D Daniel 109 skrev:
Permanent belysning är bara onödig ljusförorening.
Det är nog ingen som missat hur du känner kring detta, men berätta gärna mer om det får dig att må bättre...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
D drömmenomlandet skrev:
Jag tror inte att det är någon som säger att det ska vara absolut släckt på natten när man är utomhus eller går mellan byggnader.
Tanken är ju att det ska vara släckt när man inte är utomhus eller vaken.
För att tänka på djurlivet så ska man minimera "nattljus", i de fall man känner att belysningen skall vara pga säkerhet så kan man ju ha en rörelsesensor

Om man inte har nånting inom hemautomation så skulle jag säga Plejd jag med. De ställen som vi inte bryr oss om automation har elektrikern satt upp Plejd, han sa det är samma kostnad som en "dum" dimmer.
Och tänka på stackars inbrottstjuvar som inte får arbeta ifred.

Visst är sensor bra men dessa kan vara ännu värre störmoment vissa av dessa tänds bara om det blåser och nån buske rör sig.

Har en granne som har så och då värsta discoteksbelysning när han varit så snål att lampan ska lysa bara nån sekund.

Dessutom spelar det idag mindre roll om lamporna lyser LED drar inte mycket. Kan tom vara på 24/7 om man ska börja bråka om vad som bäst 😂
Så egentligen har allt vad som heter plejd, skymningsrelä, timer, strömbrytare mm tappat en stor uppgift som ursprungligen varit för de mesta att spara el. Dessutom drar dessa enheter i sig el bortsett från den fysiska brytaren då.
 
Redigerat:
Sluta att tjata om detta. Ring en behörig elektriker som kan fixa allt enligt elföreskrifterna för Några tusenlappar.. Eller snåla och dö... Välj själv...
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då lyser det hela nätterna, viket är klart olämpligt. Hela konceptet med fasadbelysning är tämligen olämpligt.
Tror jag landar någonstans runt 20st ljuskällor ute på fasad/altan och runt 10st fönsterlampor inne som är tända under den mörka tiden på dygnet. Jobbar olika tider och vill ha belysning tänd när man kommer hem oavsett tid på dygnet när det är mörkt, speciellt när man bor där gatubelysning ej existerar. Vaknar man på natten och ska gå upp för toabesök eller liknande ska man kunna göra det utan behöva tända något.
 
  • Gilla
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
NicklasP NicklasP skrev:
Har 6st fasad armaturer runt om huset.
hur kan jag enklast få dessa sensorstyrda så att dom tänds/släcks antingen en viss tid alternativt vid gryning/skymning?


Andra glödlampor är inte ett alternativ.
Varför är inte andra glödlampor inte ett alternativ, finns ju en uppsjö av smarta appstyrda lampor av olika sort att välja på men det är inget som passar dina armaturer?
 
A Akerfeldt skrev:
Tror jag landar någonstans runt 20st ljuskällor ute på fasad/altan och runt 10st fönsterlampor inne som är tända under den mörka tiden på dygnet. Jobbar olika tider och vill ha belysning tänd när man kommer hem oavsett tid på dygnet när det är mörkt, speciellt när man bor där gatubelysning ej existerar. Vaknar man på natten och ska gå upp för toabesök eller liknande ska man kunna göra det utan behöva tända något.
Har du utedass? Är det verkligen för ansträngande att trycka på en knapp? I så fall finns det rörelsesensorer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ett enkelt skymningsrelä klarade det TS önskar långt innan Plejd existerade och lär fortsätta att klara det långt efter att Plejd är borta. 😉
Det är ju mycket mer jobb för ingenting i fördelar. Men visst om du vill ha det och visst det fungerar bra. Känns bara stenålder år 2023. Tekniken går ju framåt.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är ju mycket mer jobb för ingenting i fördelar. Men visst om du vill ha det och visst det fungerar bra. Känns bara stenålder år 2023. Tekniken går ju framåt.
En fördel är att den tekniska livslängden visa överstiger Plejd mm. Hur många av dagens "smarta" system finns kvar om 10 år? 20? 40? 60?
 
kisumisu
H Hans G2 skrev:
En fördel är att den tekniska livslängden visa överstiger Plejd mm. Hur många av dagens "smarta" system finns kvar om 10 år? 20? 40? 60?
Knappast eller så slutar dem fungera med ny mobil. Sen är det lustigt när så många vill ha allt i mobil. Vad händer när nåt börjar bråka mobil, router, internet osv?

