Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

768 Röster 76,3%
  • Nej

238 Röster 23,7%
  • Antal röster
    1 006
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev om den "riktiga tetran" och det borde ju syfta på den ursprungliga som var en tetraeder.
Bild här: #1 099
Det var alltså den jag skrev om.
Tetrabrik är ju något helt annat.
Och jag pratade om bricken, så vi pratade om helt olika saker. Det är lätt hänt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte nu imorse, när det såg ut såhär i kylskåpet...
[bild]

Och såhär ser det nog ut för det mesta i mitt kylskåp nuförtiden, krånglar korken det minsta så skiter jag helt enkelt att lägga tid på försöka få dit den.

Ja vad tänkte jag?
Jo, att jag lika gärna kunde tänka mig att tetrabrik kom tillbaka.
[bild]
Just de korkarna på ICAs mellanmjölk fungerar ju riktigt bra. Är det månne de som har bäst utförande av alla varianter hittills? 👍
Kopparbergs cider måste vara i andra änden på skalan av vad som kan betraktas som "lagligt" enligt korklagen. Den lilla remsan som blir kvar när man öppnat korken första gången måste man dra bort om man inte ska behöva hålla i korken när man häller.

F fribygg skrev:
Kan du hälla ur tetrabrick utan att spilla?
Gick väl inte att spilla med dom fantastiska tetrorna ?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev om den "riktiga tetran" och det borde ju syfta på den ursprungliga som var en tetraeder.
Bild här: #1 099
Det var alltså den jag skrev om.
Tetrabrik är ju något helt annat.
Du har helt rätt. Tetrapacken var svår att hälla ur. Dels för att det gällde att klippa ett lagom stort hål och dels för att den var så instabil. Tackar vet jag de gamla glasflaskorna med aluminiumkapsyl.

Tycker de mesta korkarna fungerar, men fjällfils jävla skitkork stannar ju i halvöppet läge och fylls.med fil, satans skräp!
/W

P
Idag upptäckte jag att en pantningsautomat vägrade att ta emot en PET-flaska som saknade korken.
Felmeddelandet var något i stil med "ta bort flaskan och återvinn på annat sätt".

Vad spelar det för roll om korken saknas? Det kan knappast vara kostnadseffektivt att återanvända korken oavsett om den sitter kvar på flaskan eller inte.

• Wow
  • Arg
  • Gilla
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
P pmd skrev:
Idag upptäckte jag att en pantningsautomat vägrade att ta emot en PET-flaska som saknade korken.
Felmeddelandet var något i stil med "ta bort flaskan och återvinn på annat sätt".

Vad spelar det för roll om korken saknas? Det kan knappast vara kostnadseffektivt att återanvända korken oavsett om den sitter kvar på flaskan eller inte.
Vad tokigt det blivit!

Så nu är det inte bara etiketten man behöver utan även korken då 😡

P
Åtminstone i den här flaskätaren. Jag ska prova en annan om några veckor när jag har samlat på mig tillräckligt många flaskor.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Unikt namn
Lika bra att överge pantsystemet och skicka flaskorna med plastskräp.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Svensk plaståtervinning i Motala klarar ju bara att återvinna hälften av vad de får in

Flaskorna man pantar återvinns till nästan 90%

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kanske.
Om åtaranvändning av polyetentereftalat är både miljömässigt och ekonomiskt lönsamt så tycker jag att det är en bra idé.
Men om det bara handlar om miljöreligion så är det inte en bra idé.

Nån som vet hur det ligger till?

Men att rata en PET-flaska för att korken saknas är nog att göra det bästa till det godas fiende.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
P pmd skrev:
Kanske.
Om åtaranvändning av polyetentereftalat är både miljömässigt och ekonomiskt lönsamt så tycker jag att det är en bra idé.
Men om det bara handlar om miljöreligion så är det inte en bra idé.

Nån som vet hur det ligger till?

Men att rata en PET-flaska för att korken saknas är nog att göra det bästa till det godas fiende.
Återvunnen pet är dyrare per kg och sämre (mindre ren bland annat) än jungfrulig pet.

Om det är "miljöbättre" med återvunnen pet är det nog svårt att hitta en objektiv källa till.

Men den återvunna varianten används alltså enbart av politiska anledningar.

kisumisu
Det bästa vore väl återgå till glasflaskor för både miljöns och smakens skull.

