5 523 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Fasändring, byte av proppskåp samt elmätare
Här ringer det varningsklockor.M Marija92 skrev:
Otroligt okunnigt uttalande av styrelsen. Om bostadsrättsinnehavarna själva skulle få "sköta sånt" så kan fastighetens nät bli otroligt snedbelastat.
Ett byte från enfas till trefas är en samordnad operation som skulle behöva innefatta ett flertal lägenheter och som inte kan göras hur som helst bara för att man känner för det.
Fortsätt med enfas ni, och om det skulle visa sig att ni verkligen har 20A mätarsäkring så är det ett enkelt ingrepp för eran elektriker att säkra upp den till 25A.
Jag menar ju såklart att en behörig elektriker ska utföra jobbet. Det är 5 lgh totalt i huset.
Det är med störst sannolikhet 20A. Hos ena grannen går proppen konstant och hon har tvättmaskin, diskmaskin och förmodligen häll och ugn då som de "stora belastarna". Jag har endast spis och diskmaskin, så för mig funkar det just nu..
Hur kan en 25A hjälpa? Känns inte som att det är en stor skillnad?
Jag är inte så kunnig inom detta, men hällarna kräver ju minst 32A, om det ska gå på en fas.. Så vitt jag ser på specifikationerna.
Samt vi är åtminstone 3 lgh som ska gå ihop för att fixa trefas.
Det är med störst sannolikhet 20A. Hos ena grannen går proppen konstant och hon har tvättmaskin, diskmaskin och förmodligen häll och ugn då som de "stora belastarna". Jag har endast spis och diskmaskin, så för mig funkar det just nu..
Jag är inte så kunnig inom detta, men hällarna kräver ju minst 32A, om det ska gå på en fas.. Så vitt jag ser på specifikationerna.
Ja, kräver. Men kolla enlinjeschemat vad det är för area på stigarna, mest troligt är det en fördelad 3-faskabel.M Marija92 skrev:Jag menar ju såklart att en behörig elektriker ska utföra jobbet. Det är 5 lgh totalt i huset.
Men 25A räcker också länge i och med trögheten, hade ni gas från början eller?
Finns inte något gasnät i detta område och inte hört att någon haft det.
Lägenheten är byggd 1959.
Många brister finns i lägenheten, men vi köpte den som ett renoveringsobjekt.
Ägaren innan hade kopplat fel kablar till flera uttag, så min pappa som är elektrotekniker fick fixa dessa åt oss. Han är dock inte någon behörig elektriker, men enligt hans beräkningar sa han att det bästa vore att fixa trefas.
Lägenheten är byggd 1959.
Många brister finns i lägenheten, men vi köpte den som ett renoveringsobjekt.
Ägaren innan hade kopplat fel kablar till flera uttag, så min pappa som är elektrotekniker fick fixa dessa åt oss. Han är dock inte någon behörig elektriker, men enligt hans beräkningar sa han att det bästa vore att fixa trefas.
Hej, detta sitter ett papper i elrummet. Har du mätaren i lägenheten?M Marija92 skrev:
Vadå för två elkablar?
Ja, din fars beräkningar stämmer, 3-fas är det bästa.
När man gör större ombyggnader brukar man ofta flytta ner mätarna till ett elrum, ofta i källaren och byta centralerna där nere.
Det finns även möjlighet att kolla på egenmätning, det betyder att ni går från 25 el abonnemang till ett.
Mellan 25 tusen och 200 tusen.M Marija92 skrev:
Då räknar jag med att elen i hela köket görs om, att det dras en eller ett par nya gruppledningar dit, en ny elcentral och förstärkt stigare till 3x16A (inkl material).
Ingen förändring av elen till övriga lägenheten.
I spannet ingår det att i det lägsta scenariot så är det enkelt att utvidga mätartavlan till 3-fas och rören med stigaren till lägenheten medger någorlunda lätt byte av ledare. Vidare att nya grupper till köket och eldragningen i köket inte innebär att spåra i väggar, eller väldigt lite sådant. Och att det i övrigt går bra och inte finns så mycket knepigheter att ta hand om.
I den högre änden av spannet är det tvärsom, mycket spårning, krångligt mätartavelbyte i elrummet, en hel del krångel i köket osv.
Sen finns det ju alltid en viss liten risk att elleverantören nekar uppsäkring, då är det kört.
Nästan... , beror det endast på lokal kapacitetsbrist så kan du betala 10-20 miljoner för en ny transformatorstation och förstärkning av mellanspänningsnätet, så kan du säkert komma överens även med elleverantören.
Börja med att få svart på vitt från föreningen att det är OK.
Sen kollar du med nätägaren ifall de kommer godkänna.
Sen tar du dit en riktig elfirma som får göra åtminstone en preliminär bedömning över var det kan hamna, sådär mellan tummen och pekfingret.
Oj, tror du det går på minst 25 000? Låter mycket..Mikael_L skrev:
Mellan 25 tusen och 200 tusen.
