1 656 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Fästa markjärn i betong eller sand
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Utan att veta gissar jag att ditt förra växthus var av klenare slaget. Billiga växthus har en tendens att förvridas i storm. Men det har inget med förankring i marken att göra.L Lillamyran skrev:
Jag har installerat ett stormklassat växthus.
Lillamyran, nu får du sluta med din isolering som inte behövs till ditt växthus som står på marken. Och gjorde den det är inte plasten farlig för dina odlingar i växthuset. Om du framhärdar med frigo så visar leverantören/butiken ett produktblad så kan du se vad som finns däri. Den är inte precis livsmedelsgodkänd men det är inte meningen att man ska gnugga morötterna mot plasten.
Du behöver plintar eller stolpskor som säkrar huset vid kraftig vind. Det gäller alltså om det står så utsatt att det alls behövs.
Du behöver plintar eller stolpskor som säkrar huset vid kraftig vind. Det gäller alltså om det står så utsatt att det alls behövs.
Fast det är ju så här alla montörer i byggbranschen gör. Känner en annan som byggt växthus och anlitade firma. Och som gjorde väggar och golv i gropen med frigolit. Jag har själv varit i kontakt med firmor också å de säger samma sak att de isolerar så att växthuset står stabilt vid tjäleH hovapettson skrev:Lillamyran, nu får du sluta med din isolering som inte behövs till ditt växthus som står på marken. Och gjorde den det är inte plasten farlig för dina odlingar i växthuset. Om du framhärdar med frigo så visar leverantören/butiken ett produktblad så kan du se vad som finns däri. Den är inte precis livsmedelsgodkänd men det är inte meningen att man ska gnugga morötterna mot plasten.
Så isoleringen skulle minska risken för rörelser i plinten? Gott. Gör som de säger - växthus kan vara ömtåliga.L Lillamyran skrev:
För att åter ta upp huvudfrågan. Vad är för/nackdelar med att sätta markjärnen i sand vs betong?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Sätta markjärn i sande ger ju i princip inget.L Lillamyran skrev:
Dom tar varken upp så mycket kraft nedåt eller åt sidorna.
Om jag sätter ned ett vanligt markjärn i packad sand så kan jag med handkraft rucka på det. Och lägger jag på lite hävstång så är det väldigt lätt.
Det är det jag känner lite också, men det rekommenderas tydligen vid snörika områden för att det är mer rörligt - för tjälen. Men man vill väl inte att det ska vara rörligt för tjälen? Det ska ju sitta stabilt…klaskarlsson skrev:
Det ska sitta stabilt, men det förutsätter att det som de sitter i är stabilt.L Lillamyran skrev:
Dvs, om du fäster den i berg, eller plintar som sitter på frostfritt djup så ska den sitta så fast som möjligt i dem.
*Men* om det är ett underlag som riskerar att tjälskjutas så är det bättre att inte sitta fast i det underlaget.
Klicka här för att svara