Hej jag ska fästa ett uthus i marken med markjärn. Tänkte först gräva gropar fylla med någon isolering ( vad?) sedan betong men sen läser jag att sand är bättre vid snörika områden. Jag bor i både snörikt och blåsigt område. Vad rekommenderar ni? Och- jag vill helst ha rent material i jorden (egen brunn mm) så vad skulle ni välja?
 
L Lillamyran skrev:
Hej jag ska fästa ett uthus i marken med markjärn. Tänkte först gräva gropar fylla med någon isolering ( vad?) sedan betong men sen läser jag att sand är bättre vid snörika områden. Jag bor i både snörikt och blåsigt område. Vad rekommenderar ni? Och- jag vill helst ha rent material i jorden (egen brunn mm) så vad skulle ni välja?
Hmm, om du skall isolera plintarna så brukar man inte fylla gropen med isolering utan lägga den runtom plinten (samma diam som djupet) ett par cm under ytan för att motverka tjälskjutning.

Huruvida du har singel eller sand under huset sen: Normalt rekommenderar man ju singel, men det är möjlgit att sand, av ngn, anledning är bättre i kallare trakter
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hmm, om du skall isolera plintarna så brukar man inte fylla gropen med isolering utan lägga den runtom plinten (samma diam som djupet) ett par cm under ytan för att motverka tjälskjutning.

Huruvida du har singel eller sand under huset sen: Normalt rekommenderar man ju singel, men det är möjlgit att sand, av ngn, anledning är bättre i kallare trakter
Vad är singel?
 
L Lillamyran skrev:
Vad är singel?
Ja det är det jag menar. Lägga isoleringsskivor runt om. Men vad ska jag använda för skivor?
 
L Lillamyran skrev:
Ja det är det jag menar. Lägga isoleringsskivor runt om. Men vad ska jag använda för skivor?
Är frigolit farligt att ha i marken vid växthus? Det är markjärnen som ska isoleras runt och om man bygger en låda med frigolit/cellplastskivor och gjuter i den med betong
Läste något om microplaster- låter inte kul
 
L Lillamyran skrev:
Vad är singel?
Singel =Grovt grus, oftast minst 8mm och uppåt.

Jag har inte läst om speciella faror med EPS eller XPS vid växthus. Men är det bara ett växthus så är tjälskjutningen troligen inte så farlig, så länge inga rutor spricker så gör det ju itne ngt om huset rör sig ngn cm. Så om du gräver till säg halva frostfria djupet och bara gjuter så klarar det sig troligen ok.
Beror lite på marken också: Är det tjälfarlig mark (tex lera) så rör det sig mer.

Man kan förvisso isolera med annat material också, som inte suger upp vatten iaf. Men det är inte runtom plinten i sig, utan marken "ovanför"
Isoleringsskivor av blått material i grävda hål i marken, med betongplintar som sticker upp. Används vid växthusbygge för att minska tjälskjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Singel =Grovt grus, oftast minst 8mm och uppåt.

Jag har inte läst om speciella faror med EPS eller XPS vid växthus. Men är det bara ett växthus så är tjälskjutningen troligen inte så farlig, så länge inga rutor spricker så gör det ju itne ngt om huset rör sig ngn cm. Så om du gräver till säg halva frostfria djupet och bara gjuter så klarar det sig troligen ok.
Beror lite på marken också: Är det tjälfarlig mark (tex lera) så rör det sig mer.

Man kan förvisso isolera med annat material också, som inte suger upp vatten iaf. Men det är inte runtom plinten i sig, utan marken "ovanför"
[bild]
Vad är det för skillnad på de olika färgerna, jag har sett vit lila blå? Det är inte glas men jag bor i norra Sverige, tjälen ner till 1,9 meter på vintern. Uppåt metern med snö, vet inte hur det är med tjälen isig men brukar vara rätt blött och mossigt på platsen under våren och det är stenig jord.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Singel =Grovt grus, oftast minst 8mm och uppåt.

Jag har inte läst om speciella faror med EPS eller XPS vid växthus. Men är det bara ett växthus så är tjälskjutningen troligen inte så farlig, så länge inga rutor spricker så gör det ju itne ngt om huset rör sig ngn cm. Så om du gräver till säg halva frostfria djupet och bara gjuter så klarar det sig troligen ok.
Beror lite på marken också: Är det tjälfarlig mark (tex lera) så rör det sig mer.

Man kan förvisso isolera med annat material också, som inte suger upp vatten iaf. Men det är inte runtom plinten i sig, utan marken "ovanför"
[bild]
Jag fattar inte vad denna isolering ska tillföra. Ska den förhindra/bromsa värmeflödet uppifrån och ned? Ska den förhindra att marken under skivorna fryser från kall luft ovanför? Där står ju växthuset!
För mitt fysikerhjärta år detta tämligen meningslöst.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag fattar inte vad denna isolering ska tillföra. Ska den förhindra/bromsa värmeflödet uppifrån och ned? Ska den förhindra att marken under skivorna fryser från kall luft ovanför? Där står ju växthuset!
För mitt fysikerhjärta år detta tämligen meningslöst.
Som jag förstått det skall det minska tjäldjupet, dvs isoleringen ersätter "massa jord". Skälet till diametern på isoleringen är troligen just eftersom man då i ngn slags "triangelform" ökar det frostfria djupet.

Dvs man isolerar marken så att den lokalt blir ngt varmare. Värme tillförs ju underifrån i marken, men vintertid på de flesta ställen i Sverige avgår den från ytan och fryser då marken = Tjäle ( i de fall den består av tex lerjord mm), så isoleringen gör så att det runt plinten inte fryser lika långt ned, och plintens botten hamnr då på forstfritt djup och man undgår tjälskjutning.

Isoleringen runtom plinten (alltså ovanför, inte som i att isolera plinten, den klarar kylan, det är marken man vill skall vara ngt varmare) skall inte bara in under huset utan ligga utanför också, och huset i sig behöver ju inte isolera marken så mycket (tex hus på plintgrund >500mm över marken)

Vissa verkar isolera inder plinten, och andra både och. Jag har bara kört runtom, men om man skulle ställa plinten på isolering så borde ju det i teorin också funka (marken därunder blir ngt varmare). Men dels måste man gräva mycket mer och sen tar då isoleringen allt tryck från plinten, så frågan är om det trycks ihop över tid (blir ju en del punktlast), vilken man iofa kan fördela genom att ah en större ytan på undersidan av plinten.
Diagram över husplint med XPS-isolering omgiven av sand/grus, geotextilduk och mark för att minska tjäldjup och förebygga tjälskjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
värt att nämna är att marken är lite sluttande, huset som stått på marken i snart 200 år står kvar men det har varit sättningar i grunden, så del av huset har man fått ta bort torpargunden och mura. Och golv å väggar är väldigt sneda
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Som jag förstått det skall det minska tjäldjupet, dvs isoleringen ersätter "massa jord". Skälet till diametern på isoleringen är troligen just eftersom man då i ngn slags "triangelform" ökar det frostfria djupet.

Dvs man isolerar marken så att den lokalt blir ngt varmare. Värme tillförs ju underifrån i marken, men vintertid på de flesta ställen i Sverige avgår den från ytan och fryser då marken = Tjäle ( i de fall den består av tex lerjord mm), så isoleringen gör så att det runt plinten inte fryser lika långt ned, och plintens botten hamnr då på forstfritt djup och man undgår tjälskjutning.

Isoleringen runtom plinten (alltså ovanför, inte som i att isolera plinten, den klarar kylan, det är marken man vill skall vara ngt varmare) skall inte bara in under huset utan ligga utanför också, och huset i sig behöver ju inte isolera marken så mycket (tex hus på plintgrund >500mm över marken)

Vissa verkar isolera inder plinten, och andra både och. Jag har bara kört runtom, men om man skulle ställa plinten på isolering så borde ju det i teorin också funka (marken därunder blir ngt varmare). Men dels måste man gräva mycket mer och sen tar då isoleringen allt tryck från plinten, så frågan är om det trycks ihop över tid (blir ju en del punktlast), vilken man iofa kan fördela genom att ah en större ytan på undersidan av plinten.
[bild]
Jag förstår grundiden. Jag tror dock att lägga 1 m2 isolering runt en plint ändrar ingenting.
Resonemanget gäller väl mest för plintar under ett hus med torpargrund dvs fritt inflöde av kall luft utofrån.

Men TS vill ju bygga ett växthus där det inte finns kall luft under husets botten.
Där känns ju en isolering helt onödig.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag förstår grundiden. Jag tror dock att lägga 1 m2 isolering runt en plint ändrar ingenting.
Resonemanget gäller väl mest för plintar under ett hus med torpargrund dvs fritt inflöde av kall luft utofrån.

Men TS vill ju bygga ett växthus där det inte finns kall luft under husets botten.
Där känns ju en isolering helt onödig.
Kanske är onödigt, kanske bara räcker med betong eller sand. Men det får ju inte blåsa iväg växthuset utan behöver sitta fast ordentligt
 
L Lillamyran skrev:
Kanske är onödigt, kanske bara räcker med betong eller sand. Men det får ju inte blåsa iväg växthuset utan behöver sitta fast ordentligt
Frigoliten och eventuell tjälskjutning påverkar inte hur stadigt växthuset står, utan påverkar bara risken för sättningar i växthuset, som ju brukar vara rätt opraktiskt i och med glas/plastrutor som gärna vill fortsätta behålla sin form.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L Lillamyran skrev:
Kanske är onödigt, kanske bara räcker med betong eller sand. Men det får ju inte blåsa iväg växthuset utan behöver sitta fast ordentligt
Jag har ett växthus 3x5 m vid ett vindutsatt läge. Huset står på en stenlänggning (marksten). PÅ 6 ställen tog man bort en sten och körde ned markspett som skruvades i husets bottenram. Allt enligt anvisning. Huset står som berget sedan 6 år tillbaka.
Ingen frigolit.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Oki, men ev rubbningar är kanske minimala… det jag hade innan var plastskivor men det blev väldigt skevt- efter flera stormar och satt bara på en trästomme ingen betong ner i marken.
Så det är onödigt och riskfyllt att ha hård frigolitskiva runt för att isolera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.