5 523 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Fasändring, byte av proppskåp samt elmätare
Min spis har totalt 8500 W (tre gjutjärnsplattor + vanlig ugn - ej varmluft) och kollade manualen, den går på 1x20A eller 3x10A.
Jag fick en offert av en elektriker igår, ca 10 000 kr för arbete innan Rut-avdrag och 6000 kr för material, allt exkl moms. Då ska 4 kablar dras in. Proppskåp bytas till automatiska och säkringar dras om. Och han ska dra in jordkabel också.
Jag fick en offert av en elektriker igår, ca 10 000 kr för arbete innan Rut-avdrag och 6000 kr för material, allt exkl moms. Då ska 4 kablar dras in. Proppskåp bytas till automatiska och säkringar dras om. Och han ska dra in jordkabel också.
Redigerat:
Som sagt. Kan du få in trefas i lägenheten är det på alla sätt bättre. Men det går att klara sig med enfas också.
20 A 230 V är 4600 W. Så din nuvarande spis har precis samma möjligheter att skjuta säkringen som den nya har. Vad jag vill säga är helt enkelt att om du inte brukar lösa säkringar när du lagar mat idag så kommer du inte att göra det med en ny spis heller.
20 A 230 V är 4600 W. Så din nuvarande spis har precis samma möjligheter att skjuta säkringen som den nya har. Vad jag vill säga är helt enkelt att om du inte brukar lösa säkringar när du lagar mat idag så kommer du inte att göra det med en ny spis heller.
Det blev ju ett fantastiskt bra pris. Då är det tydligen en lätt operation att fiska fram ledare från mätartavlan till centralen. Det är det ibland. Mätartavlan måste ju också vara förberedd för trefas, ty det kan knappast ingå byte av denna i priset.M Marija92 skrev:
Vad menar du med "säkringar dras om" och "dra in jordkabel"?
Jag tycker du ska se till att få skriftligt på detta anbud och sen anta anbudet, billigare än så här kommer du aldrig undan.
Kolla också att företaget inte verkar vara på väg i konkurs eller något sådant, och betala inget i förskott. Jag tycker det luktar lite farligt här.
edit:
Jag ögnade genom tråden igen, såg att det tydligen var tre lägenheter som var intresserade av trefas, så gör firman alla tre lägenheter samtidigt och tar samma av alla, så har de lättare att klara en hygglig budget på detta jobbet, så det är kanske så det är. Vissa arbetsmoment behöver bara göras en gång, för alla tre samtidigt.
Alla moderna hällar består av 2 helt separata delar höger och vänster! Därför finns det en bygel mellan dom 2 nollplintarna.
Dessutom har moderna hällar effekt mätning på varje halva så om du har en yta på ”turbo” och starta den på samma sida på ”turbo” så drar den först startade ytan ner till läge 7 för att senaste startade skall få maxeffekt som är tillgänglig.
Jag har själv mätt med en tångampermätare på en Siemens häll, och den stängdes helt under 1sek när man startade en ny zon för att sedan under några sekunder öka till Max 10A / fas.
Dessutom har moderna hällar effekt mätning på varje halva så om du har en yta på ”turbo” och starta den på samma sida på ”turbo” så drar den först startade ytan ner till läge 7 för att senaste startade skall få maxeffekt som är tillgänglig.
Jag har själv mätt med en tångampermätare på en Siemens häll, och den stängdes helt under 1sek när man startade en ny zon för att sedan under några sekunder öka till Max 10A / fas.
Klicka här för att svara