J Jansson69 skrev:
Vart hittar du dom orden?

Såhär skriver Lawline:

LAWLINE SVARAR​

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga är relativt kort och inte så specifik, kommer jag besvara frågan mer allmänt. Om du har fler specifika frågor härefter, är du välkommen att höra av dig till oss igen med en ytterligare fråga.

Hur avslutas ett dödsbo?

Ett dödsbo är de tillgångar som en avliden person lämnar efter sig. Dödsboet är en juridisk person som har delägare, så kallade dödsbodelägare, vilka är de som har någon typ av arvsrätt efter den avlidne personen.

Ett dödsbo avslutas kort sagt genom ett arvskifte. Ett arvskifte är ett slags avtal i vilket dödsbodelägarna kommer överens om hur dödsboets tillgångar ska fördelas. Vid enmansdödsbon, det vill säga dödsbon med endast en delägare, behövs ingen särskilt arvskifteshandling utan tillgångarna övergår till delägaren när bouppteckningen registreras hos Skatteverket. Viktigt att tänka på är att i vissa fall behöver delägarna se till så att tillgångarna registreras på dem själva, det vill säga föra över tillgångarna.

Ett dödsbo är alltså skattemässigt avslutat när dödsboets alla tillgångar är skiftade, deklarationen är lämnad för sista gången och över- eller underskottet på skattekontot är reglerat. Mer om detta kan du läsa på Skatteverkets hemsida. Vanligtvis brukar dödsboet bli avslutat året efter dödsfallet.

[länk]

Enligt skatteverket:

Avsluta dödsboet​

Det finns flera saker du måste ha gjort innan ett dödsbo är skattemässigt avslutat.

Ett dödsbo är skattemässigt avslutat när

• dödsboets alla tillgångar är skiftade, det vill säga uppdelade och överförda
  • deklarationen är lämnad för sista gången
  • över- eller underskott på skattekontot är reglerat, det vill säga när dödsboet har fått tillbaka eller betalat in skatten.
Dödsboet brukar oftast bli avslutat året efter dödsfallet.

[länk]
Nyckelordet i all text ovan är: "Skatttemässigt".
Nyupptäckta skulder till andra än staten är något annat.

J
D Dilato skrev:
Nyckelordet i all text ovan är: "Skatttemässigt".
Nyupptäckta skulder till andra än staten är något annat.
Det är detta jag inte förstår när du och Mikael_L tjatar om att det finns kvar..

Vad finns kvar av ett dödsbo efter arvskiftet?
Skiftar man inte så kan det leva vidare annars är det avslutat efter att man har skiftat, alla tillgångar har bytt ägare och allt har avslutats..

Mikael_L
J Jansson69 skrev:
Om ett krav dyker upp efter ett arvskifte, och dödsboet är avvecklat,
måste arvskiftet gå åter så att skulden kan betalas. Arvtagarna måste då lämna tillbaka det de har fått, eller motsvarande värde, för att täcka skulden.
Och vart ska arvtagarna lämna tillbaka något?
Om dödsboet är avvecklat, inte finns, så finns det ju ingen mottagare.

Men framförallt, om dödsboet inte finns, så kan någon med ett krav inte ställa kravet mot någon/något.

För kravet kan inte ställas mot arvingarna, de har ingen del i den avlidnas skulder och åtaganden.
Och en borgenär har dessutom ingen susning om vilka arvtagare som fått arv, vilka som avstått arv, alltså vilka som kan ha gjort arvsavstående, arvsavsägelse eller arvsöverlåtelse.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Obs jansson69
Lawlines studentnätverk är kärnan i Lawline. Lawline Grundades 2005 av just en Juriststudent, och just genom Portalen Lawline.se så har juriststudenter hjälpt hundratusentals människor i Sverige med sina juridiska frågeställningar. Lawline har över 100 aktiva juriststudenter i sitt nätverk, och Lawline har närvaro på samtliga av landets lärosäten som tillhandahåller ett juristprogram.

Mikael_L
J Jansson69 skrev:
Det är detta jag inte förstår när du och Mikael_L tjatar om att det finns kvar..
Vad finns kvar av ett dödsbo efter arvskiftet?
Skiftar man inte så kan det leva vidare annars är det avslutat efter att man har skiftat, alla tillgångar har bytt ägare och allt har avslutats..
Ett dödsbo är en juridisk person, som kan har tillgångar, skulder, åtaganden, abonnemang, framtida inkomster och utgifter, skatter osv osv.
Skulle dödsboet inte vara en juridisk person så skulle inte skatteverket, kronofogden, borgenärer och arvingar kunna hantera något.
Det måste finnas något som äger allt detta, och någon som det går att t.ex. ställa krav på, eller skicka inkomster på.

Upphör denna juridiska person någonsin?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vart ska arvtagarna lämna tillbaka något?
Om dödsboet är avvecklat, inte finns, så finns det ju ingen mottagare.

Men framförallt, om dödsboet inte finns, så kan någon med ett krav inte ställa kravet mot någon/något.

För kravet kan inte ställas mot arvingarna, de har ingen del i den avlidnas skulder och åtaganden.
Och en borgenär har dessutom ingen susning om vilka arvtagare som fått arv, vilka som avstått arv, alltså vilka som kan ha gjort arvsavstående, arvsavsägelse eller arvsöverlåtelse.
Vill du inte förstå eller trollar du?

