R roli skrev:
Nja, det finns ju andra fabrikat som fungerar precis likadant men är billigare. T.ex Shelly, köper du dessa på "rätt ställe" så får du mer än 3,5 stycken "Shellys" till priset av en Plejd....
Kan du länka vad jag ska ha exakt och vart jag köper dessa?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Letar febrilt i min text var jag har skrivit att det bara finns ett märke, men hittar inget alls om det. Plejd har den stora fördelen att många elektriker gillar att installera dem eftersom det finns tillgängliga på hyllan på grossen, Shelly, Z-wave, zigbee-prylar brukar det bli gnäll om är min erfarenhet.
Jag är en av elektrikerna som gnäller. 😉
Hemma har jag både Plejd, Wiser, Z-Wave och några Zigbee-enheter men jag skulle aldrig montera något annat än Plejd eller Wiser hos mina kunder.

Eller ja, om kunden köper grejerna kan jag koppla in dem men inte programmera. Det beror helt enkelt på att Plejd tuffar och går utan några problem. Wiser känns också tillräckligt stabilt.

Mina Z-wave och Zigbee-prylar kan tjorva ibland och då krävs det lite (om än minimal) handpåläggning som kan vara allt från att göra strömlöst till att byta batterier. Om det sker hos "fel" kund (någon utan intresse över tekniken) får jag åka dit och arbeta gratis. Det är helt enkelt inte värt det.

Nu kommer säkert protester från en del byggahusare och jag förstår det men ni representerar inte majoriteten av mina kunder ute i verkliga livet. De allra flesta vill ha en produkt som fungerar utan handpåläggning när jag åkt därifrån eftersom de inte klarar av de enklaste saker. Plejd och Wiser är de enda jag litar på klarar det.
 
  • Gilla
PeterFalun och 9 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Då var jag lite elak som skrev att det bara är för att det finns på gamla vanliga grossen, men du har ett gott argument i driftssäkerheten och enkelheten att konfigurera.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle satsa på Shelly. Här får du tre anledningar: Bättre än Plejd. Billigare än Plejd. Inte Plejd.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
apeksjo och 6 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag skulle satsa på Shelly. Här får du tre anledningar: Bättre än Plejd. Billigare än Plejd. Inte Plejd.
Det är väl tur vi tycker olika så forumet kan leva vidare. 😉 Det hade ändå varit kul vad menar är bättre med Shelly i detta fall? Billigare, absolut.
 
D
Varför vill ingen föreslå skymningsrelä + tidur längre?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D datja skrev:
Varför vill ingen föreslå skymningsrelä + tidur längre?
Får man fråga hur sånt fungerar?
 
D datja skrev:
Varför vill ingen föreslå skymningsrelä + tidur längre?
Jag kan bara tala för mig själv. Mycket dyrare och krångligare installation för samma funktion. Vet ingen elektriker som kör med skymningsrelä + ur vid nyinstallation längre.

Den där halvtimman eller vad det kan bli som diffar vid olika väder vid solens upp- och nedgång är inte värt pengarna och besväret.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
NicklasP NicklasP skrev:
Får man fråga hur sånt fungerar?
Ett skymningsrelä som känner av omgivningens ljus och tänder och släcker vid ett visst värde. Uret behövs om man vill ha en paustid mitt i natten. Jag har inte full koll på vad det kostar längre men före smarta puckarnas tid låg ett ur på ca: 1200 kr och skymningsreläet en femhundring.
Sen tillkommer arbetstid och kabel om man inte gör jobbet själv, vilket är svårt om man inte sysslat med det tidigare.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Jag har i alla fall haft ett jäkla strul med att sätta upp mina shelly-enheter, med ip-adresser som måste ändras o dyl. Plejd är bra mycket simplare
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D
Müssli Müssli skrev:
Ett skymningsrelä som känner av omgivningens ljus och tänder och släcker vid ett visst värde. Uret behövs om man vill ha en paustid mitt i natten. Jag har inte full koll på vad det kostar längre men före smarta puckarnas tid låg ett ur på ca: 1200 kr och skymningsreläet en femhundring.
Sen tillkommer arbetstid och kabel om man inte gör jobbet själv, vilket är svårt om man inte sysslat med det tidigare.
Jag satte in skymningsrelä för kanske 300 kr och ett tidur för säg 200 kr för ~8 år sedan. Fungerar - vågar jag säga det? - klockrent. Aldrig krånglat, aldrig behövt fippla. Uret billigt så en extra gång har jag behövt ställa in tiden.

Verkar vara liknande priser fortfarande (snabbgoogling):

https://www.clasohlson.com/se/Skymningsrelä-Steinel-NM2000/p/32-5421-2

https://www.hornbach.se/p/malmbergs-kopplingsur-digitalt-vecko-1-kanal/8502516/
 
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Plejd och Wiser är de enda jag litar på klarar det.
Ett enkelt skymningsrelä klarade det TS önskar långt innan Plejd existerade och lär fortsätta att klara det långt efter att Plejd är borta. 😉
 
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Då lyser det hela nätterna, viket är klart olämpligt. Hela konceptet med fasadbelysning är tämligen olämpligt.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett enkelt skymningsrelä klarade det TS önskar långt innan Plejd existerade och lär fortsätta att klara det långt efter att Plejd är borta. 😉
Jag har inget emot skymningsrelä förutom det onödiga arbete som krävs jämfört med en smart puck (eller astrour).
Kanske tänker jag för mycket som en ev. kund till mig. Hen hade troligtivs fått betala 1-3 h extra för håltagning, klamring och kabel. Typ 800-3000 kr mer. Dessutom får man troligtvis leva med en synligt klammad kabel, också det helt i onödan.
 
Av det jag har hemma så tycker jag nog också att Plejd är stabilast.

1. Plejd
2. Fibaro
3. Gamla Nexa prylar
4. Shelly

Alla har sina olika syften här. Är osäker på om Fibaro, Nexa och Shelly kan lösa samma sak som Plejd utan att ha ett hematomationssystem. Har aldrig kollat eftersom jag kör dom via Homey.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.