Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

768 Röster 76,3%
  • Nej

238 Röster 23,7%
  • Antal röster
    1 006
F fribygg skrev:
Med den riktiga tetran lär man haft problem både med förvaring och spill, på det viset är dagens förpackningar bättre

Som jag minns det spillde man typ varannan eller var tredje gång man hällde ut tetrabrick.
Kan inte minnas att man spillde med den riktiga tetran, man rev ju upp och så bände man till öppningen. Men visst kunde man spilla om någon klåpare hade snålöppnat den eller gjort annat galet med öppningen.

Men det gick ju att se om det var galet öppnat, idag kan ju korkfan få för sig att fjäppa ner så paketet mer beter sig som en dyngspridare

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lutte skrev:
Kan inte minnas att man spillde med den riktiga tetran, man rev ju upp och så bände man till öppningen.
Som jag minns det var det svårt att få ett bra grepp med barnhänder, varpå man tappade taget och spillde.

En förpackning mellan mjölk från Skånemejerier med en blåvit design och återförslutningsbart lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här varianten krävdes lite övning att använda, men den funkar bra och är återförslutningsbar.

Annars var jag mest van vid dessa
En gul enliters mjölkförpackning från Arla med illustration av kor och en bondgård.
Skapa konto

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Original tetran var enkel att hälla med:
En hand håller en Tetra Pak-förpackning och häller mjölk i ett glas bredvid ett barns ansikte på ett svartvitt foto.
Skapa konto

Sedan kom en hållare som gjorde det ändå enklare

Gul hållare för att hälla tetra-förpackningar, formad som en Z, placerad mot en vägg.
Skapa konto

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Original tetran var enkel att hälla med:
[bild]
Inte kunde man hålla så där i 10-årsåldern.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Originalet var dock svårt att förvara i kylen. Tegelstenen är den effektivaste förpackningen ur det hänseendet...
...den fick plats i dörren och kunde placeras i tre olika riktningar för att optimera utrymmet i kylen. Idag har ju alla en jättehög hylla i kylen då tetrorna inte får plats i dörrarna som ofta har för smala fack

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag minns det var det svårt att få ett bra grepp med barnhänder, varpå man tappade taget och spillde.
Jag kanske föddes med onaturligt stora och starka händer och hade inga problem eller så körde man 2-handsfattning.

Men kan inte minnas att det var några problem, filmjölk kördes väll i tetrabrick även en bit in på 00-talet?

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Originalet var dock svårt att förvara i kylen. Tegelstenen är den effektivaste förpackningen ur det hänseendet...
...den fick plats i dörren och kunde placeras i tre olika riktningar för att optimera utrymmet i kylen. Idag har ju alla en jättehög hylla i kylen då tetrorna inte får plats i dörrarna som ofta har för smala fack
Ja jag har alltid gillat tegelstensvarianten (fast jag insåg ju inte att jag gillade den förrän den försvann).

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
L Lutte skrev:
filmjölk kördes väll i tetrabrick även en bit in på 00-talet?
Det varierade nog över landet.

P
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nä, precis, och inte såg barn ut sådär i 10-årsåldern. :-)

BirgitS BirgitS skrev:
Kunde man köra slåttermaskin kunde man nog hälla upp mjölk. 😉

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Våtmarksfolket och andra utomparlamentariker har lärt Svensson aktivism och civil ohörsamhet. Nu finner man tydligen fler plastlock från förpackningar ute i naturen än tidigare. Låt vara att det kanske är någon enstaka enkel undersökning på badplats. Var det inte så att man använde "delfin-argumentet" för plastpåseskatten? Då köpte folk i stället klart miljövidriga men billiga påsar på rulle. Det kan lätt bli så där.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
L Lutte skrev:
Jag kanske föddes med onaturligt stora och starka händer och hade inga problem eller så körde man 2-handsfattning.

Men kan inte minnas att det var några problem, filmjölk kördes väll i tetrabrick även en bit in på 00-talet?
Du skrev om den "riktiga tetran" och det borde ju syfta på den ursprungliga som var en tetraeder.
Bild här: #1 099
Det var alltså den jag skrev om.
Tetrabrik är ju något helt annat.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Kunde man köra slåttermaskin kunde man nog hälla upp mjölk. 😉
Jag upplevde att vi syskon, som barn med den ursprungliga tetran, hade större problem än våra barn med tetrabrik. Naturligtvis gick det bra för det mesta men det var besvärligare att få ett bra grepp om tetran för små händer.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.