Tar det en gång till med text ifrån Familjens Jurist:

”Om det dyker upp en skuld efter att dödsboet är avslutat, ska bodelningen eller skiftet gå åter eftersom bodelningen eller skiftet genomfördes innan den dödes eller boets skulder hade betalats (ÄB 21:4 st 1). Återgången begränsas till så mycket att skulderna kan betalas, och resten av arvskiftet eller bodelningen ska därför bestå. Det som ska betalas av varje person ska utgå från delägarna i förhållande till vad var och en av dem är skyldig och alltså hur stor andel de ärvde (ÄB 21:4 st 2).

Om återgång ska ske så måste också fordringen vara en giltig fordran och den ska inte vara preskriberad. Om fordringen är preskriberad så förlorar borgenären rätten att kräva ut fordringen (Preskriptionslagen 8 §). Den generella preskriptionstiden för en fordran som en näringsidkare har gentemot en konsument är tre år (Preskriptionslagen 2 §). Detta kan dock förlängas genom preskriptionsavbrott som till exempel att personen betalar en del av skulden, eller att det kommer ett skriftligt krav på betalning (Preskriptionslagen 5 §). Från avbrottet ska i så fall en ny preskriptionstid löpa (Preskriptionslagen 6 §).”

https://www.familjensjurist.se/frag...ravs-in-langt-efter-att-arvskifte-genomforts/

Redigerat:
Mikael_L
Jag ger upp, det går inte att få dig att förstå något, tyvärr.

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett dödsbo är en juridisk person, som kan har tillgångar, skulder, åtaganden, abonnemang, framtida inkomster och utgifter, skatter osv osv.
Skulle dödsboet inte vara en juridisk person så skulle inte skatteverket, kronofogden, borgenärer och arvingar kunna hantera något.
Det måste finnas något som äger allt detta, och någon som det går att t.ex. ställa krav på, eller skicka inkomster på.

Upphör denna juridiska person någonsin?
Dödsboavveckling är den juridiska och praktiska processen att avsluta ett dödsbo efter att någon avlidit.
Det innebär att dödsboets tillgångar och skulder hanteras, bouppteckning upprättas, räkningar betalas och arvet slutligen fördelas mellan dödsbodelägarna genom ett arvskifte. Avvecklingen kan ske genom att dödsbodelägarna själva sköter processen eller genom att en boutredningsman utses av domstol.

Syftet är att avsluta den juridiska personen dödsboet och överföra kvarlåtenskapen till arvingarna.

https://www.verahill.se/ordlista/dodsboavveckling/

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ger upp, det går inte att få dig att förstå något, tyvärr.
Läser du överhuvudtaget det jag skriver och länkar eller är du så självgod att du inte kan medge att du inte fattar?

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Obs jansson69
Så nu har jag länkat ifrån Familjens jurist och Verahill familjejuridik som säger det samma som Lawline i och med att inte du litar på Lawline!

J Jansson69 skrev:
Läser du överhuvudtaget det jag skriver och länkar eller är du så självgod att du inte kan medge att du inte fattar?
Det du inte verkar fatta är att både jag och @Mikael_L har erfarenhet av att dödsboet finns kvar som ett eget rättssubjekt, en egen fristående juridisk person med ett organisationsnummer och ett skattekonto hos Skatteverket, många år efter arvskiftet. Därav undrar jag om man verkligen kan anse att det är avvecklat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Det du inte verkar fatta är att både jag och @Mikael_L har erfarenhet av att dödsboet finns kvar som ett eget rättssubjekt, en egen fristående juridisk person med ett organisationsnummer och ett skattekonto hos Skatteverket, många år efter arvskiftet. Därav undrar jag om man verkligen kan anse att det är avvecklat.
Om det inte är avslutat hos Skatteverket så finns det ju kvar det har jag inte berört överhuvudtaget..
Men har man skiftat så avslutas ju allt men gör man inte det så finns det ju ingen tidsgräns på hur länge det kan finnas det har jag inte diskuterat alls och har inte alls uppfattat att Mikael har påpekat, har han det så har jag missat det i så fall..
Men det finns ju ingen anledning att ha kvar tillgångar på det sättet då om den juridiska personen finns kvar så måste du deklarera årligen så kan inte se att man väljer det i förlängningen..
Men ett par år är väl ganska normalt att ett dödsbo lever..

Mikael_L
Nu Jansson är det slutdiskuterat, du är nu på min ignore-lista.
Du har gjort dig förtjänt av det tidigare, men nu får det bli så.

• Gilla
  • Älska
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu Jansson är det slutdiskuterat, du är nu på min ignore-lista.
Du har gjort dig förtjänt av det tidigare, men nu får det bli så.
Tack detsamma du är så självgod så du blir min första som jag ignorerar!
Sedan bestämmer inte du när något är fördigdiskuterat bara så du vet😉det är kanske det enklaste för dig när du har målat in dig i ett hörn och inte förstår..

Redigerat:
J Jansson69 skrev:
om den juridiska personen finns kvar så måste du deklarera årligen så kan inte se att man väljer det i förlängningen..
Det är inget som valts och ingen deklaration har gjorts på många år. Arvskifte är gjort sedan länge. Det är bara så Skatteverkets hantering fungerar. Pengarna på skattekontot är en struntsumma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.