66 686 läst ·
1 114 svar
67k läst
1,1k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Jag vet inget om det, men ganska många drycker i Systembolagets sortiment är importerade. De förpackningarna har inte Systembolaget någon kontroll över så det enda sättet att undvika de glasflaskorna är att sluta sälja dem.kisumisu skrev:
I så fall blir jag förgrymmad …
Ja, det var rätt korkat (pun not intended!) att sluta med det, men det var väl bara härtappade viner och inhemskt producerad öl som såldes i glaspantflaska?kisumisu skrev:
Antalet svenska viner och ölsorter på min favoritlista är tämligen få …
Men var inte det bara att man fyllde på dessa med samma innehåll?P pmd skrev:Jag vet inget om det, men ganska många drycker i Systembolagets sortiment är importerade. De förpackningarna har inte Systembolaget någon kontroll över så det enda sättet att undvika de glasflaskorna är att sluta sälja dem.
I så fall blir jag förgrymmad …
Ja, det var rätt korkat (pun not intended!) att sluta med det, men det var väl bara härtappade viner och inhemskt producerad öl som såldes i glaspantflaska?
Antalet svenska viner och ölsorter på min favoritlista är tämligen få …
Bara att flaskan skilde sig åt. Systemet pratar ju nu också om PET flaska istället för glas?!
Tyvärr jag är för ung för att kunna säga nåt om det. Minns bara som barn när man fick en hel 1kr per flaska och att automaterna var coola när pengarna kom direkt.
Sen vet jag att finska Alko (finska varianten av Systembolaget) har pantflaskor än idag.
Vad dom nu gör med flaskorna vet jag faktist inte.
Men många av våra svensksålda icke pantflaskor ger pant i Finland så mycket vet jag 😉 men ska kanske nu inte gå in i närmare detaljer vilka buteljer de gäller 🤫 då det även där läses sträckkoder. Handlar ej om hur flaskan ser ut. Då t ex en identisk Glöggflaska med svensk glögg får man endast pant av den som är köpt från Finland. Ja svensk glögg säljs i Finland. I den "finska flaskan" står det bara på finska och en liten notis om pant. Annars är flaskan identisk. Men pantar man den svensksålda flaskan så blir det 0:- pant.
Vi har ju som sagt alla importvarianterna av tex öl där just pant finns. Där är det ju också samma innehåll eller menar du det är Estnisk öl i dessa "export" burkar som säljs på taxfree på Estland/Finland båtarna? Att det enda svenska ölet säljs i Sverige och har 1kr pant? 😂
Nä nu har vi nog spårat ut helt från ämnet och sorry för det!
Men angående fasta korkar så tror jag faktist folk är förbannade över det och sliter loss dessa av ilska.
Varför köpa ens petflaska om man väljer att kasta korken i marken? Finns ju även burkar att välja som inte har nån idiotisk kork. Men när det är mjölk är det ju lite svårare när nästan alla tillverkare valt att ha en skruvkork.
Skulle vara intressant få nån data hur mycket den där förbannade skruvkorken kostar extra i materialkostnader oss konsumenter. Om samma mjölk fanns till billigare pris i en annan förpackning så skulle nog de flesta köpa den billigare.
Själv köper jag mestadels min mjölk från Finland då mjölk är billigare där och det finns alternativ där du slipper skruvkorken!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dessa flärpar går dessutom att tejpa ihop om man behöver transportera inte som Arlas eller Norrmejeriers gamla brick förpackningar.
Logga in
Skapa konto
Märkte nu vilket h*#$*&@ det är med skruvkorkar överhuvudtaget.
Sorry Norrmejerier vill gärna stödja norrländska bönder men de här förpackningarna blir man ju bara tokig av. Dessutom svårt få ut all innehåll och återvinna. Blir att man kastar den som den är när den är någorlunda tom. Dvs plattar ej till ens.
Den med bara flärpen går lätt att dra isär och platta till men dessa skruvkorksförpackningar tycks vara rejält limmade ihop.
Men man borde kanske gå nånstans högre upp i EU om skruvkorkar att om det är ett miljöproblem varför inte förbjuda dessa helt från åtminstone mjölk, grädde, fil och youghurt förpackningar!
Svårt att kasta i naturen sådant som inte finns!
