Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

768 Röster 76,3%
  • Nej

238 Röster 23,7%
  • Antal röster
    1 006
P
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
I USA sålde man mjölk i plastdunkar, gallon, för 30 år sedan. Vore väl konstigt om de inte hade haft plastkorkar på dem.
Ja, det fanns mycket stora plastdunkar med mjölk att köpa, men nog fanns det även pappförpackningar?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Min svärmor klarade inte av att använda sax, kunde inte nypa om flikar för att vika tillbaka eller vrida på korkar de sista 5-10 åren av sitt liv. Tror inte det var atros men vissa fingrar mer eller mindre fastnade i ett halvböjt läge. Så hon kunde inte öppna några förpackningar.
Skruvkorkar har den fördelen att man kan använda enkla verktyg för att skruva upp dem. En korköppnare som sluter om korkan behöver man inte klämma åt jättehårt, men man måste ha hyfsad styrka i handleden för att dra runt korken.
Artros i fingrarna kanske brukar medföra artros i handleden också?

BirgitS
P pmd skrev:
Skruvkorkar har den fördelen att man kan använda enkla verktyg för att skruva upp dem. En korköppnare som sluter om korkan behöver man inte klämma åt jättehårt, men man måste ha hyfsad styrka i handleden för att dra runt korken.
Artros i fingrarna kanske brukar medföra artros i handleden också?
Jag hörde inget om att det skulle vara artros och hon hade inte sådana missbildade leder som man ser här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Artros

Det började med att ett långfinger inte gick att räta ut och sen blev det mer. Hon blev rekommenderad rörelseträning för händer och fingrar men det var väl tråkigt att hålla på och klämma på en boll etc. så det rann ut i sanden efter några månader. Så länge som svärfar levde så tyckte hon nog att det var trevligt att få honom att hjälpa henne i köket. I och med att hon inte höll igång händerna så blev fingrarna och händerna allt svagare med åren.

Det är 10 år sen hon gick bort så jag behöver inga tips, men tack. :)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
TheImprovisor
P pmd skrev:
Ja, det fanns mycket stora plastdunkar med mjölk att köpa, men nog fanns det även pappförpackningar?
Sant, men vad jag minns var det samma typ av öppning på dom som vi hade här innan korkarna kom. Jag kan ha fel där

P
Mitt minne om plastkorkar på pappförpackningar kan förstås också vara felaktigt. 30 år är en ganska lång tid.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Sant, men vad jag minns var det samma typ av öppning på dom som vi hade här innan korkarna kom. Jag kan ha fel där
Ja det var samma öppning. Men det vanligaste var dunkarna.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänkte nu imorse, när det såg ut såhär i kylskåpet...
Öppnade mjölkkartonger i kylskåp med korkarna uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såhär ser det nog ut för det mesta i mitt kylskåp nuförtiden, krånglar korken det minsta så skiter jag helt enkelt att lägga tid på försöka få dit den.

Ja vad tänkte jag?
Jo, att jag lika gärna kunde tänka mig att tetrabrik kom tillbaka.
Ekologisk mellanmjölk i tetrabrik från Arla, stående på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
Anders.o93 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, att jag lika gärna kunde tänka mig att tetrabrik kom tillbaka.
[bild]
Kan du hälla ur tetrabrick utan att spilla?

F fribygg skrev:
Jag kunde göra det i alla fall.

• Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kunde göra det i alla fall.
Jag upplever att det är större risk att spilla med tetrabrick än med dagens förpackningar, dock kostar ju skruvkorken pengar och är fullständigt meningslös om man inte använder den som konsument.

Jag spiller lättare med dagens förpackningar. Man förväntar sig att korken håller tätt och det gör den ibland inte...

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Jag upplever att det är större risk att spilla med tetrabrick än med dagens förpackningar, dock kostar ju skruvkorken pengar och är fullständigt meningslös om man inte använder den som konsument.
Tetran var bättre - även ur "spill-synpunkt".

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
tycker de här var bäst, bara att bryta upp , ock trycka ihop så hade man en bra öppning normalt som gick att vika in så den stängdes.

https://cache3.selfpackaging.com/28790-large_default/caja-regalo-en-forma-de-tetrabrik.jpg

Ibland när de varit för entusiastiska med klistret blev det litet besvärligt men definitivt inte krångligare än med skruvkorksvarianterna. Enda nackdelen jag kommer på är att den inte går att lägga ner öppnad.

• Gilla
Kakelugnen566 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag minns inte att det var några svårigheter.

• Gilla
Anders.o93 och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Tetran var bättre - även ur "spill-synpunkt".
Med den riktiga tetran lär man haft problem både med förvaring och spill, på det viset är dagens förpackningar bättre
Alfredo Alfredo skrev:
Jag minns inte att det var några svårigheter.
Som jag minns det spillde man typ varannan eller var tredje gång man hällde ut tetrabrick.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.