3 847 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
Kan jag göra om stickkontakt till fast installation på spegel?
Jag har köpt en badrumsspegel med stickkontakt. Från väggen hänger tre sladdar, en vit, en blå och en gulgrön.
Jag hade velat koppla in spegeln i dessa istället. Är det ens möjligt?
I sladden finns endast brun och blå, så om jag kapar sladden och sätter ihop med sockerbit, vad gör man då med jordkabeln?
I sladden finns endast brun och blå, så om jag kapar sladden och sätter ihop med sockerbit, vad gör man då med jordkabeln?
Spegeln är köpt så. Har bara tagit loss locket för att se hur det ser ut.
Den svarta sladden är till stickkontakten, den vita sitter fast i baksidan på spegeln (i något som ser ut som golvvärmeslingor) och de små röd/svarta går till ledslingan runt spegeln.
Den svarta sladden är till stickkontakten, den vita sitter fast i baksidan på spegeln (i något som ser ut som golvvärmeslingor) och de små röd/svarta går till ledslingan runt spegeln.
Golvvärmeslingor på baksidan av en spegel låter mycket skumt. Som alltså kommer värma väggen.
Någon mer elektriskt kunnig får rätta mig men skarvkopplingen på 220V kabeln känns underlig.
Har du möjligen en länk till butiken där spegeln köptes?
Eller en bild på baksidan och den där värmeslingan?
Någon mer elektriskt kunnig får rätta mig men skarvkopplingen på 220V kabeln känns underlig.
Har du möjligen en länk till butiken där spegeln köptes?
Eller en bild på baksidan och den där värmeslingan?
Spegeln har väl då bara en platt apparatställsladd, alternativt en stickkontakt för dubbelisolerade apparater, dvs jord som finns i uttag från väggen ansluts inte till någonting i det fall det hade suttit ett jordat utag där istället för tre kabeländar.
"Golvvärmeslingorna" är förmodligen just väremslingor för att motverka imma vid hög luftfuktighet.
Jag tänker att det krävs elbehörighet att göra fast anslutning, men det är fullt tekniskt möjligt att klippa stickkontakten och skarva blå mot blå och vit mot brun.
Sockerbit eller Waggo är lite av smaksak. Jordkabeln skulle jag ansluta till en tom terminal på sockerbiten eller till en egen Waggo, den dagen något annat installeras så finns den där vid behov.
Men, som sagt, elektrikter är det som anbefalles.
"Golvvärmeslingorna" är förmodligen just väremslingor för att motverka imma vid hög luftfuktighet.
Jag tänker att det krävs elbehörighet att göra fast anslutning, men det är fullt tekniskt möjligt att klippa stickkontakten och skarva blå mot blå och vit mot brun.
Sockerbit eller Waggo är lite av smaksak. Jordkabeln skulle jag ansluta till en tom terminal på sockerbiten eller till en egen Waggo, den dagen något annat installeras så finns den där vid behov.
Den där dragavlastningen uppfyller knappast kraven...Moana skrev:
Jag har köpt en badrumsspegel med stickkontakt. Från väggen hänger tre sladdar, en vit, en blå och en gulgrön.
Stort tack för info! Tanken är att elektriker skulle göra det (om inte en kunnig vän kan), jag ville mest veta om det var möjligt, annars hade jag fått lämna tillbaka den. Och får inte hit elektriker innan bytesrätten utlöper.fam-lundborg skrev:
Spegeln har väl då bara en platt apparatställsladd, alternativt en stickkontakt för dubbelisolerade apparater, dvs jord som finns i uttag från väggen ansluts inte till någonting i det fall det hade suttit ett jordat utag där istället för tre kabeländar.
Jo, men dras kablarna ut från led-drivaren så är det 220V i kablarna som går att röra.
Nåja, en fin spegel om än aningen dyr. Risken är att garantin slutar gälla om du klipper bort stickkontakten och ansluter via en kopplingsdosa istället.
Nåja, en fin spegel om än aningen dyr. Risken är att garantin slutar gälla om du klipper bort stickkontakten och ansluter via en kopplingsdosa istället.
Det är fullt möjligt och inget komplicerat, så gillar du spegeln som sådan så är allt gott.Moana skrev:
Det är också möjligt att förbättra dragavlastningen på insidan vid genomförningen, men sitter väggdosan i direkt närhet av spegeln, och kanske till och med täcks av den så är risken att någon skall hugga tag i matningskabeln troligen obefintlig.
Och, ja, det är ett platt eurodon på bilden med av-imningen, så tillverkaren anser att kraven på skydd uppfylls med dubbelisolerade komponenter.