74 805 läst ·
1 341 svar
75k läst
1,3k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Vårdhandboken använder termen "reellt kompetent". Alltså inte formellt kompentent, så någon speciell behörighet tror jag inte behövs. Det står en hel del om hur en sjuksköterska (eller läkare) ska hantera delegering. Intressant för medicinskt överintresserade personer, s.k. MÖPar). 🙂Frerider skrev:
Jag minns inte längre varifrån jag fick att medicinering är ekvivalent med förskrivning, så jag insisterar inte på det.Frerider skrev:
Ordet medicinering används dock inte i något av de dokument jag har läst om hur sjukvården ger läkemedel till patienter. Orden som används är ordinera, förskriva, iordningställa och administrera (och kanske något mer; ja, delegation förstås). Det gäller Socialstyrelsens webbplats och Vårdhandboken.
P pmd skrev:
”Delegera läkemedelshantering
Delegering betyder att behörig hälso- och sjukvårdspersonal ger någon annan personal rätt att göra en arbetsuppgift som den annars inte får göra. För att en arbetsuppgift ska kunna delegeras måste det finnas en regel som tillåter det. Arbetsuppgifter med särskilda regler om vem som får göra dem, och som inte har någon regel som tillåter delegering, får aldrig delegeras eller fördelas till någon som inte får göra dem.För iordningställande, administrering och överlämnande av läkemedel finns sådana regler. Delegering behövs för att personal utan behörighet att iordningställa, administrera eller överlämna läkemedel ska få göra det.”
https://www.socialstyrelsen.se/kuns...ch-arbetsfordelning/delegera-arbetsuppgifter/
Är du med på att din skrift var fel?
”pmd skrev:
F.ö. medicinerar inte hemtjänsten alls. Det gör läkare.”
Ja jag har sett flera städer med mycket skräp drällandes mycket plastkorkar från flaskor.P pmd skrev:Ingår sådana besök i din personliga utvärdering?
Jag vet inte hur det ligger till generellt, men längs Sveriges stränder ligger det betydligt fler plastkorkar nu än förr, enligt Håll Sverige rent. Jag länkar till artiklarna här, så slipper du bläddra bakåt i tråden för att hitta dem.
[länk]
[länk]
Nä, det är inget problem. Man slipper göra ett extra manuellt handgrepp när man ska dricka ur flaskan. Se inlägg #1 209.
Så du menar att korkarna på stränderna skräpar där pga korkar sitter fast på flaskorna? Vad skulle det bero på, att folk i protest sliter av korkar och kastar dom på stranden? 😆
Så ett icke peoblem med andra ord? Varför denna klagan över korkarna då? Eller har jag missförstått dig? Är du emot korkarna eller inte? 😂
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden