Jag är en av elektrikerna som gnäller. 😉JanneJanne123 skrev:
Letar febrilt i min text var jag har skrivit att det bara finns ett märke, men hittar inget alls om det. Plejd har den stora fördelen att många elektriker gillar att installera dem eftersom det finns tillgängliga på hyllan på grossen, Shelly, Z-wave, zigbee-prylar brukar det bli gnäll om är min erfarenhet.
Hemma har jag både Plejd, Wiser, Z-Wave och några Zigbee-enheter men jag skulle aldrig montera något annat än Plejd eller Wiser hos mina kunder.
Eller ja, om kunden köper grejerna kan jag koppla in dem men inte programmera. Det beror helt enkelt på att Plejd tuffar och går utan några problem. Wiser känns också tillräckligt stabilt.
Mina Z-wave och Zigbee-prylar kan tjorva ibland och då krävs det lite (om än minimal) handpåläggning som kan vara allt från att göra strömlöst till att byta batterier. Om det sker hos "fel" kund (någon utan intresse över tekniken) får jag åka dit och arbeta gratis. Det är helt enkelt inte värt det.
Nu kommer säkert protester från en del byggahusare och jag förstår det men ni representerar inte majoriteten av mina kunder ute i verkliga livet. De allra flesta vill ha en produkt som fungerar utan handpåläggning när jag åkt därifrån eftersom de inte klarar av de enklaste saker. Plejd och Wiser är de enda jag litar på klarar det.
Jag kan bara tala för mig själv. Mycket dyrare och krångligare installation för samma funktion. Vet ingen elektriker som kör med skymningsrelä + ur vid nyinstallation längre.D datja skrev:
Den där halvtimman eller vad det kan bli som diffar vid olika väder vid solens upp- och nedgång är inte värt pengarna och besväret.
Ett skymningsrelä som känner av omgivningens ljus och tänder och släcker vid ett visst värde. Uret behövs om man vill ha en paustid mitt i natten. Jag har inte full koll på vad det kostar längre men före smarta puckarnas tid låg ett ur på ca: 1200 kr och skymningsreläet en femhundring.NicklasP skrev:
Sen tillkommer arbetstid och kabel om man inte gör jobbet själv, vilket är svårt om man inte sysslat med det tidigare.
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Jag har i alla fall haft ett jäkla strul med att sätta upp mina shelly-enheter, med ip-adresser som måste ändras o dyl. Plejd är bra mycket simplare
Jag satte in skymningsrelä för kanske 300 kr och ett tidur för säg 200 kr för ~8 år sedan. Fungerar - vågar jag säga det? - klockrent. Aldrig krånglat, aldrig behövt fippla. Uret billigt så en extra gång har jag behövt ställa in tiden.Müssli skrev:
Ett skymningsrelä som känner av omgivningens ljus och tänder och släcker vid ett visst värde. Uret behövs om man vill ha en paustid mitt i natten. Jag har inte full koll på vad det kostar längre men före smarta puckarnas tid låg ett ur på ca: 1200 kr och skymningsreläet en femhundring.
Sen tillkommer arbetstid och kabel om man inte gör jobbet själv, vilket är svårt om man inte sysslat med det tidigare.
Verkar vara liknande priser fortfarande (snabbgoogling):
https://www.clasohlson.com/se/Skymningsrelä-Steinel-NM2000/p/32-5421-2
https://www.hornbach.se/p/malmbergs-kopplingsur-digitalt-vecko-1-kanal/8502516/
Då lyser det hela nätterna, viket är klart olämpligt. Hela konceptet med fasadbelysning är tämligen olämpligt.
Jag har inget emot skymningsrelä förutom det onödiga arbete som krävs jämfört med en smart puck (eller astrour).Alfredo skrev:
Kanske tänker jag för mycket som en ev. kund till mig. Hen hade troligtivs fått betala 1-3 h extra för håltagning, klamring och kabel. Typ 800-3000 kr mer. Dessutom får man troligtvis leva med en synligt klammad kabel, också det helt i onödan.
Av det jag har hemma så tycker jag nog också att Plejd är stabilast.
1. Plejd
2. Fibaro
3. Gamla Nexa prylar
4. Shelly
Alla har sina olika syften här. Är osäker på om Fibaro, Nexa och Shelly kan lösa samma sak som Plejd utan att ha ett hematomationssystem. Har aldrig kollat eftersom jag kör dom via Homey.
1. Plejd
2. Fibaro
3. Gamla Nexa prylar
4. Shelly
Alla har sina olika syften här. Är osäker på om Fibaro, Nexa och Shelly kan lösa samma sak som Plejd utan att ha ett hematomationssystem. Har aldrig kollat eftersom jag kör dom via Homey.