Redigerat:
Jag gick från "vilken värdelös skit" till "ok, jag har väl vant mig" och är nu tillbaka på "vilken jä*la skit"..kisumisu skrev:
Det är en markant försämring av användbarhet.
Vassa kanter och svårare att få tillbaka korken (läsk), en av tio håller sig inte vikt åt sidan när man häller (mjölk o yoghurt).
Kan man väl kanske ta om världen blir markant bättre men blir den inte ens det så..
Knappast och den hade varit åtminstone bättre utan hela korken.O [old rusty] skrev:
Men det påtalades här tidigare i tråden om kylskåp där man måste ha liggande.
Så de stora EU länderna har väl folk såna där skit lågbudget kylar eller kör med nån camping kylskåp i sina vanliga bostäder när dessa förpackningar måste vara i liggande format. Kanske dags skicka bilder från våra svenska kylskåp till dessa länder! Att det går göra bättre kylar!
Jag vet inte, men nån från Tyskland, Italien, Spanien...kanske kan svara på det....
I Finland är det väldigt vanligt ned "mini frysskåp" men annars ser kylen ut precis som i Sverige. Med flyttbara hyllor osv.
God prediktion! Du vill inte ha ett jobb inomn EUs miljöbyråkrati? Det verkar som att centralbyråkraterna saknar fantasi gällande scenarios där deras intentioner inte infrias.H hellem skrev:
Analysen du ger uttryck för här är något jag har plockat upp även utanför forumet.T TheGame skrev:
I dess taggigare form, en känsla av att tillhöra en upplyst progressiv elit som inte har problem med så alldagligt som förpackningar och plastkorkar. Det är bara gamla oförmögna människor som gnäller om sånt, samhället förlorare helt enkelt, som inte klarar av att anpassa sig till samtiden och det nödvändiga. De är bara värda hån och förakt. Denna basket av deplorables.
Det är så man helt förlorar folkligt stöd för sin sak.
Claes Sörmland skrev:
Analysen du ger uttryck för här är något jag har plockat upp även utanför forumet.
I dess taggigare form, en känsla av att tillhöra en upplyst progressiv elit som inte har problem med så alldagligt som förpackningar och plastkorkar. Det är bara gamla oförmögna människor som gnäller om sånt, samhället förlorare helt enkelt, som inte klarar av att anpassa sig till samtiden och det nödvändiga. De är bara värda hån och förakt. Denna basket av deplorables.
Det är så man helt förlorar folkligt stöd för sin sak.
Må hända.DennisCA skrev:
Men varför ta sönder det som fungerar?
Dvs utan plastkorkar.
Sedan gnäller man i nästa stund om plast. För det är väl knappast boomers som gnäller om ökad plastmängd?
Men det är ju så hippt att ha nya kylskåp där inte hyllor går flytta eller så orkar inte dagens nya generation att flytta dessa?
Eller det kanske är en designgrej att man måste ha mjölkpaketen upponer i kylen?
50 öre åt h******Intet skrev:
Blir också ganska många kronor av alla sålda förpackningar i hela Sverige. Som kanske bonden istället kunde ha fått om man nödvändigtvis måste höja priset!
Men det är väl business med återvunnen plast kruxet ligger i. Var ju nån som nämnde att plastkorken är gjord sv återvunnet material 😂
Bor du också nära en landsgräns?DennisCA skrev:
Eller är den lokala leverantören mer vettig att inte sätta in korkade korkar?
Tycker att mer eller mindre allt i Sverige har en plastkork. Tom importerad mjölk har dessa som finska Valio fast i Finland går dessa hitta utan korkade korken!
Okej förklarar saken 😂😎DennisCA skrev:
I svenska affärer har Arla, Norrmejerier, Valio, Ica, Coop mm en plastkork! Dvs stortsett alla.
Olika kvalitet dock. Valio har nog den värsta korken håller inte ens nåt och när man öppnar korken så kan det flyga plastdelar ur korken till mjölken som skall användas 😡
Undra om den här korktokeriet kommer ursprungligen från Tyskland. Har nån minne att Lidl Milbona mjölk hade dessa redan den tiden Lidl kom i början av 2000 talet.
Men i Finland säljer ju inte Lidl nån Milbona mjölk 👌
Redigerat: