kisumisu kisumisu skrev:
Nu har jag en Steinel som rent prismässigt är den samma (400kr), hållt i 12år nu och aldrig sådana här disco effekter med blinkande lampor.
Jag har också flera sådana. 300:- på exempelvis Classe och bara tuffar och går.

Vit skymningsrelä från Steinel, automatisk tändning och släckning, justerbar ljuskänslighet, vattentålig design, produktinformation och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns även en "avancerad" variant med "timernattsläckning" för en hundring till.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har också flera sådana. 300:- på exempelvis Classe och bara tuffar och går.

[bild]

Finns även en "avancerad" variant med "timernattsläckning" för en hundring till.
Yes precis den här har jag!
Var tom bättre pris fast alla priser höjts, fast betalade väl överprisad ahlsell pris 😂
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag är en av elektrikerna som gnäller. 😉
Hemma har jag både Plejd, Wiser, Z-Wave och några Zigbee-enheter men jag skulle aldrig montera något annat än Plejd eller Wiser hos mina kunder.

Eller ja, om kunden köper grejerna kan jag koppla in dem men inte programmera. Det beror helt enkelt på att Plejd tuffar och går utan några problem. Wiser känns också tillräckligt stabilt.

Mina Z-wave och Zigbee-prylar kan tjorva ibland och då krävs det lite (om än minimal) handpåläggning som kan vara allt från att göra strömlöst till att byta batterier. Om det sker hos "fel" kund (någon utan intresse över tekniken) får jag åka dit och arbeta gratis. Det är helt enkelt inte värt det.

Nu kommer säkert protester från en del byggahusare och jag förstår det men ni representerar inte majoriteten av mina kunder ute i verkliga livet. De allra flesta vill ha en produkt som fungerar utan handpåläggning när jag åkt därifrån eftersom de inte klarar av de enklaste saker. Plejd och Wiser är de enda jag litar på klarar det.
Plejd och Wiser är säkert bra men behöver man abonnemang för att fullt ut styra dessa då de är en aningen dyra?

Finns bra wifi puckar av andra fabrikat annars
 
P Putte 9497 skrev:
Plejd och Wiser är säkert bra men behöver man abonnemang för att fullt ut styra dessa
Ordet abonnemang kan säkert betyda olika saker för olika personer men du behöver i alla fall nyttja Plejds "servrar/moln/teknik/infrastruktur" för att fullt ut kontrollera Plejds "puckar".

Jag passar på frågan om Wiser.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ordet abonnemang kan säkert betyda olika saker för olika personer men du behöver i alla fall nyttja Plejds "servrar/moln/teknik/infrastruktur" för att fullt ut kontrollera Plejds "puckar".

Jag passar på frågan om Wiser.
Ok, med abonnemang menar jag om man måste betala något för att få tillgång till alla funktioner?

Med Telldus måste man exempelvis ha premium abonnemang för att få alla funktioner.
 
P Putte 9497 skrev:
Ok, med abonnemang menar jag om man måste betala något för att få tillgång till alla funktioner?
Såvitt jag vet, inte för närvarande.

Jag har dock inga Plejd så någon mer insatt får rätta mig om jag har fel.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det behöver man inte om man sammankopplar allt till en enda.

Nu är det av någon anledning kopplat i 99% av husen = 1 strömbrytare till 1 lampa (av någon märklig anledning, då det hade blivit ursprungligen billigare? köra 1 eller 2 strömbrytare för allt). Kanske tänkte man på energin och folk som ville ha bara delar av utebelysningen igång?

Men lösningar som inbyggda sensorlampor är inte lätt om man har flera lampor ute just för att de tänds olika och kanske tom stör ut varandra?

Sedan finns det absolut riktigt dåliga skymningsrelän också. Har erfarenhet av även dessa, en lade av efter 1 vecka tålde inte lasten kanske vet ej men stendöd. En annan som skulle vara då avancerad med timer o allt var sådan att när solen höll på gå upp och ned tändes/släcktes/tändes/släcktes/....flera gånger.
Grannen körde med sin traktor och varje gång traktorns strålkastare nådde sensorn så släcktes utebelysningen fast det var beckmörkt ute.

Nu har jag en Steinel som rent prismässigt är den samma (400kr), hållt i 12år nu och aldrig sådana här disco effekter med blinkande lampor. Antar den "fina så avancerade" relän saknade fördröjning. För ska jag leka att det blir natt sätter nåt för relän tar det minst 1 minut innan den reagerar att det blivit ljust eller mörkt vilket ju är riktigt bra!
Nu har ju TS flera knappar så att koppla ihop tändningarna lär inte vara gjort i en handvändning. En plejd för ändamålet kostar typ 450 kr och monteras i dosan bakom knappen, eller dosorna i detta fall.
Skymningsreläerna måste ju sättas ute vilket antagligen blir både krångligare och dessutom fult. Framförallt om kablarna till armaturerna är dragna i väggen.

Sen får man ju som sagt en bättre funktion i.o.m. att ts slipper springa runt i huset när hen vill släcka utebelysningen. Bara att trycka på en knapp eller ställa in automatiskt nedsläckning under natten.

