Hej
Ska sätta upp en taklampa. 3-4kg skulle jag tro. Gipstak, ska sitta över bord så missar tyvärr regel mellan kortplank.
Tänkte Molly, men är det nån skillnad på byggmax 5kr styck och essve 30-50kr styck?
4 skruvhål finns på fästet. 20cm mellanrum på längde än och 4-5cm på bredden. Gissar att sätta 2 så nära varandra försvagar gips mer än de bär upp?

Molly som är rätt monterad är alltid bra. Hur ser armaturens takfäste ut? Hur ser takuttaget ut?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Molly som är rätt monterad är alltid bra. Hur ser armaturens takfäste ut? Hur ser takuttaget ut?
Så ser fästet ut, uttaget sitter en bit bort så det blir kabel fram tyvärr. Svart fäste monterat på vit yta, visar installationsdetaljer med skruvar och hål. Bakgrund av fönster och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trepunkts taklampa med tre hängande lampor, fyrkantiga skärmar och brunt fäste, visas på förpackning mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir finfint med 6 mm korta Molly. Antar att det är enkelgips i taket?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det blir finfint med 6 mm korta Molly. Antar att det är enkelgips i taket?
Jag vet inte om det är enkelgips, hur vanligt är det med dubbelgips i tak början 90tal? 2 eller 4 Molly?

C Crayo skrev:
Jag vet inte om det är enkelgips, hur vanligt är det med dubbelgips i tak början 90tal? 2 eller 4 Molly?
Fyra Molly i och med att hålen sitter i hörnen..
Du lär se när du har borrat hål (för du vet ju redan nu var fästet skall sitta) om det är enkelt eller dubbelt. Tror bara att det är i nyare flerfamiljshus när man vill dämpa stegljud bättre än med enkelgips, som man sätter dubbelt. I egen villa lär det inte vara aktuellt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.