56 727 läst ·
135 svar
57k läst
135 svar
Fast pris men hantverkaren vill ha mer betalt
Brukar stå i ABT hur stora (eller små) ÄTA som kan /ska utföras utan beställarens godkännande.F ForestRoad skrev:Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
Tillägsarbetena utgör ca 5% av grundfakturan.
Problemet är väl mer att företaget i tråden inte har följt regleringen i 8 § konsumenttjänstlagen avseende att underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar när man har menat att tilläggsarbete har behövts.G goeran skrev:Jag tycker det mest har blivit pajkastning i denna tråd. Huvudfrågan kvarstår, kan ett offererat fast pris avvika på fakturan? Det korrekta svaret är ja, men vissa förutsättningar måste vara uppfyllda. Allt återfinns i §8 KtjL.
Ett tilläggsarbete får, kan och skall utföras om det innebär större skada för konsumenten att det inte utförs, om pristillägget är obetydligt (eller lågt i förhållande till ursprungstjänsten) och om kunden inte kan godkänna där och då, samt om det finns särskilda skäl till att utföraren kan anta att kunden vill få arbetet utfört.
Det kan också bero på kunden i vissa fall, detta återfinns i §38, 2.
Sedan är det som med alla lagar, de skall tolkas av en domstol som skall avgöra om tillägget är rimligt.
Tycker att exemplet som kom upp med ruttna reglar i en vägg när väggen rivs var ett bra exempel.
Om hantverkaren inte rimligtvis kan anta att det eventuellt kunde finnas ruttna reglar i den väggen (vattenskada, jättegammalt hus, bekräftade angrepp av skadedjur) och kunden inte är anträffbar (seglar över Atlanten utan satellittelefon) så hade nog ett pristillägg på 5-10% accepterats av en domstol.
Så kan en hantverkare styrka dessa uppgifter får han nog betalt för tillägget.
Om hantverkaren plötsligt upptäcker att byggvaruhuset höjt priset på virket med 10% sedan offerten lämnades så får han vackert skylla sig själv att han inte kollade detta i förväg.
Dessutom brukar de flesta fastprisofferter vara väl tilltagna för eventualiteter så rätt sällsynt att detta blir en tvist.
D v s vid ett avtal om priset för en viss tjänst ("fast pris") så överensstämmer priset för tjänsten med beloppet som har avtalats. Pristillägg för tilläggsarbete kan som regel aldrig poppa upp som gubben i lådan när fakturan kommer senare eftersom 8 § konsumenttjänstlagen ställer krav på företaget att invänta dennes anvisningar när man bedömer att tilläggsarbete behövs.
Min erfarenhet är att om man kräver ett fast pris så tar hantverkaren i för alla ev. fel som kan dyka upp. Det hela bygger ju på att nar har ett förtroende för varandra. Men jag kan tycka att han skulle har sagt till innan han gjorde extra jobb. Men som jag skrev tidigare, om jobbet var nödvändigt och han har gjort det så ska han ha betaltF ForestRoad skrev:Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
Tyvärr är det så att du har fel i det här fallet och Alfredo har rätt.2 2masR skrev:
Har man avtalat om något enligt en fastprisoffert med tillhörande avtal så är det det priset som gäller och inget annat. Dom får inte ta ut en krona mer än vad fastpriset säger.
Av den anledningen så räknar de flesta entrepenörer med att fast påslag på alla fastprisofferter. Dvs den offert du får är nästan alltid på ett belopp som är typ 10% över vad dom tror det faktiskt kostar.
Det enda som kan öka slutkostnaden är så klalade ÄTA arbeten men sådana skall godkännas i förväg av kunden. Annars kan inte hantverkaren ta betalt för dessa. Enda undantaget är om det är tilläggsarbeten som ar av akut karaktär och som skulle orsaka stor skada om man inte omedelbart vidtar åtgärder och kunden inte går att få tag på.
