76 275 läst ·
1 390 svar
76k läst
1,4k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Jag vet förstås inte men jag tvivlar att någon tvåbent varelse saknar förståelse för vad nedskräpningen orsakar andra levande varelser.P pmd skrev:
Vi vet att plast i haven orsakar ett stort lidande för vattenlevande djur, ingen har kommenterat (eller läst?) inlägget jag länkade till där bl.a. rapporterades om en val som inte längre kunde inta föda pga all plast i magen. Plast orsakar tarmblockeringar, svält och infektioner hos djur, ungfåglar med en liten mängd plast i magen överlever inte till vuxen ålder. Ingen kan ha undgått att någonstans ha träffat på dessa beskrivningar av plågade djur.
När jag läser det som skrivits är det den mänskliga självbilden som skyddas, "jag behöver inte ändra mig för någon annan är värre" och så det som jag brukar kalla "någonannanismen" och som alltid dyker upp i liknande frågor. Viktigt att behålla sin egen självbild moraliskt fri från ansvar genom att helt enkelt flytta över ansvaret till någon annan.
Korkar som sitter fast i plastflaskor kom till för att minska plasten i vår natur, vi vill ha en frisk och levande natur där vi lever tillsammans med tusentals andra varelser och som dessutom är en förutsättning för våra egna (goda) liv på planeten. Hur kan en sådan åtgärd framkalla så mycket kritik och ilska och till övervägande del handla om de negativa konsekvenser som korkarna har förorsakat oss kunder, det blir kladdigt om fingrarna!
Därför att det är löjligt att EU skall fokusera på att plastflaskor skall ha fastsittande korkar och samtidigt idka handel med Kina.A Abies koreana skrev:Jag vet förstås inte men jag tvivlar att någon tvåbent varelse saknar förståelse för vad nedskräpningen orsakar andra levande varelser.
Vi vet att plast i haven orsakar ett stort lidande för vattenlevande djur, ingen har kommenterat (eller läst?) inlägget jag länkade till där bl.a. rapporterades om en val som inte längre kunde inta föda pga all plast i magen. Plast orsakar tarmblockeringar, svält och infektioner hos djur, ungfåglar med en liten mängd plast i magen överlever inte till vuxen ålder. Ingen kan ha undgått att någonstans ha träffat på dessa beskrivningar av plågade djur.
När jag läser det som skrivits är det den mänskliga självbilden som skyddas, "jag behöver inte ändra mig för någon annan är värre" och så det som jag brukar kalla "någonannanismen" och som alltid dyker upp i liknande frågor. Viktigt att behålla sin egen självbild moraliskt fri från ansvar genom att helt enkelt flytta över ansvaret till någon annan.
Korkar som sitter fast i plastflaskor kom till för att minska plasten i vår natur, vi vill ha en frisk och levande natur där vi lever tillsammans med tusentals andra varelser och som dessutom är en förutsättning för våra egna (goda) liv på planeten. Hur kan en sådan åtgärd framkalla så mycket kritik och ilska och till övervägande del handla om de negativa konsekvenser som korkarna har förorsakat oss kunder, det blir kladdigt om fingrarna!
Ha avtal med Indien gällande arbetskraft.
Hur ser dessa länders sophantering ut? Plasten i valens mage kom från en petflaska köpt i Sverige?
Varför jag blir förbannad över att det sprutar havremjölk över köket är för att denna symbolpolitik går ut på att göra livet besvärligare för mig och jag betalar för att de jävlas till ingen nytta för plasten som tillverkas och sprids ut i Gula floden och Ganges.
Problemet är att man inte adresserar detta eftersom andelen plastkorkar är försumbar gentemot all annan plast som hamnar i haven. Så det är bara meningslös symbolpolitik det handlar om. Hade de menat allvar så hade de gett sig på de stora nedskräparna.A Abies koreana skrev:
Politiker som inte kan/vågar ta itu med det riktiga problemet gör något annat för att verka handlingskraftiga. Och läser man en del kommentarer här så verkar det ju fungera på somliga lättlurade typer.
Jag skummade bara skräprapporten, men om jag såg rätt så står korkar för långt under 1% av plasten som hittas, så om det hade haft nån större påverkan på hur många korkar som hamnar i naturen så hade det fortfarande varit en i princip försumbar förbättring (speciellt om man tänker vad miljöbelastningen blir av att alla förpackningar/maskiner överallt behövt bytas ut).
Jag tycker miljön är en viktig fråga, men det stör mig nåt enormt att alla "konkreta" saker som görs är symbolpolitik som krånglar till vår vardag istället för saker med faktisk nytta.