Då räknar jag med att elen i hela köket görs om, att det dras en eller ett par nya gruppledningar dit, en ny elcentral och förstärkt stigare till 3x16A (inkl material).
Ingen förändring av elen till övriga lägenheten.
I spannet ingår det att i det lägsta scenariot så är det enkelt att utvidga mätartavlan till 3-fas och rören med stigaren till lägenheten medger någorlunda lätt byte av ledare. Vidare att nya grupper till köket och eldragningen i köket inte innebär att spåra i väggar, eller väldigt lite sådant. Och att det i övrigt går bra och inte finns så mycket knepigheter att ta hand om.
I den högre änden av spannet är det tvärsom, mycket spårning, krångligt mätartavelbyte i elrummet, en hel del krångel i köket osv.
Sen finns det ju alltid en viss liten risk att elleverantören nekar uppsäkring, då är det kört.
Nästan... , beror det endast på lokal kapacitetsbrist så kan du betala 10-20 miljoner för en ny transformatorstation och förstärkning av mellanspänningsnätet, så kan du säkert komma överens även med elleverantören.
Börja med att få svart på vitt från föreningen att det är OK.
Sen kollar du med nätägaren ifall de kommer godkänna.
Sen tar du dit en riktig elfirma som får göra åtminstone en preliminär bedömning över var det kan hamna, sådär mellan tummen och pekfingret.
Föreningen har jag fått ett ok från.
Ellevio har sagt att det går bra och att vi inte betalar för uppgraderingen.
Vad kostar det då att "bara" få till enfas på 25A? Hur många Watt klarar en sådan?
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Enfas 25A ger dig strax under 6 kW. (Effekt = spänning (230V) x ström). En häll använder aldrig högsta effekt mer än möjligen några minuter. En säkring tål rätt kraftig överlast under medellång tid.
Kostnad för uppsäkring är nästan lika svårt att bedöma som trefas uppgradering. Men med lite tur klarar redan ledaren till lägenheten strömmen. I så fall kan det vara 5 minuters arbete (+ plus restid osv).
Kostnad för uppsäkring är nästan lika svårt att bedöma som trefas uppgradering. Men med lite tur klarar redan ledaren till lägenheten strömmen. I så fall kan det vara 5 minuters arbete (+ plus restid osv).
Att "bara" dra om elen när man bygger ihop ett nytt kök brukar nog väldigt sällan sluta på mindre än 10 tusen.M Marija92 skrev:
Då är kanske typ 60% arbetstid och 40% material, och arbetstiden räcker då inte till nästan någon omdragning och flyttning av saker och ting, dvs alla saker, typ spis kylskåp osv ska vara på samma ställe som förut.
Det rasslar ändå iväg timmar på att montera uttag och belysning under väggskåp, och allt annat lätt jobb.
Så fort det blir lite mer omfattande så sticker arbetstiden iväg snabbt.
Och att "bara" byta till trefas kan betyda ny huvudcentral i källaren samt nya ledningar upp till lägenheten. Går det inte att dra in dom i ett befintligt rör måste en ny matning klamras hela vägen. Och bara byte av huvudcentral och stigare kan mycket väl gå på +20 000:-
Det finns en ny kabel MQQ 5x4 mm2 som bara är 13,2 mm får säkras med 20A, ledarna är RK Pexisolerade. Hela kabel är mjuk och hal.
Den är framtagen för att dras i befintliga rör som tidigare hade 2x6mm2 1Fas+ PEN.
https://www.nexans.se/eservice/Swed...435/MQQ_Smal_produkt_for_befintliga_ror_.html
Den är framtagen för att dras i befintliga rör som tidigare hade 2x6mm2 1Fas+ PEN.
https://www.nexans.se/eservice/Swed...435/MQQ_Smal_produkt_for_befintliga_ror_.html
Och ärligt talat kan den ofta säkras med 25A också, om man känner för att kolla förutsättningarna lite mer noga och räkna lite på det hela.L Leif i Skåne skrev:
Kraven är dock att ledningen inte blir för lång, den ska klara max tillåtet spänningsfall och klara villkoret för automatisk frånkoppling inom rätt tid vid kortslutning (utlösningsvillkoret).
Samt att förläggningen medger god kylning, utanpåliggande eller i rör i betong/mur-vägg fungerar bra.
Men 3x20A ska verkligen räcka gott till en lägenhet, många klarar en hel villa på 3x16A (jag t.ex.).
Som referens. Titta vilken effekt din nuvarande spis har. Det normala för en spis med 4 plattor och ugn är mellan 10 och 11 kW. Runt 48 ampere om den skall drivas med enfas. Trots det fungerar det för de flesta eftersom man i princip aldrig har alla plattor och ugnen på högsta effekt samtidigt. Om inte huvudsäkringen brukar gå för dig idag när du lagar mat så kommer den nog inte att göra det i framtiden heller.M Marija92 skrev:
Det är utan tvekan bättre om du kan få trefas i lägenheten. Men om det skulle vara svårt eller dyrt så går det att laga mat i alla fall.