8 480 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Fasskena i fasadskåp, ska elektrikern göra om?
6 m2 hela vägen från plint till JFB , inte som nu med 2,5 m2 , sen om det ska vara riktigt även 6 m2 från JFB till säkringarna, det håller säkert för en kortis på 80 amp och bara 25 amp som max, kort sträcka, ut går bra med 2,5 m2
Toppen, det är så jag också skulle vilja ha det. Kan jag ställa det som krav på elektrikern eller är hans val av EQLQ Easy 5G2,5mm2 ok? Vad för kabel ska det bytas till? Är det ok med exempelvis en gummikabel 5G6mm2 eller ska det dras lösa 6mm2 RK? Hur skyddas då dessa på vägen upp till JFB?J jonaserik skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Har du någon länk så man kan läsa om detta, känns märkligt tycker jag och skulle vilja läsa på och förstå (sen har jag aldrig haft något problem med min 230-laddare, dock från BMW som du inte nämner)daddydj skrev:
/U
Teslaklubben har en hel del trådar om detta okända "problem".ullberg skrev:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=974
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=49&t=6607
Svar nej ingen gummikabel det ska vara tex kabel n1xv-r 5g6 eller likvärdig , sen det med kondens, den blir när solen på vår/höst lyser på skåpet om det sitter på en stolpe ( inte infällt då ) kallt i skåpet varmt på utsidan, men brukar inte vara problem normalt.daddydj skrev:
Det handlar alltså om ett rent konstruktionsfel i laddaren. De har gjort ett antagande som inte håller i relation till svensk elstandard. Det är inget du kan lasta elektrikern för och det är inget fel på anläggningen. Snarare låter det som att Tesla borde informera tydligt om detta vid försäljning eller designa om sin produkt för den svenska marknaden.daddydj skrev:
Det jag ser som största bristerna är.
Hager kapslingen ska ha ovala plastlock över fästskruvarna. de följer med kapslingen vid köp.
Precis samma krav som att man inte får skruva fast apparatdosor från insidan genom dosan.
Att sedan kabeln går igenom mätarskåpets plåt utan förskuvning/tätning med eventuellt vassa påtkanter kan vara en risk.
Är det rätt typ av JFB för laddaren du tänker använda?
Övrigt som kan göras bättre/snyggare.
1. Märkning, proffs skriver ut med märkmaskin. eller liknande.
2. Val av kabel mellan plint och ny central.
3. Kabeldragning inte snygt men inte fel.
Ps.
Det skulle vara kul att se resterande kabeldragning / Installation...
Hager kapslingen ska ha ovala plastlock över fästskruvarna. de följer med kapslingen vid köp.
Precis samma krav som att man inte får skruva fast apparatdosor från insidan genom dosan.
Att sedan kabeln går igenom mätarskåpets plåt utan förskuvning/tätning med eventuellt vassa påtkanter kan vara en risk.
Är det rätt typ av JFB för laddaren du tänker använda?
Övrigt som kan göras bättre/snyggare.
1. Märkning, proffs skriver ut med märkmaskin. eller liknande.
2. Val av kabel mellan plint och ny central.
3. Kabeldragning inte snygt men inte fel.
Ps.
Det skulle vara kul att se resterande kabeldragning / Installation...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Har du kollat om det är lagt EK och RK under samma bleck på inkommande plint?
Jo, det verkar vara blandat. Här är en bild. Kommer kablar från mätaren som sedan går in till normcentralen inomhus. Samt att elektrikern nu skarvat på Nexans 5G2,5 mm2 EQLQEasy också.R Robert-san01 skrev:
Redigerat:
Jag kommer aldrig ha råd med en Tesla men lånade som sagt en Skoda hybrid som hade samma problem. Grannen har en SEAT med samma laddare som också strular. Verkar vara problem i hela Europa och en del länder har ju kontakter man inte kan vända så då är man rökt. Gäller dock bara nödladdaren så till vardags inga problem.O Steamboy skrev:Det handlar alltså om ett rent konstruktionsfel i laddaren. De har gjort ett antagande som inte håller i relation till svensk elstandard. Det är inget du kan lasta elektrikern för och det är inget fel på anläggningen. Snarare låter det som att Tesla borde informera tydligt om detta vid försäljning eller designa om sin produkt för den svenska marknaden.
Det vet den inte. Det är det som är problemet, om jag förstått det som sägs här rätt. Laddaren får tre trådar in: L, N och PE. Den kontrollmäter spänningen mellan det den tror är N och PE. Om potentialskillnaden överstiger ett gränsvärde antar den att det är fel och vägrar fungera. Vänd stickproppen så att L och N blir fel och den mäter då skillnaden mellan L och PE vilket blir 230V.Alfredo skrev:
Länder som har polariserade kontakter har alltid L och N på samma ställe så då existerar inte problemet över huvudettaget. Givetvis förutsatt att den information du hittat på nätet stämmer och den teori om vad problemet beror på är korrekt.daddydj skrev:
Vad det gäller fasföljd så har min kåk från 1977 fel fasföljd i anslutningen från inkommande och när jag installerade solceller svängde han om dem i centralen inne för att matningen ut på nätet skulle bli rätt så det kan ha sin orsak till att han svängde om dem...
Han kanske bara framtidssäkrar för V2H...
Han kanske bara framtidssäkrar för V2H...