109 läst ·
6 svar
109 läst
6 svar
Fästa kjol i betongpelare
Hej! Lite osäker på vilken forumdel som är bäst här, så ursäkta om det blev fel.
Jag ska bygga en kjol av stående spjälor framför husgrunden till en friggebod. Huset står på sluttande mark och på plintgrund, närmare bestämt betongpelare som är 75–90 cm höga. Jag vet inte om det hör till saken, men hela huset är lite av ett fuskbygge, så man kan inte räkna med att grunden är gjord efter konstens alla regler.
Jag föreställer mig att det enklaste sättet att bygga kjolen vore att fästa två längsgående brädor i betongpelarna, och sedan fästa spjälorna i brädorna. Men kan jag borra i pelarna utan att de tar skada? Eller finns det något annat (bättre) sätt att fästa alltihop?
Jag ska bygga en kjol av stående spjälor framför husgrunden till en friggebod. Huset står på sluttande mark och på plintgrund, närmare bestämt betongpelare som är 75–90 cm höga. Jag vet inte om det hör till saken, men hela huset är lite av ett fuskbygge, så man kan inte räkna med att grunden är gjord efter konstens alla regler.
Jag föreställer mig att det enklaste sättet att bygga kjolen vore att fästa två längsgående brädor i betongpelarna, och sedan fästa spjälorna i brädorna. Men kan jag borra i pelarna utan att de tar skada? Eller finns det något annat (bättre) sätt att fästa alltihop?
Klicka här för att svara