1 356 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Sanering av el och byte av porslinsproppskåp m.m.
Har bestämt att byta kök, till IKEA-kök. I vårt skafferi idag, som är ett 80 cm skåp finns nu ett porslinsproppskåp samt jordfelsbrytare till samtliga element. I nya köket får vi inte plats med elpanelen så som den är byggd idag. Måste minska den så att elen får plats i ett 60 cm skafferi. Vi har bestämt att byta porslinsproppskåpet med 18 proppar till ett nytt med snabbsäkringar. Vi har inget bra schema idag över vart propparna går till så det vill man ju få om man byter proppskåp.
Nu till frågan, vad kan det kosta att ta bort el från ena sidan av köket (belysning under skåp och till ugn) och byta till säkringsskåp, samt dra lite ny el till den sida vi nyss tog bort elen från och dra el till spis och micro som ska vara på samma sida som där proppskåpet finns.
Det är ett traditionellt kök, ett s.k. t-kök (smal gång med skåp på varje sida och en matplats vid fönstret).
Någon som har en aning? Mellan tumme och pekfinger?
Har fått offert som vi anser ligger alldeles för högt och priset är det totala priset när ROT-en är bortdragen. Så man vet inte vad som är vad. Tacksam för svar....
Nu till frågan, vad kan det kosta att ta bort el från ena sidan av köket (belysning under skåp och till ugn) och byta till säkringsskåp, samt dra lite ny el till den sida vi nyss tog bort elen från och dra el till spis och micro som ska vara på samma sida som där proppskåpet finns.
Det är ett traditionellt kök, ett s.k. t-kök (smal gång med skåp på varje sida och en matplats vid fönstret).
Någon som har en aning? Mellan tumme och pekfinger?
Har fått offert som vi anser ligger alldeles för högt och priset är det totala priset när ROT-en är bortdragen. Så man vet inte vad som är vad. Tacksam för svar....
Svårt att svara på.
Ett ganska normalt, inte speciellt stort IKEA-kök i sig självt brukar väl ta mellan 12 och 18 timmar att göra allt i, om det inte finns några direkta krångelsaker såsom att bila osv.
Så bara där har vi en 5-8 tusen i arbetskostnad (inkl ROT). Och så material på några tusen till.
Och sen lägga till det en centralflytt, rivning, omdragning av ledningar, uppsättning ny, och materialet så så blir det en hel del till.
Under 20' tror jag knappast det blir, så jag är böjd att hålla med elmont, med så här pass lite info.
Ett ganska normalt, inte speciellt stort IKEA-kök i sig självt brukar väl ta mellan 12 och 18 timmar att göra allt i, om det inte finns några direkta krångelsaker såsom att bila osv.
Så bara där har vi en 5-8 tusen i arbetskostnad (inkl ROT). Och så material på några tusen till.
Och sen lägga till det en centralflytt, rivning, omdragning av ledningar, uppsättning ny, och materialet så så blir det en hel del till.
Under 20' tror jag knappast det blir, så jag är böjd att hålla med elmont, med så här pass lite info.
Tack för snabbt svar! Vad tror du om att bara byta elcentralen? Den ska ju sitta på samma ställe men måste få plats i ett 60 cm skåp istället?Mikael_L skrev:
Svårt att svara på.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om alla rör och ledningar kommer fram i det nya skåpet kan det vara hyfsat enkelt men om det kommer ut rör utanför nya skåpet då krånglar det till sig.
Sedan tycker jag att ni ska reda ut vad varje propp går till, det behövs ingen elektriker till som kostar xxx kronor i timmen. Sedan skruvar elektrikern loss tråden, sätter på en lapp byter central och kopplar tillbaka och märker upp.
Protte
Sedan tycker jag att ni ska reda ut vad varje propp går till, det behövs ingen elektriker till som kostar xxx kronor i timmen. Sedan skruvar elektrikern loss tråden, sätter på en lapp byter central och kopplar tillbaka och märker upp.
Protte
Ahh, jag missade nog att centralen inte ska byta plats. Om den ska vara samma, och alla trådar räcker fram (det är ju inte alltid säkert) då är det bra mycket mindre arbetstid, kan gå på en 4-5 timmar.A Annie Hallberg skrev:
Där kan materialet i så fall bli den större posten.
Men var inte säkringsskåpet olämpligt placerat, inne i köket, inne i ett skåp. Det känns inge bra ...
Neej det är inget bra men ska det flyttas på förstår jag att det blir en stor kostnad. Centralen har fungerat och suttit där sedan huset byggdes -71, haha. Nu känns priset lite bättre....ca.pris förstår jag...Mikael_L skrev:
Ahh, jag missade nog att centralen inte ska byta plats. Om den ska vara samma, och alla trådar räcker fram (det är ju inte alltid säkert) då är det bra mycket mindre arbetstid, kan gå på en 4-5 timmar.
Där kan materialet i så fall bli den större posten.
Men var inte säkringsskåpet olämpligt placerat, inne i köket, inne i ett skåp. Det känns inge bra ...
Klicka här för att svara