A
F Fredrik J. Rättsakuten skrev:
15 %-regeln i Konsumenttjänstlagen (KtjL 8 § 2 st):
Kan du länka för jag finner inte den texten du har med?

A
Mm

Lagrum:

“Om näringsidkaren utan att ha inhämtat konsumentens uttryckliga godkännande har utfört arbete som är att anse som tilläggsarbete, är konsumenten inte skyldig att betala mer än 15 procent utöver det avtalade priset.”

Vad innebär det?

• När en hantverkare gör tilläggsarbete utan att du godkänt det, får denne ändå viss betalning.
  • Men! Du som konsument är bara skyldig att betala upp till 15 % mer än vad ni ursprungligen avtalat.
  • Överstiger merkostnaden 15 %, krävs ditt uttryckliga godkännande i förväg för att hela beloppet ska bli betalningspliktigt.
Såhär ser det ut i KtjL när jag tittar:

”Tilläggsarbete​

8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.
[S2]Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
  1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
  2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.

[S3]Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.
[S4]I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.”

https://lagen.nu/1985:716

Står ingett om din 15% regel utan den finns i Priset paragraf 36 2st, som berör ett ungefärligt prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15%

”Priset​

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
[S2]Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.”

Så vad jag kan se så är ditt påstående inte överens med vad KtjL säger eller?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Skulle säga att detta stämmer om det är så att kunden fått ett budget pris. Då är det 15% som du skriver.

Har man fått en offert på jobbet och hantverkaren inte meddelat att det är ett ca pris är det svårt för hantverkaren att få rätt mot en konsument.

Tror många här förväxlar vad som gäller mot tex ett företag.
Rejäl skrev:
Såhär ser det ut i KtjL när jag tittar:

”Tilläggsarbete​

8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta (tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar.
[bild]Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, får näringsidkaren utföra tilläggsarbetet
  1. om priset för detta är obetydligt eller om det är lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten, eller
  2. om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.

[bild]Näringsidkaren är skyldig att utföra sådant tilläggsarbete som inte kan uppskjutas utan fara för allvarlig skada för konsumenten, om konsumentens anvisningar inte kan inhämtas eller om konsumenten begär det.
[bild]I fråga om pristillägg för tilläggsarbete gäller 38 §.”

[länk]

Står ingett om din 15% regel utan den finns i paragraf 36 Priset som berör ett ungefärligt prisuppgift går det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15%

”Priset​

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
[bild]Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.”

Håller med dig! Finns inget om 15% regeln. 15% kan bara tillämpas om priset är ett uppskattat pris.

Många verkar tolka in ABT och andra avtal som gäller företag emellan. En privatperson är väl skyddad när det kommer till lämnad offert.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
S spector1 skrev:
Skulle säga att detta stämmer om det är så att kunden fått ett budget pris. Då är det 15% som du skriver.

Har man fått en offert på jobbet och hantverkaren inte meddelat att det är ett ca pris är det svårt för hantverkaren att få rätt mot en konsument.

Tror många här förväxlar vad som gäller mot tex ett företag.

Håller med dig! Finns inget om 15% regeln. 15% kan bara tillämpas om priset är ett uppskattat pris.

Många verkar tolka in ABT och andra avtal som gäller företag emellan. En privatperson är väl skyddad när det kommer till lämnad offert.
Ja så är det, den texten han hade vet du vart den kommer ifrån eller har han skrivit den själv?
Är nyfiken men han svarar inte så blir svårt att få reda på det..

A
Mm

Lagrum:

“Om näringsidkaren utan att ha inhämtat konsumentens uttryckliga godkännande har utfört arbete som är att anse som tilläggsarbete, är konsumenten inte skyldig att betala mer än 15 procent utöver det avtalade priset.”

Vad innebär det?

• När en hantverkare gör tilläggsarbete utan att du godkänt det, får denne ändå viss betalning.
  • Men! Du som konsument är bara skyldig att betala upp till 15 % mer än vad ni ursprungligen avtalat.
  • Överstiger merkostnaden 15 %, krävs ditt uttryckliga godkännande i förväg för att hela beloppet ska bli betalningspliktigt.
Svammel och hittepå

Naturligtvis kan det vara kul att hitta på egna lagparagrafer men de vi brukar diskutera här är de riksdagen beslutat så du kan väl sluta med ditt trams. Det är bara barnsligt.

Claes Sörmland
ChatGPT eller annan AI kanske?

De stora språkmodellerna brukar vara väldigt kreativa.

• Gilla
  • Haha
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:
nja stillestånd måste du ha med i dina beräkningar, många sopor som räknar på jobb. Kör löpande eller lägg på 40-50%
Nej, förseningar som orsakas av kund har hantverkaren rätt till ersättning för. Du gissar nu och har egna åsikter.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L lars80 skrev:
Nej, förseningar som orsakas av kund har hantverkaren rätt till ersättning för. Du gissar nu och har egna åsikter.
Det är korrekt, om kunden orsakar försening så har hantverkaren rätt till ersättning för det.
Tyvärr verkar ju många hantverkare tro att de kan lägga på 15% på fastpris oavsett, eller för förseningar som inte kunder orsakat.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det finns trådar här där kunder känt sig besvikna då jobbet gick mycket fortare än någon trodde och de därför tycker det avtalade fasta priset är för högt.
Jag
E EnfärgadVilla skrev:
Förvånad att du ens klarar av att hålla i en pensel.

Jag är också förvånad över att folk har så svårt att förstå vad ordet fast betyder.
Blir bara trött på er alla som låtsas vara juristutbildade och gnäller över spild mjölk, men egentligen bara är osäkra individer som blir kränkta av ert för stora ego!
Visa lite pondus och skaffa lite ryggrad istället.

J jontemålare skrev:
Jag

Blir bara trött på er alla som låtsas vara juristutbildade och gnäller över spild mjölk, men egentligen bara är osäkra individer som blir kränkta av ert för stora ego!
Visa lite pondus och skaffa lite ryggrad istället.
Har din ryggrad vuxit klart 🤔

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker tvärtom, att om avtalet inte är tydligt så gynnar det beställaren, saker "ingår".
Så tänker inte jag. Om det inte finns angivet så ingår det inte. Det är ju själva idén med ett fast pris. Man anger vilka saker som ingår. Sedan finns det givetvis en gråzon med saker som ”borde ingå” beroende på från vems sida man ser det.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F ForestRoad skrev:
Hantverkaren påstår att han har rätt att lägga till upp till 10% på det fasta priset. Det är ingen praxis att så är fallet va?
Jag har för mig att de faktiskt får det, men däremot måste de ha kollat av med dig först

Fairlane
G gorcot skrev:
Så tänker inte jag. Om det inte finns angivet så ingår det inte. Det är ju själva idén med ett fast pris. Man anger vilka saker som ingår. Sedan finns det givetvis en gråzon med saker som ”borde ingå” beroende på från vems sida man ser det.
Ja, det är väl framförallt sakerna i gränslandet som är problemet. Kunden ska inte behöva veta alla detaljerna utan ska kunna beställa ett uttag utomhus, en altan, eller byte av blandare utan att varje detalj ska specificeras.

Min erfarenhet är att många företag brukar vara tydliga med vad som inte ingår, men tolkar jag dig rätt så behövs det inte?

Norrlandskiwi Norrlandskiwi skrev:
Jag har för mig att de faktiskt får det, men däremot måste de ha kollat av med dig först
Nej det finns ingen rätt alls att "lägga till upp till 10% på det fasta priset". Men om du med "kollat av med dig först" menar att man sluter ett nytt (förändrat) avtal med kunden kan naturligtvis priset ändras.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.