En annan grej är att snart krävs det abbonemang för att laga mat och öppna kylskåpet. Kostar bara 300kr per år och sedan höjer man succesivt abbonemangskostnaden "ja men vi har ju krig så allt har blivit dyrare".
 
Redigerat:
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
D
A avh67f skrev:
Det är ju mycket mer jobb för ingenting i fördelar. Men visst om du vill ha det och visst det fungerar bra. Känns bara stenålder år 2023. Tekniken går ju framåt.
Jag satte in skymningsrelä och tidur för 8 år sedan. Fungerar klockrent.

Svågern byggde nytt för två år sen. Elektrikern var modern. Det sattes in astrour i centralen samt ströddes ut plejdpuckar. I dag kan inte min svåger tända och släcka på ett par ställen längre för någonting har brustit i den moderna, trådlösa lösningen.

Hellre dumt, trådat och stabilt än smart, trådlöst och instabilt.
 
  • Gilla
  • Älska
ptlf och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
D datja skrev:
Jag satte i
D datja skrev:
Jag satte in skymningsrelä och tidur för 8 år sedan. Fungerar klockrent.

Hellre dumt, trådat och stabilt än smart, trådlöst och instabilt.
Lär nog fungera många år till och går grejorna sönder så är det inte så svårt byta ut dessa.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
D
kisumisu kisumisu skrev:
Lär nog fungera många år till och går grejorna sönder så är det inte så svårt byta ut dessa.
Exakt!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Det kanske var det bättre alternativet, ej testat så varför skulle jag läsa på om alla andra allternativ? 😂
Vet man inte så skall man inte skriva att något har ”funktioner” som andra inte har.
 
R roli skrev:
Vet man inte så skall man inte skriva att något har ”funktioner” som andra inte har.
Ursäkta men folk skriver väl av egna erfarenheter och de system dom använder. Så alla som ska yttra sig i trådar måste ha en 100% kunnande om alla system och tipsa om det absolut bästa. Varför får jag känslan att detta var mera anti Plejd än funktionen i sig.

Så jag kan väl fråga efter eget intresse. Är en Shelly puck lika offline efter man ställt in alla tider och håller reda på astro med paus tid som en Plejd puck som du bara kan glömma bort. 😀
 
A avh67f skrev:
Det är ju mycket mer jobb för ingenting i fördelar.
Om det är mer eller mindre jobb med ett ljusrelä jämfört med en plejdpuck går inte att uttala sig om generellt. I mitt fall var ett ljusrelä definitivt både den billigaste och installationsmässigt enklaste lösningen.

När det gäller fördelar är dessa för mig uppenbara. Ljusreläet sitter där och gör vad det ska, sannolikt problemfritt i många år. Bortsett från "skymningsnivå", som justeras en gång för alla, finns det inget som behöver konfigureras eller eljest tar min tid.

A avh67f skrev:
Känns bara stenålder år 2023. Tekniken går ju framåt.
Ett helt irrelevant argument i min värld. Jag anser att man väljer den tekniska lösning som passar bäst för uppgiften, alldeles oavsett om den är modern eller ej. Fortfarande år 2023 kan ett gammaldags järnspett vara det optimala om man ska plocka bort en halvstor sten som sticker upp ur gräsmattan. Visst finns det modernare och häftigare metoder men totalt sett vinner järnspettet på dess enkelhet, kostnadseffektivitet, snabbhet och strulfrihet. Det gör även ljusreläet.
 
  • Älska
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.