Inte ens om materialpriserna går upp får dom ta mer betalt av kunden.
Det är av just dom anledningarna som en av firmorna som jag har pratat med om att göra om mitt tak varit tydliga med att om dom lämnar en offert så räknar dom med att dom kan köra igång inom 4 veckor eftersom priserna är så rörliga på material nu och dom vill inte ta någon onödig risk med dom kostnaderna.
Jag får känslan av att det är ovanligt många hantverkare i denna tråd som är vana att arbeta mot företag och svarar utifrån sina erfarenheter av detta. Mycket av den vanan saknar helt relevans då man jobbar mot en konsument. Exempelvis är ABT inte på något sätt tillämpligt i denna tråd.S Sjösnö skrev:
Det är få av mina branchkollegor som har koll på några regler överhuvudtaget. Det är mycket killgissande och vad man har hört någon annan killgissare påstå.Alfredo skrev:
Vissa tilläggsarbeten kan påföras utan köparens godkännande.F ForestRoad skrev:Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
För detaljer kring detta får du studera villkor i konsumenttjänstlagen.
Normala förfarandet är att beställaren ska få information i förväg men om det föreligger hinder att få tag på beställaren så kan det finnas möjligheter att ändå utföra tilläggsarbeten som är nödvändiga för färdigställandet.
Det är viktigt att förstå vad som ingår i priset enligt överenskommelse och vid tveksamheter kan det bli nödvändigt att låta tingsrätt avgöra.
Det är svårt att avgöra utifrån den information du lämnar vem som har rätt i ditt fall.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Men här vill tydligen hantverkaren hävda någon sorts allmän rätt att påföra kostnader på 10% över det fasta priset. Då kan man nog förutsätta att han inte heller har klart för sig att han måste meddela kunden om ev. tilläggsarbeten som blir nödvändiga, och få godkännande INNAN de utförs. Det är INTE ok att meddela bara via fakturan. Även om det dyker upp akuta extraarbeten som måste göras utan att man hinner inhämta tillstånd från beställaren, så måste det meddelas snarast.
Nej ” absolut inte färdigställa”L lars80 skrev:Vissa tilläggsarbeten kan påföras utan köparens godkännande.
För detaljer kring detta får du studera villkor i konsumenttjänstlagen.
Normala förfarandet är att beställaren ska få information i förväg men om det föreligger hinder att få tag på beställaren så kan det finnas möjligheter att ändå utföra tilläggsarbeten som är nödvändiga för färdigställandet.
Det är viktigt att förstå vad som ingår i priset enligt överenskommelse och vid tveksamheter kan det bli nödvändigt att låta tingsrätt avgöra.
Det är svårt att avgöra utifrån den information du lämnar vem som har rätt i ditt fall.
"Näringsidkaren ska underrätta konsumenten och inhämta dennes anvisningar" om det under arbetets gång visar sig att ett tilläggsarbete behöver utföras.
Endast om konsumenten inte kan nås får tilläggsarbetet utföras, och då bara om:
"arbetet inte kan uppskjutas utan risk för allvarlig skada"
Jag tolkar lagtexten att allvarlig skada innebär personskada eller att huset håller på rasa ihop.
Kan i princip gälla kostnader för stillestånd som uppstår för hantverkaren som en följd av uppkomna problem men jag vill inte gå in i den spekulationen då jag inte är jurist.B Bannerb skrev:Nej ” absolut inte färdigställa”
"Näringsidkaren ska underrätta konsumenten och inhämta dennes anvisningar" om det under arbetets gång visar sig att ett tilläggsarbete behöver utföras.
Endast om konsumenten inte kan nås får tilläggsarbetet utföras, och då bara om:
"arbetet inte kan uppskjutas utan risk för allvarlig skada"
Jag tolkar lagtexten att allvarlig skada innebär personskada eller att huset håller på rasa ihop.
Det finns myndigheter som är bättre på att svara på den frågan.