71 150 läst ·
1 199 svar
71k läst
1,2k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
lol oartigt ja det måste vara det mildaste så fall om mm jämför hur det kan låta på forumet. Men jag ber om ursäkt om du tog åt dig men poängen kvarstår.P pmd skrev:
Vem har problem med korkarna typ ingen egentligen.
Boomers gnäller på nätet som det vore katastrofläge
Jag tog inte "åt mig", men jag är mån om att forumdiskussioner håller en god ton. Ett artigt tilltal höjer nivån.T TheGame skrev:
Vad gäller sakfrågan så lär det finnas en och annan som har problem. Själv har jag inga större problem. Det går snabbt att lära sig hantera en fjättrad kork. Det är dock en onödig och fördyrande lagstiftning. Politiker ska inte lägga sig i så mycket.
Att bara hoppa in och och påpeka grammatik och sen anspela på att man skulle vara lättkränkt (Mest vanliga passiv aggressiva handlingen på nätet idag) är inte heller att hålla god ton.P pmd skrev:Jag tog inte "åt mig", men jag är mån om att forumdiskussioner håller en god ton. Ett artigt tilltal höjer nivån.
Vad gäller sakfrågan så lär det finnas en och annan som har problem. Själv har jag inga större problem. Det går snabbt att lära sig hantera en fjättrad kork. Det är dock en onödig och fördyrande lagstiftning. Politiker ska inte lägga sig i så mycket.
Men nåja.
Vilket ju är helt "korkat"😉 eftersom alla äldre (likt mig) redan vet hur man öppnar förpackningen och det har aldrig varit något problem ( så svaga händer finns inte om man inte har assistans).B b8q skrev:Jag har för mig att största argumentet för att införa plastkorkar på papperstetror (och därmed göra återvinningen betydligt krångligare) var att äldre och personer med försvagade händer skulle få lättare att öppna förpackningen.
Själv skulle jag gärna återgå till förpackningar i ETT material, men allt handlar ju inte om mig…
Den absolut bästa "Tetra" var Tetra brik
(eller egentligen originalet pure-pak som var den bättre förpackningen..men ..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som enkelt kunde öppnas helt när den var tömd och återanvändas som vätsketätt avfallskärl.
Eftersom den var enkel att öppna helt kunde man också enkelt få ut hela innehållet av tjockflytande varor som yoghurt.
Redigerat:
Jag skrev som jag gjorde för att visa dig hur det är att vara på den mottagande sidan för en oartighet (eller kanske rent av en förolämpning). Vem vet, det kanske finns en och annan "boomer" i tråden som faktiskt har lite problem med de tjudrade korkarna.T TheGame skrev:
Det ganska enkelt att slippa klagomål på ens grammatik.
Ok som en "knight in shining armor" rider du in då. jag ber on ursäkt till alla "riktiga boomers" som inte kan hantera korkar som tog illa vid.P pmd skrev:Jag skrev som jag gjorde för att visa dig hur det är att vara på den mottagande sidan för en oartighet (eller kanske rent av en förolämpning). Vem vet, det kanske finns en och annan "boomer" i tråden som faktiskt har lite problem med de tjudrade korkarna.
Det ganska enkelt att slippa klagomål på ens grammatik.
Med svaga händer (t.ex. artros i fingrarna), vilket en och annan 80-90-åring kan råka ha, så är det inte alls lätt att riva av flärpen för att öppna en Tetra Brik™. Dessa personer behöver använda sax, vilket heller inte alltid är så lätt för dem.D Dilato skrev:
En plastkork kan förvisso också vara svår, men ofta lättare än en flärp som ska rivas eller klippas av.
Jag är dock inte övertygad om att @b8q har rätt i inlägg #1 050. Bekvämlighetsskäl kan nog ha varit ett argument (för att ta marknadsandelar). Eller efterapning. I USA hade man plastkorkar på mjölkförpackningar redan för minst 30 år sen.
Redigerat:
Nu kan jag ha förväxlat namnen på förpackningarna, men den jag tänker på vek man upp och tryckte tillbaka på och då släppte " limmet" och det var bara att hälla, det blev en pip.P pmd skrev:Med svaga händer (t.ex. artros i fingrarna), vilket en och annan 80-90-åring kan råka ha, så är det inte alls lätt att riva av flärpen för att öppna en Tetra Brik™. Dessa personer behöver använda sax, vilket heller inte alltid är så lätt för dem.
En plastkork kan förvisso också vara svår, men ofta lättare än en flärp som ska rivas eller klippas av.
Jag är dock inte övertygad om att @b8q har rätt i inlägg #1 050. Bekvämlighetsskäl kan nog ha varit ett argument för att ta marknadsandelar. Eller efterapning. I USA hade man plastkorkar på mjölkförpackningar redan för minst 30 år sen.
Ingen sax eller något klippande behövdes ( eller kunde enkelt göras).
Sedan en man tillbaka pipen och det blev " tätt" så inget kunde komma in..men förpackningen behövde förvaras stående.
Jag tror att den heter Pure-Pak®. Det är väl den som är basen till de allra flesta mjölkförpackningar med plastkork?D Dilato skrev:
Förpackningen på bilden i inlägg #1 070 tycker jag ser ut som en Tetra Brik™.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
P pmd skrev:Med svaga händer (t.ex. artros i fingrarna), vilket en och annan 80-90-åring kan råka ha, så är det inte alls lätt att riva av flärpen för att öppna en Tetra Brik™. Dessa personer behöver använda sax, vilket heller inte alltid är så lätt för dem.
Jag är dock inte övertygad om att @b8q har rätt i inlägg #1 050. Bekvämlighetsskäl kan nog ha varit ett argument (för att ta marknadsandelar). Eller efterapning. I USA hade man plastkorkar på mjölkförpackningar redan för minst 30 år sen.
Min svärmor klarade inte av att använda sax, kunde inte nypa om flikar för att vika tillbaka eller vrida på korkar de sista 5-10 åren av sitt liv. Tror inte det var atros men vissa fingrar mer eller mindre fastnade i ett halvböjt läge. Så hon kunde inte öppna några förpackningar.D Dilato skrev:Nu kan jag ha förväxlat namnen på förpackningarna, men den jag tänker på vek man upp och tryckte tillbaka på och då släppte " limmet" och det var bara att hälla, det blev en pip.
Ingen sax eller något klippande behövdes ( eller kunde enkelt göras).
Sedan en man tillbaka pipen och det blev " tätt" så inget kunde komma in..men förpackningen behövde förvaras stående.
Jag kommer ihåg att min mormor redan när hon gick i pension på 80-talet hade ett lock på filmjölken som såg ut som de moderna vi har idag. on högg ett kryss i paketet med en kniv och sedan stoppade hon i pipen/locket i plast så att hon skulle kunna hälla upp filmjölken. Mjölk drack hon inte, hon var ju inte någon dikalv inte. Men på den tiden var det enliters tegelstenar som gällde.