P
F Fredrik J. Rättsakuten skrev:
15% står i KtjL
I fastprisavtal? Har du möjlighet att visa det för mig ur KtjL?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
2masR skrev:
Det finns så många olika anledningar till si eller så. Så att hänvisa till en paragraf blir väldigt missvisande.
Naturligtvis kan inte en kort fråga besvaras på ett sätt som täcker verklighetens alla tänkbara komplexa situationer. Det förstår du nog själv.

Grundprincipen är dock väldigt enkel. Har ett visst arbete offererats till ett visst pris, ska detta arbete levereras till offererat pris, och inte en krona mer. Märkligt att det ens ska behöva diskuteras.

2masR skrev:
Om det var så lätt som du beskriver det behövs ingen rättegång om saker för det är ju bara att läsa en paragraf rätt upp och ned. Tyvärr fungerar det inte så.
Nej i de allra flesta fall är det inte aktuellt med någon rättegång. Här har du faktiskt rätt.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
F ForestRoad skrev:
Jag har haft hjälp av hantverkare för ett större jobb på mitt hus. Vi kom överens om fast pris och skrev kontrakt.Vilka möjligheter har hantverkaren sen att skicka fakturor på tilläggsarbeten som han tycker sig ha gjort? Tilläggsarbeten som han inte kollat av med mig är ok, och som jag inte tycker är tilläggsarbeten utan borde ingå i grunduppdraget.
Tillägsarbetena utgör ca 5% av grundfakturan.
Om du är nöjd med jobbet så är det seriösa hantverkare som inte luras utan bara gör sitt jobb så bra som möjligt för att du ska bli nöjd, så 5% är inte dricks, utan bara nått som behövde göras för att det skulle bli gjort.
Jag hade betalat.

• Gilla
mpw968
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Ser du något citat?

Edit: Rejäl raderade inlägget jag svarade på. Igen.
Och du citerar inte… igen.
Omöjligt att veta vad du svarar på…

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F Fredrik J. Rättsakuten skrev:
15% står i KtjL
Vid ett offererat ungefärligt pris, ja. Ett offererat fast pris får dock ej överskridas.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
J jontemålare skrev:
Om du är nöjd med jobbet så är det seriösa hantverkare som inte luras utan bara gör sitt jobb så bra som möjligt för att du ska bli nöjd, så 5% är inte dricks, utan bara nått som behövde göras för att det skulle bli gjort.
Jag hade betalat.
När ska man betala mer än överenskommet för att man är nöjd? Med hantverkare? På krogen? I taxin? Hos frisören? På ICA? Hos mäklaren? Hos bilhandlaren? Etc?

Jag kan betala mer en vad som överenskommits om jag är nöjd, men det ska isåfall ske på mitt initiativ, inte pga säljaren själv lägger på 10%.

• Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
2
Alfredo Alfredo skrev:
Vid ett offererat ungefärligt pris, ja. Ett offererat fast pris får dock ej överskridas.
Du har fel. Finns många tillfällen det får överskridas man får läsa hela lagtexten och inte bara en paragraf. Varför har du så svårt att förstå? Jo för du är en besserwisser och tror att man kan luta sig på en paragraf. Om inga konstigheter lr annat dyker upp så är ett fast pris ett fast pris men det finns såååå mycket som skulle kunna förändra det.

• Arg
  • Haha
  • Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
När ska man betala mer än överenskommet för att man är nöjd? Med hantverkare? På krogen? I taxin? Hos frisören? På ICA? Hos mäklaren? Hos bilhandlaren? Etc?

Jag kan betala mer en vad som överenskommits om jag är nöjd, men det ska isåfall ske på mitt initiativ, inte pga säljaren själv lägger på 10%.
Läs om mitt inlägg!

• Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
2masR skrev:
men det finns såååå mycket som skulle kunna förändra det.
Vad ser du i TS beskrivning som du tycker tyder på att TS bör betala mer än det offererade priset?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jontemålare skrev:
seriösa hantverkare som inte luras
fakturerar enligt avtal. Inte fem procent mer...

• Gilla
Jockebanan och 9 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ibland händer saker som ingen kunde veta skulle hända eller att nått är felbyggt/felbeställt sedan tidigare som gör att nån måste göra nått för att jobbet ska gå att slutföra, ta ut tummen ur röken och väx upp!

• Gilla
  • Wow
mpw968 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är alternativet att alla hantverkare alltid ska gå på löpande oavsett?

Hur svårt kan det vara att fatta att fast pris är utan marginal åt vardera hållet?

Både säljare och köpare delar på eventuell risk, blir det dyrare än avtalat förlorar säljaren/vinner köparen på det, blir det billigare förlorar köparen/vinner säljaren.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
J jontemålare skrev:
Ibland händer saker som ingen kunde veta skulle hända eller att nått är felbyggt/felbeställt sedan tidigare som gör att nån måste göra nått för att jobbet ska gå att slutföra,
Det är den risk man tar som företagare när man offererar ett arbete till fast pris.

J jontemålare skrev:
ta ut tummen ur röken och väx upp!
Du kanske skulle fundera på att följa dina egna råd. Jag ser en stor potential till förbättring.

• Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
J jontemålare skrev:
Ibland händer saker som ingen kunde veta skulle hända eller att nått är felbyggt/felbeställt sedan tidigare som gör att nån måste göra nått för att jobbet ska gå att slutföra, ta ut tummen ur röken och väx upp!
Då informerar man om det och avtalar ett pris på den nya åtgärden.

• Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.