F Fredrik J. Rättsakuten skrev:
15% står i KtjL
Avser inte fast pris.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fråga honom om han brukar dra av 10% på fakturan om jobbet blir billigare än planerat🙄

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jontemålare skrev:
Sluta gråta nu
Förvånad att du ens klarar av att hålla i en pensel.

Jag är också förvånad över att folk har så svårt att förstå vad ordet fast betyder.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fast pris verkar vara ett väldigt svårt koncept för många hantverkare som vi ser i tråden liksom i många andra trådar. Vad är det som spökar här, ÄTA från BtB-sidan? Att man är så van att avtalat pris inte är fast utan ett sorts golv som man kan bygga på med ÄTA?

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
2
ACME skrev:
Och då tar man kontakt med sin kund och meddelar det. Asenkelt.
Har aldrig påstått annat heller.

2
F Freda skrev:
Om man tycker att någon beter sig illa eller rent allmänt kommer med tokiga inlägg så kan man helt enkelt blockera denna person då slipper man störa sig på hans eller hennes tokiga inlägg då de inläggen slutar komma upp i ditt flöde.
? Lika bra du går och lägger dig igen

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast pris verkar vara ett väldigt svårt koncept för många hantverkare som vi ser i tråden liksom i många andra trådar. Vad är det som spökar här, ÄTA från BtB-sidan? Att man är så van att avtalat pris inte är fast utan ett sorts golv som man kan bygga på med ÄTA?
BtB = B2B ?
I så fall kan hantverkaren bara glömma extrapengar för ej skriftligt godkända ÄTA arbeten är min erfarenhet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fast
Rejäl skrev:
Ja det är ju så man behöver jobba med fast pris!
Nej, går alla jobb bättre än offererat pris har man ett högre prisläge än man behöver.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag tycker det mest har blivit pajkastning i denna tråd. Huvudfrågan kvarstår, kan ett offererat fast pris avvika på fakturan? Det korrekta svaret är ja, men vissa förutsättningar måste vara uppfyllda. Allt återfinns i §8 KtjL.

Ett tilläggsarbete får, kan och skall utföras om det innebär större skada för konsumenten att det inte utförs, om pristillägget är obetydligt (eller lågt i förhållande till ursprungstjänsten) och om kunden inte kan godkänna där och då, samt om det finns särskilda skäl till att utföraren kan anta att kunden vill få arbetet utfört.

Det kan också bero på kunden i vissa fall, detta återfinns i §38, 2.

Sedan är det som med alla lagar, de skall tolkas av en domstol som skall avgöra om tillägget är rimligt.

Tycker att exemplet som kom upp med ruttna reglar i en vägg när väggen rivs var ett bra exempel.

Om hantverkaren inte rimligtvis kan anta att det eventuellt kunde finnas ruttna reglar i den väggen (vattenskada, jättegammalt hus, bekräftade angrepp av skadedjur) och kunden inte är anträffbar (seglar över Atlanten utan satellittelefon) så hade nog ett pristillägg på 5-10% accepterats av en domstol.

Så kan en hantverkare styrka dessa uppgifter får han nog betalt för tillägget.

Om hantverkaren plötsligt upptäcker att byggvaruhuset höjt priset på virket med 10% sedan offerten lämnades så får han vackert skylla sig själv att han inte kollade detta i förväg.

Dessutom brukar de flesta fastprisofferter vara väl tilltagna för eventualiteter så rätt sällsynt att detta blir en tvist.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Fast

Nej, går alla jobb bättre än offererat pris har man ett högre prisläge än man behöver.
Ja inget ovanligt alls på fastprisavtal, det finns inget tal om hur mycket man får tjäna!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har inte orkat läsa tråden men det verkar ju dessutom som att beställare och utförare är överens om att utfört arbete skulle utföras. Värre är det ju om det är något som kunden varken bett om eller har behov av.

Visst kan man vara en rättshaverist men det är ett tröttsamt sätt att leva sitt liv. Min rekommendation är att man läser vad tilläggsmomenten på fakturan är och frågar sig själv och hantverkaren varför de kommit som en överraskning för hantverkaren. Får man inte ett jättedåligt svar betalar man och glädjer sig över att det stannar på 5 % över fast pris vilket är förhållandevis lite i sådana sammanhang.

• Gilla
ForestRoad
  • Laddar…
G goeran skrev:
Huvudfrågan kvarstår, kan ett offererat fast pris avvika på fakturan? Det korrekta svaret är ja
Jag anser att en bättre formulering är att det korrekta svaret är ”normalt inte”, även om det kan finnas speciella situationer som gör att det får avvika.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
man behöver.
Man behöver??? Man väljer det prisläge som man bedömer maximerar vinsten över den tidshorisont man vill använda. Har väl inget med behov att göra?

F ForestRoad skrev:
Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
Tillägsarbetena utgör ca 5% av grundfakturan.
Normalt har man bestämt att ÄTA frågor alltid ska godkännas av beställaren. Men springande punkten är vad han har gjort extra och om det verkligen var nödvändigt. Om et var nödvändigt så har han ju faktiskt gjort ett extra jobb och ska ha betalt för det

Rejäl skrev:
Ja inget ovanligt alls på fastprisavtal, det finns inget tal om hur mycket man får tjäna!
Nej, det kanske det inte är. Men man behöver inte ha den marginalen bara för att det är fastpris. Det var det du skrev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.