76 278 läst ·
1 390 svar
76k läst
1,4k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Jag vet inte vad du snackar om vad har detta med korkarna att göra?A Artemisia skrev:Fast, det spelar roll.
Vad du tror på, vad du gör, vad du engagerar dig i, vad du inte engagerar dig spelar roll så länge vi har ett demokratiskt samhälle.
För annars har vi inte demokrati. Anser du att vi lever i ett demokratiskt samhälle nu?
Om du hade läst min mening hade du förstått att jag tror inte på överstatlighet som vill öka skatterna för att gynna sig själva medans den stora massan (som inte kan tänka själva) tror att de svaga gynnas av det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 710 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 710 inlägg
Vet du att en majoritet av invånarna vill skräpa ner med plastkorkar?P pmd skrev:Frågan var om det är odemokratiskt av EUs ledning att lagstifta om fastsittande korkar om en majoritet av invånarna vill skräpa mer med plastkorkar. Inget annat.
Det är tänkbart, men frågan bör inte ställas så. Frågan bör vara "vill du skräpa ner?" Facit för frågan får vi sen när det görs nedskräpningsundersökningar.
Så frågan ang. hastighetsgränser bör lyda så här:
"Vill du köra för fort?"
Så vad tror du att svaret blir då?
Är det alltså ett demokratiskt eller odemokratiskt beslut att ha hastighetsgränser?
Ett väl avvägt beslut blir det när man tar hänsyn till alla för- och nackdelar, dvs. man tar reda på vad folk tycker när andra gör det, om de är förstår att fler dör i trafiken utan hastighetsgränser, vilket innefattar ökade risker för dem själva, deras barn och anhöriga etc.
Jag tror att svaret är nej på båda frågeställningar.BirgitS skrev:
Vet du att en majoritet av invånarna vill skräpa ner med plastkorkar?
Så frågan ang. hastighetsgränser bör lyda så här:
"Vill du köra för fort?"
Så vad tror du att svaret blir då?
Är det alltså ett demokratiskt eller odemokratiskt beslut att ha hastighetsgränser?
Ett väl avvägt beslut blir det när man tar hänsyn till alla för- och nackdelar, dvs. man tar reda på vad folk tycker när andra gör det, om de är förstår att fler dör i trafiken utan hastighetsgränser, vilket innefattar ökade risker för dem själva, deras barn och anhöriga etc.
Nej, det visste jag inte. Hur ställdes frågan?BirgitS skrev:
Jag vågar mig inte på att gissa det. Jag tror att det skulle bli båda ja- och nej-svar, men vilka som skulle vara flest vetetusan.BirgitS skrev:
Nej, inte om det säkerställs att en majoritet av fordonsförarna tycker att vi ska ha det.BirgitS skrev:
Är det kontroversiellt på något sätt? Hur definierar du demokratiskt?
Ja, så är det nog, åtminstone i stort sett samt lite förenklat, men huruvida det är demokratiskt eller inte är en annan sak.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 710 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 710 inlägg
Det var du som påstod att det var ett odemokratiskt EU-beslut att inte låta befolkningen skräpa ner med plastkorkar i #1 363 . Har du ingen fakta som stödjer att majoriteten av befolkningen vill skräpa ner?P pmd skrev:
Det blir ju fel när du påstår en sak och sen tycker du att jag ska bevisa det.
Har du inte någon känsla för hur vanligt det är att folk kör för fort?P pmd skrev:
Eftersom det inte är en fråga i valrörelsen lär väl de flesta vara nöjda eller inte tycka att det spelar någon roll. Eller vad tror du?P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 710 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 710 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden