B
L lars80 skrev:
Kan i princip gälla kostnader för stillestånd som uppstår för hantverkaren som en följd av uppkomna problem men jag vill inte gå in i den spekulationen då jag inte är jurist.
Det finns myndigheter som är bättre på att svara på den frågan.
nja stillestånd måste du ha med i dina beräkningar, många sopor som räknar på jobb. Kör löpande eller lägg på 40-50%

B Bannerb skrev:
Jag tolkar lagtexten att allvarlig skada innebär personskada eller att huset håller på rasa ihop.
Jag tror nog att exempelvis en lite större vattenläcka även räknas dit. Men i princip ser jag det som du gör.

Mer formellt betyder "allvarlig skada" egentligen samma sak som "rejält dyrt" eller naturligtvis även personskador och liknande.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F ForestRoad skrev:
Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
Tillägsarbetena utgör ca 5% av grundfakturan.
Hur är entreprenaden upphandlad?
Enligt Hantverkarformuläret 17 eller ABS 18?
Hur är avtalet formulerat beträffande ÄTA?

Är du minsta osäker kring detta bör du ta kontakt med konsumentrådgivaren i din kommun alternativt en Certifierad Entreprenadbesiktningsman (sbr.se) för att få råd och hjälp.

Mvh
Patrik Sjöstrand
Certifierad Entreprenadbesiktningsman

F ForestRoad skrev:
Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
Det beror på hur detaljerat avtalet är och hur avtalstexten som anger fast pris är skrivet. Är det lite oklarheter i beskrivningen av uppdraget så kan det vara så att fastpriset inte täcker alla arbetsmoment som uppstår under uppdragets utförande. Dock borde dock hantverkaren ta upp det med beställaren innan arbete utförs. Där har du en förhandlingsöppning.

F ForestRoad skrev:
Ta kontakt med hallå konsument eller kommunens konsument rådgivare

Fairlane
G gorcot skrev:
Det beror på hur detaljerat avtalet är och hur avtalstexten som anger fast pris är skrivet. Är det lite oklarheter i beskrivningen av uppdraget så kan det vara så att fastpriset inte täcker alla arbetsmoment som uppstår under uppdragets utförande. Dock borde dock hantverkaren ta upp det med beställaren innan arbete utförs. Där har du en förhandlingsöppning.
Jag tänker tvärtom, att om avtalet inte är tydligt så gynnar det beställaren, saker "ingår".

• Gilla
Kardan79 och 7 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker tvärtom, att om avtalet inte är tydligt så gynnar det beställaren, saker "ingår".
Om beställaren är påläst så är det definitivt så!

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Om beställaren är påläst så är det definitivt så!
En objektiv bedömning av ett avtals innebörd påverkas rimligen inte av någon av parternas kunskaper eller om de är pålästa.

A
Alfredo Alfredo skrev:
En objektiv bedömning av ett avtals innebörd påverkas rimligen inte av någon av parternas kunskaper eller om de är pålästa.
Har jag inte påståt heller men de flesta kunder kan inte så mycket avtalsmässigt och då köper det mesta som en företagare lägger fram om det är inom rimliga gränser.
Alltså sker det oftast ingen objektiv bedömning överhuvudtaget..
Dessa fall vi har gör på BH är en piss i havet jämfört med hur många entreprenader som sker dagligen, och mer är hälften av dom företagarna jag träffar kan ju inte KtjL speciellt väl heller om det är för att dom är dåligt pålästa eller bara kör som dom alltid har gjort vet jag inte.

• Gilla
Anonymiserad 23608 och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Han har som många redan sagt, inte lägga på någonting som inte är överenskommet. Gör han åtgärd utan att kontakta dig så får man utgå ifrån att det är en del av det fasta uppdraget. Det finns undantag, men dås skall man påvisa att det uppstått en akut situation som inte kan invänta beslut, och sannolikt skulle medföra större skada och kostnad om man inväntar beslut. Tänk brusten vattenledning etc.

Betala öeverenskommet pris. Bestrid resterande belopp, med motivering att detta inte är enligt överenskommelse. Om han ändå anser sig ha rätt till ersättning, Be hantverkaren komma in med en detaljerad beskrivning av de uppkomna extra arbetena, samt vart han lutar det på att han fått godkänt att genomföra dom mot extra betalning. Han har en brant uppförsbacke här.
Har en kompis som åkte på en smäll på över 400K då de under byggprocessen, som var baserat på ett fast pris men kunden hade önskemål på utförande under processen. Han utgick ifrån att de hade förståelse att ändringar innebär kostnadsökning, då det avr en god budget i övrigt. Sen när han fakturerade extra för designde dörrar, dyrare panel, till och med isolering och halvinredning av garage så vägrade kunden. Han hänvisade till att huset var upphandlat på fastpris. Det gick till medling, och en total kostnadsökning på närmare 1 milj enades dom om runt hälften. Han sa att hade det gått till domstol, så var han helt säker på att han hade förlorat till det fulla beloppet, då inga papper var skrivna på allt extra.
Jo det får hantverkaren göra. Max 12% Men måste kunna motiveras.Tilläggs arbeten är allt som inte står.

A
F Feedde skrev:
Jo det får hantverkaren göra. Max 12% Men måste kunna motiveras.Tilläggs arbeten är allt som inte står.
Vart kommer siffran 12% ifrån?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F Feedde skrev:
Nej det får hantverkaren inte göra. Är inte detta sen länge utrett?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F ForestRoad skrev:
Fast pris är fast pris. Prata med konsumentombudsmannen i din kommun om ni inte är överens.

Jag hade exakt samma situation för två år sen, jag avslutade samarbetet med idioten istället. Många tusenlappar han gick miste om där, hade han skött sig hade vi fortsatt anlitat honom men han kom ständigt med extra avgifter för grejer han kom på. (Initialerna TB om du nu också bor i Sjuhärad (osannolikt, men ändå).)

Summa summarum: Betala inte mer än vad ni kommit överens om. Det finns ingen ”standard” att man får lägga på mer kostnader.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
3 307an skrev:
Min erfarenhet är att om man kräver ett fast pris så tar hantverkaren i för alla ev. fel som kan dyka upp. Det hela bygger ju på att nar har ett förtroende för varandra. Men jag kan tycka att han skulle har sagt till innan han gjorde extra jobb. Men som jag skrev tidigare, om jobbet var nödvändigt och han har gjort det så ska han ha betalt
Nej.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
F Fredrik J. Rättsakuten skrev:
Lagrum:

“Om näringsidkaren utan att ha inhämtat konsumentens uttryckliga godkännande har utfört arbete som är att anse som tilläggsarbete, är konsumenten inte skyldig att betala mer än 15 procent utöver det avtalade priset.”
Kan du vara bussig att lägga med länken som innehåller det ovanstående påståendet för jag hittar inte det i KtjL nämligen?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.