56 732 läst ·
135 svar
57k läst
135 svar
Fast pris men hantverkaren vill ha mer betalt
Fråga honom om han brukar dra av 10% på fakturan om jobbet blir billigare än planerat🙄
Fast pris verkar vara ett väldigt svårt koncept för många hantverkare som vi ser i tråden liksom i många andra trådar. Vad är det som spökar här, ÄTA från BtB-sidan? Att man är så van att avtalat pris inte är fast utan ett sorts golv som man kan bygga på med ÄTA?
BtB = B2B ?Claes Sörmland skrev:
I så fall kan hantverkaren bara glömma extrapengar för ej skriftligt godkända ÄTA arbeten är min erfarenhet.
Jag tycker det mest har blivit pajkastning i denna tråd. Huvudfrågan kvarstår, kan ett offererat fast pris avvika på fakturan? Det korrekta svaret är ja, men vissa förutsättningar måste vara uppfyllda. Allt återfinns i §8 KtjL.
Ett tilläggsarbete får, kan och skall utföras om det innebär större skada för konsumenten att det inte utförs, om pristillägget är obetydligt (eller lågt i förhållande till ursprungstjänsten) och om kunden inte kan godkänna där och då, samt om det finns särskilda skäl till att utföraren kan anta att kunden vill få arbetet utfört.
Det kan också bero på kunden i vissa fall, detta återfinns i §38, 2.
Sedan är det som med alla lagar, de skall tolkas av en domstol som skall avgöra om tillägget är rimligt.
Tycker att exemplet som kom upp med ruttna reglar i en vägg när väggen rivs var ett bra exempel.
Om hantverkaren inte rimligtvis kan anta att det eventuellt kunde finnas ruttna reglar i den väggen (vattenskada, jättegammalt hus, bekräftade angrepp av skadedjur) och kunden inte är anträffbar (seglar över Atlanten utan satellittelefon) så hade nog ett pristillägg på 5-10% accepterats av en domstol.
Så kan en hantverkare styrka dessa uppgifter får han nog betalt för tillägget.
Om hantverkaren plötsligt upptäcker att byggvaruhuset höjt priset på virket med 10% sedan offerten lämnades så får han vackert skylla sig själv att han inte kollade detta i förväg.
Dessutom brukar de flesta fastprisofferter vara väl tilltagna för eventualiteter så rätt sällsynt att detta blir en tvist.
Ett tilläggsarbete får, kan och skall utföras om det innebär större skada för konsumenten att det inte utförs, om pristillägget är obetydligt (eller lågt i förhållande till ursprungstjänsten) och om kunden inte kan godkänna där och då, samt om det finns särskilda skäl till att utföraren kan anta att kunden vill få arbetet utfört.
Det kan också bero på kunden i vissa fall, detta återfinns i §38, 2.
Sedan är det som med alla lagar, de skall tolkas av en domstol som skall avgöra om tillägget är rimligt.
Tycker att exemplet som kom upp med ruttna reglar i en vägg när väggen rivs var ett bra exempel.
Om hantverkaren inte rimligtvis kan anta att det eventuellt kunde finnas ruttna reglar i den väggen (vattenskada, jättegammalt hus, bekräftade angrepp av skadedjur) och kunden inte är anträffbar (seglar över Atlanten utan satellittelefon) så hade nog ett pristillägg på 5-10% accepterats av en domstol.
Så kan en hantverkare styrka dessa uppgifter får han nog betalt för tillägget.
Om hantverkaren plötsligt upptäcker att byggvaruhuset höjt priset på virket med 10% sedan offerten lämnades så får han vackert skylla sig själv att han inte kollade detta i förväg.
Dessutom brukar de flesta fastprisofferter vara väl tilltagna för eventualiteter så rätt sällsynt att detta blir en tvist.
Har inte orkat läsa tråden men det verkar ju dessutom som att beställare och utförare är överens om att utfört arbete skulle utföras. Värre är det ju om det är något som kunden varken bett om eller har behov av.
Visst kan man vara en rättshaverist men det är ett tröttsamt sätt att leva sitt liv. Min rekommendation är att man läser vad tilläggsmomenten på fakturan är och frågar sig själv och hantverkaren varför de kommit som en överraskning för hantverkaren. Får man inte ett jättedåligt svar betalar man och glädjer sig över att det stannar på 5 % över fast pris vilket är förhållandevis lite i sådana sammanhang.
Visst kan man vara en rättshaverist men det är ett tröttsamt sätt att leva sitt liv. Min rekommendation är att man läser vad tilläggsmomenten på fakturan är och frågar sig själv och hantverkaren varför de kommit som en överraskning för hantverkaren. Får man inte ett jättedåligt svar betalar man och glädjer sig över att det stannar på 5 % över fast pris vilket är förhållandevis lite i sådana sammanhang.
Normalt har man bestämt att ÄTA frågor alltid ska godkännas av beställaren. Men springande punkten är vad han har gjort extra och om det verkligen var nödvändigt. Om et var nödvändigt så har han ju faktiskt gjort ett extra jobb och ska ha betalt för detF ForestRoad skrev:Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
Tillägsarbetena utgör ca 5% av grundfakturan.