Visst har glasflaskor nackdelen att de slås sönder och hamnar på vägarna. De problemen har ju faktist minskat rejält.

Men har man ordentlig pant så kanske folk har mer respekt att gå panta.

Blev själv förvånad när panten på stora flaskorna blev bara 3kr. 90-talets 1.5L flaskorna hade ju 4kr pant, så i dagens mått ned inflation borde vi vara nånstans närmare 8kr pant. 4kr flaskorna såg man väldigt sällan utslängda och hittade man en sådan slängd var det nästan som en lotterivinst på 90 talet!

Medans glasflaskorna fortsatte ha sina konstiga 66öres pant (eller vad de var minns ej 100%). Vet att backen har än idag ojämn pant. Lämnar du in 2st backar på Ica går affären förlust, lämnar du in en back går du själv förlust då du har betalat in en ojämn summa pant om du betalat med kort (ibland har tom affären avrundat fel).

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Blev själv förvånad när panten på stora flaskorna blev bara 3kr. 90-talets 1.5L flaskorna hade ju 4kr pant, så i dagens mått ned inflation borde vi vara nånstans närmare 8kr pant.
Nu är det ju redan ganska bra resultat av nuvarande nivå på panten, minns inte siffran exact, men sist jag såg nått så var det typ 80-90%

Men absolut skulle mer komma in om panten höjdes.

Risken är väl att om det börjar röra sig om tillräckligt höga nivåer så kommer bedrägerierna öka, folk börjar skriva ut streckkoder och klistrar fast på vad som helst.....

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
K Kasken skrev:
Nu är det ju redan ganska bra resultat av nuvarande nivå på panten, minns inte siffran exact, men sist jag såg nått så var det typ 80-90%

Men absolut skulle mer komma in om panten höjdes.

Risken är väl att om det börjar röra sig om tillräckligt höga nivåer så kommer bedrägerierna öka, folk börjar skriva ut streckkoder och klistrar fast på vad som helst.....
Jo det är sant. Dock är det väl lite svårare med bedrägeri om alla flaskor ser liknande ut och innehar en pant. Än mindre skulle det vara sånt om hela EU hade gemensamt system.
Finns redan nu burkar som går panta i Norge, Sverige och Finland. Sverige har den sämsta panten på 1kr (kommer ju dock höjas till 2kr). Det är en energidricka kommer dock ej ihåg märket nu och har ingen bild. Men den burken blev pantad i Finland av mig fast den var köpt i Sverige :)

Sen är det såklart att vi har en grå import av utländska flaskor.
Har tom själv utnyttjat denna gråzon, dock inte i Sverige. Men Finland uj uj uj nu avslöjar jag nåt 😂

Många vinflaskor som säljs av Systemet (inte dock bara av systemet) går panta i Finland.

Finland har dock väldigt komplicerat pantsystem. Både bra och dåligt.
Det bra är att affärerna har bakat in den i inköpspriset. Inte som i Sverige du får 3 för 70kr (+pant) = skulle se mer ut som 3 för 79kr.

Men det dåliga är att det är typ 2 eller 3 olika aktörer. Var för några år sedan stort tjafs om det också och t ex Lidl har ett helt eget pantssytem! Vissa flaskor är på deras system men samma affär säljer aluminium burkar som har det nationella pantsystemet 🤔🤯 dom tar dock emot allt (osäker dock om vinflaskor).

Lidl flaskor går ej panta i någon annan affär än just Lidl! IMG20260614083506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma märke på burk, den går panta i alla finska affärer som säljer dricka.

IMG20260614083609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ps. Jag tror det allra bästa vore stora glasflaskor med 8kr pant.
Behålla dagens burkar (men göra där att även tillplattade burkar gick panta).

Skrota allt vad som heter plast!

Införa samma pantsystem till hela EU / Schengen området!

Ps2. Hmmm vet nån om svenska Lidl säljer sina egna varumärken på dricka?
Men med svensk 2kr pant eller värdelös plastflaska utan pant 😂 är över 20år sedan jag varit inne i en Svensk Lidl.

Såg nån Youtube video av nån som pantade och det var just Lidl och landet var Polen, ja ni läste rätt Polen!

Själv har jag fått den bilden att det är bara Sverige, Norge och Finland vi är dultiga på att panta och unika med just pant! Men det kanske är bara Spanien, Grekland och USA som ej har pant?!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.