A
2 2masR skrev:
Om inga konstigheter lr annat dyker upp så är ett fast pris ett fast pris men det finns såååå mycket som skulle kunna förändra det.
Och då tar man kontakt med sin kund och meddelar det. Asenkelt.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
J jontemålare skrev:
Är alternativet att alla hantverkare alltid ska gå på löpande oavsett?
Alternativet till ett fast pris är löpande räkning. Om man väljer det ena eller det andra är upp till parterna att komma överens om och inget jag har några åsikter om.

Hantverkaren kan dock inte avtala om fast pris och tro att det ska betalas extra för att han räknat bort sig. På motsvarande sätt kan inte kunden tro att han ska få rabatt på avtalat fast pris bara för att arbetet visade sig gå fortare än vad parterna trodde på förhand.

• Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är den risk man tar som företagare när man offererar ett arbete till fast pris.

Du kanske skulle fundera på att följa dina egna råd. Jag ser en stor potential till förbättring.
Sluta gråta nu

• Wow
  • Arg
  • Haha
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alternativet till ett fast pris är löpande räkning. Om man väljer det ena eller det andra är upp till parterna att komma överens om och inget jag har några åsikter om.

Hantverkaren kan dock inte avtala om fast pris och tro att det ska betalas extra för att han räknat bort sig. På motsvarande sätt kan inte kunden tro att han ska få rabatt på avtalat fast pris bara för att arbetet visade sig gå fortare än vad parterna trodde på förhand.
Är det någon som sagt att det har hänt?

ACME skrev:
Och då tar man kontakt med sin kund och meddelar det. Asenkelt.
Logiskt ja

D Dilato skrev:
Då informerar man om det och avtalar ett pris på den nya åtgärden.
Precis.

J jontemålare skrev:
Är det någon som sagt att det har hänt?
Ja det finns trådar här där kunder känt sig besvikna då jobbet gick mycket fortare än någon trodde och de därför tycker det avtalade fasta priset är för högt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jontemålare skrev:
Sluta gråta nu
Vad menar du?

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jontemålare skrev:
Läs om mitt inlägg!
Jag har läst det. Är man nöjd med jobbet så var det något som behövde göras ... Och alltså är det rätt att fakturera mer. Jag håller inte alls med. Det finns helt enkelt inte något koppling med om jag är nöjd med jobbet eller inte.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B
Lägger alltid på 30-40% vad jag tror det kommer ta i tid när jag kör fastpris. 10 av 10 gånger går jag med 40-50 procent vinst.

Om det är tillägg under arbetet så vill jag ha ett skriftlig OK. Sammanfattar ett SMS sedan ringer jag upp kunden och ber hen acceptera.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
A
B Bannerb skrev:
Lägger alltid på 30-40% vad jag tror det kommer ta i tid när jag kör fastpris. 10 av 10 gånger går jag med 40-50 procent vinst.

Om det är tillägg under arbetet så vill jag ha ett skriftlig OK. Sammanfattar ett SMS sedan ringer jag upp kunden och ber hen acceptera.
Ja det är ju så man behöver jobba med fast pris!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:
Högst rimligt.

B Bannerb skrev:
Seriöst och klokt!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
S sturnus skrev:
Even if the wall starts to collapse?
Yes. Pacta sunt servanda.

D Daniel 109 skrev:
Det är i princip bara om det är ett akut tilläggsjobb och man inte kan kontakta kunden tillräckligt fort som det är okej. Normalt sett ska tilläggsjobb alltid accepteras av kunden.
Men du… varför då? Det är ju ett tillägg som ev tillkommer om jag godkänner det!

2 2masR skrev:
Ja Alfredo är igång och tjejvet igen… sjukt tråkig besserwisser som förstör för privatpersoner som tror på det han skriver. Sorglig person det där lr kanske ska skriva han är ett troll!
Om man tycker att någon beter sig illa eller rent allmänt kommer med tokiga inlägg så kan man helt enkelt blockera denna person då slipper man störa sig på hans eller hennes tokiga inlägg då de inläggen slutar komma upp i ditt flöde.

• Gilla
FaffeF och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.