsbo hos Skatteverket och den handläggare jag pratade med häromdagen sa att det är så det fungerar och att det kommer att vara så i minst tio år efter dödsdagen. Inte ens han kunde ge ett klart besked på exakt när/hur det försvinner.

@Mikael_L har som jag uppfattar det liknande erfarenheter.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag vet ju att t.ex. min pappas dödsbo finns kvar, med hans personnummer, nu några år efter skiftat arv och skattemässigt avslutat bo.
T.ex finns det några kronor på skattekontot. :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Det faktum att jag fortfarande många år efter min mors död kan företräda hennes dödsbo hos Skatteverket och den handläggare jag pratade med häromdagen sa att det är så det fungerar och att det kommer att vara så i minst tio år efter dödsdagen. Inte ens han kunde ge ett klart besked på exakt när/hur det försvinner.

@Mikael_L har som jag uppfattar det liknande erfarenheter.
Men i och med att du har pengar kvar så blir det så, svårare än så är det inte!
För du över pengarna och allt annat är utrett så avslutas dödsboet och den juridiska personen i fråga..
Det står svart på vitt i länkarna jag har delgett väljer du att inte tro på dem så är det upp till dig.

”Ett dödsbo är en juridisk person som företräds av dödsbodelägarna eller av en boutredningsman. Efter att dödsboets skulder har betalats kan tillgångarna i dödsboet utskiftas till dödsbodelägarna. När arvsskiftet har skett är dödsboet upplöst.”

https://www4.skatteverket.se/rattsl...8c86e9eb7b212bea4744651e17869b561db5a65d7ce39

• Webbsida från Skatteverket om dödsboets upplösning med text om juridisk status och arvsskifte samt en navigeringsmeny med olika kategorier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jansson69 skrev:
För du över pengarna och allt annat är utrett så avslutas dödsboet och den juridiska personen i fråga..
Nej inte enligt den handläggare på Skatteverket som jag pratade med. Enligt honom finns det kvar hos dem i minst tio år efter dödsdagen och det låter rimligt utifrån vad jag faktiskt ser.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte enligt den handläggare på Skatteverket som jag pratade med. Enligt honom finns det kvar hos dem i minst tio år efter dödsdagen och det låter rimligt utifrån vad jag faktiskt ser.
Du läser inte Skatteverkets egna länkar?
Hittade det svart på vitt och la in det i mitt förra svar så se där!

Så så länge du inte för över dom sista kronorna så är det oskiftat!

J
Alfredo Alfredo skrev:
Har du något förslag på hur jag ska göra det?

[länk]

[bild]
Vad har skatteåterbäringen med arvskiftet att göra?

TRJBerg
Rent logiskt:
1. Kan agera och t ex ställa krav via dödsboet (dvs det är en juridisk "bas" för kravet i fråga) så existerar det. Och existerar det är det inte avvecklat.
2. Eftersom det uppenbarligen kan ställas betalningskrav på arvingar pga dödsboets skulder så är det en juridisk realitet.
3. Ingen här i tråden eller vad jag har hittat när jag sökt på nätet säger något om preskriptionstid (motsvarande) för skatteskulder. Dvs jag har inte hittat någon källa.
Däremot när jag aktiverar AI i Chrome genom att formulera en fråga får jag bl a detta i svaret:
"Skulder till staten: Skulder till staten har en annan preskriptionstid, som oftast är fem år, men Skatteverket kan ansöka om att förlänga den för skatteskulder."

Jag är inte förvånad om det senare är fallet, Skatteverket är ju känt för att självsvådligt hitta på lagregler.

J Jansson69 skrev:
Vad har skatteåterbäringen med arvskiftet att göra?
Du skrev: "Så så länge du inte för över dom sista kronorna så är det oskiftat!" Och jag undrar hur jag ska lyckas med det.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev: "Så så länge du inte för över dom sista kronorna så är det oskiftat!" Och jag undrar hur jag ska lyckas med det.
Ja det är ju Skatteverket som säger att om man inte för över tillgångarna så är det oskiftat.
Är du ensam arvinge?

J Jansson69 skrev:
Ja det är ju Skatteverket som säger att om man inte för över tillgångarna så är det oskiftat. Är du ensam arvinge?
Vad har det med saken att göra? Belopp på skattekontot under 100 kronor betalas inte ut så då förstår jag inte hur det teoretiskt perfekta skiftet som du verkar mena är nödvändigt ska kunna göras.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har det med saken att göra? Belopp på skattekontot under 100 kronor betalas inte ut så då förstår jag inte hur det teoretiskt perfekta skiftet som du verkar mena är nödvändigt ska kunna göras.
Ja så är det hittade detta ifrån regeringskansliet som talar om sammanlevnad i oskiftat bo.

”Delägarna i dödsboet är inte tvungna att göra ett arvskifte. De kan i stället komma överens om att låta dödsboet fortsätta att inneha den dödes tillgångar. Detta kallas sammanlevnad i oskiftat bo och kan få vissa konsekvenser ur skattesynvinkel.”

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/dodsfall-och-arv/

För är du ensam arvinge så är det lättare att det lever vidare då du bestämmer själv om du skiftar eller inte alltså för över dom sista tillgångarna till dig själv..

”Om du är ensam delägare i ett dödsbo, övergår tillgångarna från dödsboet till dig när bouppteckningen registreras hos Skatteverket. Därför behövs ingen särskild arvskifteshandling. Däremot måste du själv se till så att vissa tillgångar registreras på dig – det kallas att föra över tillgångarna.”

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/arv.4.3528414214b3f875805caf.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.