Edit: som det framkommer av tidigare inlägg finns det betydligt billigare alternativ till plejd. Dock har jag ingen erfarenhet av dessa.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har också flera sådana. 300:- på exempelvis Classe och bara tuffar och går.

[bild]

Finns även en "avancerad" variant med "timernattsläckning" för en hundring till.
Den där skulle inte jag vilja ha på min fasad. Men smaken är ju som baken.
 
N nybyggarn3 skrev:
Den där skulle inte jag vilja ha på min fasad. Men smaken är ju som baken.
De placeras naturligtvis där de inte stör och inte mitt i blickfånget. 😉
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De placeras naturligtvis där de inte stör och inte mitt i blickfånget. 😉
Skulle vara bakom skorstenen på taket då. Men det blir bökigt med kablarna.
 
N nybyggarn3 skrev:
Skulle vara bakom skorstenen på taket då.
I ditt fall rekommenderar jag en bit ner i en oanvänd pipa. 😉 Skämt åsido, ser man problem med att fasaden förfulas av ett tämligen litet och diskret skymningsrelä ska man naturligtvis välja en annan lösning. Vi är helt ense om detta!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
B
P Putte 9497 skrev:
Ok, med abonnemang menar jag om man måste betala något för att få tillgång till alla funktioner?

Med Telldus måste man exempelvis ha premium abonnemang för att få alla funktioner.
Tror inte plejd har börjat med abonnemang ännu. Men systemet är ju stängt, eller kan stängas till med en liten uppdatering, så det finns ju 0 garanti för att funktionaliteten kvarstår utan månadsavgift i framtiden. Precis som telldus har gjort.

Jag kör astrour med shelly. Går att sätta en offret mot soluppgång/nedgång, ifall man tycker det är för ljust eller för mörkt när lamporna tänds.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
N nybyggarn3 skrev:
Nu har ju TS flera knappar så att koppla ihop tändningarna lär inte vara gjort i en handvändning. En plejd för ändamålet kostar typ 450 kr och monteras i dosan bakom knappen, eller dosorna i detta fall.
Skymningsreläerna måste ju sättas ute vilket antagligen blir både krångligare och dessutom fult. Framförallt om kablarna till armaturerna är dragna i väggen.

Sen får man ju som sagt en bättre funktion i.o.m. att ts slipper springa runt i huset när hen vill släcka utebelysningen. Bara att trycka på en knapp eller ställa in automatiskt nedsläckning under natten.

Edit: som det framkommer av tidigare inlägg finns det betydligt billigare alternativ till plejd. Dock har jag ingen erfarenhet av dessa.
Det är helt sant. Kräver installation.
Dock är installationen oftast engångskostnad.

Plejd o co är beroende av appar och molntjänster. Kan närsomhelst börja kosta pengar, läggas ner eller helt enkelt bli "obsolete" på andra sätt. Teknik är fint men tyvärr blir det så ibland. Har själv en bra träningsapp som slutade få uppdateringar och lades ner. Använde den envist trots allt i min Android 8 lur. Men nu när jag köpte en ny telefon med Android 13 är det kört 😢
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det är helt sant. Kräver installation.
Dock är installationen oftast engångskostnad.

Plejd o co är beroende av appar och molntjänster. Kan närsomhelst börja kosta pengar, läggas ner eller helt enkelt bli "obsolete" på andra sätt. Teknik är fint men tyvärr blir det så ibland. Har själv en bra träningsapp som slutade få uppdateringar och lades ner. Använde den envist trots allt i min Android 8 lur. Men nu när jag köpte en ny telefon med Android 13 är det kört 😢
Det stämmer inte att plejd är beroende av appar eller molntjänster för att fungera. Mina enheter är inte uppkopplade och jag jag har inte haft plejd appen installerad sen jag bytte telefon för något år sedan. Är man orolig för just plejd så kan man ju välja en mer öppen variant. Finns andra i tråden som kan detta bättre.

Ska man undvika prylar som är beroende av appar och molntjänster i någon mån så börjar det bli besvärligt. Volvo kan ju teoretisk börja ta betalt för att du ska få lyssna på p1 på morgonen, eller trycka ut en uppdatering som helt plockar bort radion.

Med det sagt är det en relevant synpunkt. Jag skulle nog inte ha valt just Plejd idag. Men definitivt något liknande.
 
N nybyggarn3 skrev:
Det stämmer inte att plejd är beroende av appar eller molntjänster för att fungera.
Det beror på hur du definierar fungera. Moln/app behövs inte för "dagligt bruk" men vill man nyttja all funktionalitet behövs det.

N nybyggarn3 skrev:
jag har inte haft plejd appen installerad sen jag bytte telefon för något år sedan.
Men du har haft den installerad. Antar att det fanns en anledning till det.

N nybyggarn3 skrev:
Är man orolig för just plejd så kan man ju välja en mer öppen variant.
Vilket jag rekommenderar.

N nybyggarn3 skrev:
Ska man undvika prylar som är beroende av appar och molntjänster i någon mån så börjar det bli besvärligt.
Fast det är ett dåligt argument för att medvetet välja "besvärliga" lösningar när det finns andra alternativ.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.