Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

768 Röster 76,3%
  • Nej

238 Röster 23,7%
  • Antal röster
    1 006
Claes Sörmland
kisumisu kisumisu skrev:
Undra om den här korktokeriet kommer ursprungligen från Tyskland. Har nån minne att Lidl Milbona mjölk hade dessa redan den tiden Lidl kom i början av 2000 talet.
Men i Finland säljer ju inte Lidl nån Milbona mjölk 👌
Jag bodde i Tyskland i mitten av 00-talet och när jag flyttade ner så förvånades jag av dessa skruvkorkar på paketen. Och hur bra paketinsamlingen redan då fungerade med hämtning på fastigheten.

Vi låg 20 år efter.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Analysen du ger uttryck för här är något jag har plockat upp även utanför forumet.

I dess taggigare form, en känsla av att tillhöra en upplyst progressiv elit som inte har problem med så alldagligt som förpackningar och plastkorkar. Det är bara gamla oförmögna människor som gnäller om sånt, samhället förlorare helt enkelt, som inte klarar av att anpassa sig till samtiden och det nödvändiga. De är bara värda hån och förakt. Denna basket av deplorables.

Det är så man helt förlorar folkligt stöd för sin sak.
Det habdlar inte om nån känsla alls.
Jag upplever inget problem med korkar och inte vet jag nån i min närhet son har det heller.
På nätet däremot gnälls det som om det vore det mest katastrofala som hänt. 😂
Men det är väll så klimatet på nätet stora delar är idag.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TheGame skrev:
Det habdlar inte om nån känsla alls.
Jag upplever inget problem med korkar och inte vet jag nån i min närhet son har det heller.
På nätet däremot gnälls det som om det vore det mest katastrofala som hänt. 😂
Men det är väll så klimatet på nätet stora delar är idag
Jag har inte kommenterat din känsla, utan de känslor jag har plockat upp utanför forumet.

Om jag nu förstår dig rätt med skrattemoji och allt så känner du väl att de som har synpunkter på korkarna är helt fel ute?

Jag har inte kommenterat din känsla, utan de känslor jag har plockat upp utanför forumet.

Om jag nu förstår dig rätt med skrattemoji och allt så känner du väl att de som har synpunkter på korkarna är helt fel ute?
Man kan väll inte säga att nån har fel, har dom problem med krokarna så här dom väll det.
Jag förstår bara inte vad själva problemen är.
Tycker förresten att tex mjölk/produkter håller sig bättre sen man kunde försluta dom helt. Vad jag förstog är det också anledningen med kork på dessa produkter.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
TheImprovisor
kisumisu kisumisu skrev:
Jag må vara boomer men jag förstår inte ens grejen att ens ha plastkork på tetra förpackningar.
För att bekväma moderna generationer inte förstår att tetra går att förvara stående. 😁

• Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
För att bekväma moderna generationer inte förstår att tetra går att förvara stående. 😁
Sedan blir dessa förbannade när tetran trots det läcker.

Var med om det på jobbet när en hade ställt just en Valio sidleds och den hade läckt så det var mjölk i hela kylen 😂
Den personen fick städa och lärde nog en läxa att aldrig göra om det!

• Haha
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
kisumisu kisumisu skrev:
en hade ställt just en Valio sidleds och den hade läckt
De klarade alltså inte den jobbiga korken. 😁

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
De klarade alltså inte den jobbiga korken. 😁
Nej men skulle ändå envisas att "använda" den.
Sen har vi dock en helt värdelös Samsung kylskåp där som har konstiga hyllor, låter som en koklocka (eller matklocka eller vad man nu kallar dessa). Även handtaget är av på skiten till kylskåp (konstigt att den ens fungerar).

P
kisumisu kisumisu skrev:
Men var inte det bara att man fyllde på dessa med samma innehåll?
Flaskorna för härtappade viner och svenskproducerat öl var standardiserade, så det gick bra att diska dem och fylla dem med annat innehåll varje gång. Diska flaskorna behövde man nog f.ö. göra oavsett vad man fyllde dem med efter användning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
T TheGame skrev:
Många boomers som har problem med nya korkar.
Det var huvudsatsen i meningen. Var är bisatsen?
Har många gen-x/y/z problem med grammatik?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
God prediktion! Du vill inte ha ett jobb inomn EUs miljöbyråkrati? Det verkar som att centralbyråkraterna saknar fantasi gällande scenarios där deras intentioner inte infrias.
Låter spännande, men risken är väl att jag skulle bli galen på kuppen. Tänker mig att det är snäppet värre i det forumet än här 😄

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det var huvudsatsen i meningen. Var är bisatsen?
Har många gen-x/y/z problem med grammatik?
Vad har det att göra med ämnet

P
Det var ett raljerande om att det kanske är lite ofint att raljera om folks ålder.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det var ett raljerande om att det kanske är lite ofint att raljera om folks ålder.
Det var inget raljerande, boomer i det här sammanhanget betyder nödvändigtvis ingen specifik ålder, mer ett sätt att "vara".
Jag tror bara du tog åt dig helt enkelt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har för mig att största argumentet för att införa plastkorkar på papperstetror (och därmed göra återvinningen betydligt krångligare) var att äldre och personer med försvagade händer skulle få lättare att öppna förpackningen.
Själv skulle jag gärna återgå till förpackningar i ETT material, men allt handlar ju inte om mig…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.