Jag tycker miljön är en viktig fråga, men det stör mig nåt enormt att alla "konkreta" saker som görs är symbolpolitik som krånglar till vår vardag istället för saker med faktisk nytta.
Lite tröttsamt att upprepa sig men inlägg #3 från 2024:
"Det är EU-politik: Single-Use Plastics Directive från 2019. Ska vara infört i nationell lagstiftning och träda i kraft juli 2024.
Man menade från politiskt håll när direktivet togs fram att PET-skruvkorkar tillhörde det vanligaste plastskräpet som man kunde återfinna på EUs stränder. Och man tänkte sig att plastnedskräpningen på stränder ska minska med 10% med denna åtgärd. Vi får se om ett par år om detta är utfallet."
"Det är EU-politik: Single-Use Plastics Directive från 2019. Ska vara infört i nationell lagstiftning och träda i kraft juli 2024.
Man menade från politiskt håll när direktivet togs fram att PET-skruvkorkar tillhörde det vanligaste plastskräpet som man kunde återfinna på EUs stränder. Och man tänkte sig att plastnedskräpningen på stränder ska minska med 10% med denna åtgärd. Vi får se om ett par år om detta är utfallet."
Korkar från drickaflaskor lär det vara mindre iaf, om inte ör folk bra korkade dom sagt om man enkom drar lls korkat för stt kasta 😂Claes Sörmland skrev:
Lite tröttsamt att upprepa sig men inlägg #3 från 2024:
Ja, det vore ju mer än märkligt om antalet plastkorkar per yta inte minskade när de nu sitter fast. Frågan är väl mer om plastnedskräpningen totalt på EUs stränder har sjunkit med 10%. Man har ännu inte gjort EU-utredningen utan det finns bara siffror fram till 2022. Vi får se.T TheGame skrev:
Whataboutism. Det finns andra saker med EU du borde bli förbannad på än detta.A Artemisia skrev:Därför att det är löjligt att EU skall fokusera på att plastflaskor skall ha fastsittande korkar och samtidigt idka handel med Kina.
Ha avtal med Indien gällande arbetskraft.
Hur ser dessa länders sophantering ut? Plasten i valens mage kom från en petflaska köpt i Sverige?
Varför jag blir förbannad över att det sprutar havremjölk över köket är för att denna symbolpolitik går ut på att göra livet besvärligare för mig och jag betalar för att de jävlas till ingen nytta för plasten som tillverkas och sprids ut i Gula floden och Ganges.
Jag tycker det är bra och bör vara rätt naturligt att korkarna sitter fast, som sagt för 100e gången. Aluminiumburkarna gick genom samma sak fast för decennier sen.
Att minska plastnedskräpning handlar om mer än att korkarna sitter fast.Claes Sörmland skrev:
Det är bara en liten lite del i förhoppning att det ska göra nån skillnad.
Men det ter sig rätt naturligt att andelen korkar som åker med flaskan till återvinning/förbränning bör öka för majoriteten sliter inte av korkarna.
Som sagt, man hoppas på kring 10% mindre nedskräpning av EUs stränder med denna reform. Att du sen inte tror på det är en annan sak.T TheGame skrev:
Vad jag tror eller inte eller vad resultatet blir spelar ingen roll. Fastsatta korkar kommer leda till samma som fastsatta aluminium kapsyler. Mer plast till återvinning och mindre som riskerar hamnar i naturenClaes Sörmland skrev:
Fast, det spelar roll.T TheGame skrev:
Vad du tror på, vad du gör, vad du engagerar dig i, vad du inte engagerar dig spelar roll så länge vi har ett demokratiskt samhälle.
För annars har vi inte demokrati. Anser du att vi lever i ett demokratiskt samhälle nu?
Om du hade läst min mening hade du förstått att jag tror inte på överstatlighet som vill öka skatterna för att gynna sig själva medans den stora massan (som inte kan tänka själva) tror att de svaga gynnas av det.
Redigerat:
Frågan var om det är odemokratiskt av EUs ledning att lagstifta om fastsittande korkar om en majoritet av invånarna vill skräpa mer med plastkorkar. Inget annat.BirgitS skrev:
Det är tänkbart, men frågan bör inte ställas så. Frågan bör vara "vill du skräpa ner?" Facit för frågan får vi sen när det görs nedskräpningsundersökningar.BirgitS skrev:
Redigerat:
Då är det alternativ 1 i inlägg #1 360 som gäller enligt dig, alltså.A Abies koreana skrev:
För att alla tvåbenta varelser, som ju enligt inlägg #1 366, förstår vad nedskräpningen orsakar andra levande varelser, rimligen slänger avskruvade korkar i skräpbehållare tillsammans med flaskorna de satt på.A Abies koreana skrev: