Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

768 Röster 76,3%
  • Nej

238 Röster 23,7%
  • Antal röster
    1 006
TheImprovisor
"ska alltid separeras separat då när de inte sitter tillsammans."
Vad betyder den formuleringen ens?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Många boomers som har problem med nya korkar.
Tror dock att det inte är relaterat till artikeln utan bar en tillfällighet att korknedskräpning "ökat".

kisumisu
P pmd skrev:
Intressant motivering till varför det görs ett undantag från sopsorteringsrutinen när det gäller plastkorkar:

"Plasten och pappret går ju till olika typer av materialåtervinning och det ska alltid separeras separat då när de inte sitter tillsammans. Man ska inte behöva använda ett verktyg för att ta bort ett material från ett annat".
Tror det handlar mer om det att korkar är en väldigt liten mängd plast som går därmed enkelt att hålla isär från kartong.

Men skulle allt kastas fel så skulle det inte bli längre lika enkelt att sortera bort det som inte skall vara med i processen.

Likadant är det ju med glasåtervinning, vissa vinflaskor mm har ju metalldelar som inte ens går ta loss. Men den lilla metallen kan ändå sorteras bort från glaset.

Det som jag dock inte förstår varför vi i Sverige sorterar färgat och ofärgat glas, t ex i Finland finns det en container till all glas färgat som ofärgat.

Dock mycket utanför ämnet.
Men förr i tiden var det skillnad på svenska och finska tidningar att de finska saknade häftklammer pga det fick ej kastas med tidningarna på återvinning. Medans de på svenska återvinningar enkelt sorterades bort med magneter.

Vore dock intressant veta hur dom hittar plast som inte är magnetiskt 🤔

Jag må vara boomer men jag förstår inte ens grejen att ens ha plastkork på tetra förpackningar.

Läsk, vatten och öl är det ju tur att det finns på burk som inte har en enda bit plast i sig! Tur att det finns alternativ där nu när glasflaskor är mer eller mindre historia.

Redigerat:
P
kisumisu kisumisu skrev:
Tror det handlar mer om det att korkar är en väldigt liten mängd plast som går därmed enkelt att hålla isär från kartong.
Det är tänkbart, men då borde väl Stina Hedström, kundrådgivare Stockholm vatten och avfall, kanske ha använt den motiveringen istället?

Att istället säga att "man ska inte behöva använda ett verktyg för att ta bort ett material från ett annat" missar väl målet en del?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det som jag dock inte förstår varför vi i Sverige sorterar färgat och ofärgat glas, t ex i Finland finns det en container till all glas färgat som ofärgat.
Om man blandar duger det insamlade inte till att göra ofärgat.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
P
kisumisu kisumisu skrev:
Läsk, vatten och öl är det ju tur att det finns på burk som inte har en enda bit plast i sig! Tur att det finns alternativ där nu när glasflaskor är mer eller mindre historia.
Det finns många, många drycker som levereras i glasflaska fortfarande. Det gäller nog framförallt alkoholhaltiga drycker,

P
kisumisu kisumisu skrev:
Ibland är jag civilt olydig och slänger ofärgade flaskor bland de färgade. 😉

• Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
P pmd skrev:
Det finns många, många drycker som levereras i glasflaska fortfarande. Det gäller nog framförallt alkoholhaltiga drycker,
Visst är det så. Men systemet skulle väl slopa glasflaskorna snart?

Nån miljögrej som faktiskt är rätt intressant när det tom är på deras egna grafer.

Graf som visar CO2-utsläpp per liter för olika förpackningar: box, påse, papp, returglas, burk, och PET, där box har lägst utsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar CO2-utsläpp för olika flasktyper: burk, PET, glas, med tunga glasflaskor med högst utsläpp. Utsläpp anges i gram.
Skapa konto

Dvs det är den här som är mest intressant
Graf som jämför miljövänlighet: Returglas (110), Burk (176) och PET (243) i mängder om 0,5, 0,375, och 0,75 liter respektive.
Skapa konto

Glas-Retur-Flaska är mer miljövänligt än PET. Ändå är plast och PET den stora grejen idag! Systemet slutade väl med pantflaskorna för mer än 20år sedan?

Dock är det en grej som är bättre med plast och det är att det blir ingen glassplitter av det. Så dagens unga kan inte stöka med att söndra glasflaskor som förr i tiden 👌

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den dag dom börjar sälja konjak på papp slutar jag dricka!

• Gilla
  • Haha
gaia och 4 till
  • Laddar…
Motherfucker
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det så lätt/enkelt tror du😉

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan ju bli en miljöhjälte och köpa det i 3 liters baginbox 😂

Lite kul det här också när man för ett tag sedan ansåg att det skapar mer alkoholism dessa boxar. Men nu är man miljöhjälte 👌inte alkoholist 😂

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Men seriöst så skulle man ju kunna börja sälja tex mjölk i baginbox.
Då skulle väl alla få de dom vill. Enkel lättstängd kran men som kan vara i lutande form till dagens lågbudget kylar som tydligen inte klarar av stående mjölkpaket där flärpen är öppen.

Enkelt att sortera också.

Är det inte tom så i Canada?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men seriöst så skulle man ju kunna börja sälja tex mjölk i baginbox.
Då skulle väl alla få de dom vill. Enkel lättstängd kran men som kan vara i lutande form till dagens lågbudget kylar som tydligen inte klarar av stående mjölkpaket där flärpen är öppen.

Enkelt att sortera också.

Är det inte tom så i Canada?
Det finns ju (eller har åtminstone funnits) bag-in-box med mjölk, men inte i konsumentstorlek, i skolmatsalar var det väl 20 liter med en speciell ställning.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
H hjalmar17 skrev:
Det finns ju (eller har åtminstone funnits) bag-in-box med mjölk, men inte i konsumentstorlek, i skolmatsalar var det väl 20 liter med en speciell ställning.
Jodå det är sant.

Men nu tänkte jag lite sådan modell som vinboxar är och kanske lite mindre modell då 3 liters är också mycket mjölk. Men även den där storleken på 3L skulle vara välkommen i alla fall i min familj när vi köper litervis mjölk per vecka.

Ps. Jadå det finns, men 10L o uppåt dock...
En stor bag-in-box med 10 liter ekologisk filmjölk från Arla, avsedd för större hushåll eller storförbrukare.
Skapa konto

Hahaha verkar tom gå köpa som vanlig dödlig
Webbsida från ICA Kvantum Filipstad som visar en varukorg med 10L Arla mellanmjölk för 149,95 kr.
Skapa konto

Men som sagt 10L är nog lite väl mycket även för min familj 😂

Redigerat:
  • Gilla
TorbjornEd och 1 till
  • Laddar…
H hjalmar17 skrev:
Flera mejeri har mjölk i "bag in box" i 5, 10 och 20 liter. Idag står boxen innehåller speciella mjölkkylar anpassade för box.

Hos vissa grossister kan man handla som privatperson.

Finns att köpa som privatperson på vissa ställen,
https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1004175/products/mellanmjölk-1-5-10l-arla-ko/1489875

https://www.landlantbruk.se/ladvin-far-konkurrens-av-norrlandsk-mjolk

Edit 2:a på bollen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.