Fairlane
P Petter Bygg skrev:
Sluta att tjata om detta. Ring en behörig elektriker som kan fixa allt enligt elföreskrifterna för Några tusenlappar.. Eller snåla och dö... Välj själv...
Med tanke på hur stor andel av alla hus som har hempulad el så borde det dö tusentals varje år om det är de alternativen som gäller. Ja, man ska vara försiktig och noggrann när man jobbar med el, oavsett om man får eller inte får. Hellre någon som gör rätt än någon som gör fel. Det finns de som gör rätt både bland de som får och de som inte får och de som gör fel i båda grupperna också.

Oavsett om man väljer att göra själv eller anlita en bra (förhoppningsvis) elektriker så är det väl bara bra om man vet vilka alternativ som finns så man kan välja det man vill ha?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Ursäkta men folk skriver väl av egna erfarenheter och de system dom använder. Så alla som ska yttra sig i trådar måste ha en 100% kunnande om alla system och tipsa om det absolut bästa. Varför får jag känslan att detta var mera anti Plejd än funktionen i sig.

Så jag kan väl fråga efter eget intresse. Är en Shelly puck lika offline efter man ställt in alla tider och håller reda på astro med paus tid som en Plejd puck som du bara kan glömma bort. 😀
Ja, man både får och bör skriva utifrån sin egna erfarenhet/kunskap och man behöver inte ha 100-% kunskap om allt. Men man får då också finna sig i att bli "påhoppad"/rättad om man skriver något som inte är sant/stämmer. Nej, jag är inte "antiPlejd" men blir bara så trött på när det skrivs som om Plejd är den enda och bästa lösningen när det finns många andra lösningar. Inget ont om Plejd, den fungerar till det den är designad för.
Har själv en Shelly 1 hemma som sköter en fönsterlampor som tänder i förhållande till solens nedgång och släcker på en bestämd tid sön-tor och en annan tid fre-lör. Denna har varit i drift över 2 år utan handpåläggning. Tittade på en Plejd först till denna "fönsterlampslösning" men tyckte att den var onödigt dyr i förhållande till Shellyn.
 
  • Gilla
_KirderF_ och 1 till
  • Laddar…
Astrour, plejd eller annat, tycker jag är självklart bäst. Alla lampor tänds exakt samtidigt, vid rätt tillfälle året om. Möjligt att ställa in så de släcks på natten. Själv har jag även en knapp bredvid sängen så jag kan släcka när jag går och lägger mig. Inte för energin men för att det ska bli helt mörkt.
 
N nybyggarn3 skrev:
Alla lampor tänds exakt samtidigt, vid rätt tillfälle året om.
Hur kan ett astrour ge mer rätt tändningstidpunkt än ett skymningsrelä som faktiskt tänder efter verkliga och aktuella ljusförhållanden?
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan ett astrour ge mer rätt tändningstidpunkt än ett skymningsrelä som faktiskt tänder efter verkliga och aktuella ljusförhållanden?
Absolut.
 
Med astrour kan det tändas/släckas +- ca två timmar före/efter "rätt" ljusnivå. Det ultimata är ljusrelä + tidur (för att blockera tändning vissa tider) endera som gamla hederliga apparater eller moderna elektroniska med samma funktion.
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Absolut.
Vad menar du? Tycker du ett astrour är bäst eller håller du med mig om att ett skymningsrelä tänder mer vid exakt rätt "tidpunkt"?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Tycker du ett astrour är bäst eller håller du med mig om att ett skymningsrelä tänder mer vid exakt rätt "tidpunkt"?
Både och. Med astrour tänds alla lampor samtidigt, vid solnedgång eller en inställt tid innan/efter. Helt utan att påverkas av annat ljus. Som TS belysning är kopplad idag skulle det behövas flera skymningsreläer, troligt på olika sidor av huset. Då lär ju inte lamporna tändas samtidigt.

Men det är klart att det går att styra belysning med skymningsreläer om nu tycker att det är roligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du utedass? Är det verkligen för ansträngande att trycka på en knapp? I så fall finns det rörelsesensorer.
Nej. Nej, men det behövs aldrig förutom om man vill tända takbelysningen inne av någon anledning. Aldrig förstått att man skulle vilja ha rörelsesensor på alla lampor ute och annars kolsvart.

Du får såklart sitta där i mörkret om du vill men jag vill komma hem till det hem där ser syns att någon bor och lever.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Men det är klart att det går att styra belysning med skymningsreläer om nu tycker att det är roligt.
Inte ett dugg roligt men enkelt, billigt och väl fungerande med obefintlig administration. Ungefär lika "roligt" som lysrören i garagetaket. Alltså precis vad jag önskar...
 
A Akerfeldt skrev:
Nej. Nej, men det behövs aldrig förutom om man vill tända takbelysningen inne av någon anledning. Aldrig förstått att man skulle vilja ha rörelsesensor på alla lampor ute och annars kolsvart.

Du får såklart sitta där i mörkret om du vill men jag vill komma hem till det hem där ser syns att någon bor och lever.
Du skiter fullständigt i hur det påverkar omgivningen? Nyttan gör dig är ju inprincip obefintlig att det lyser när du är borta, sover eller befinner dig inne.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte ett dugg roligt men enkelt, billigt och väl fungerande med obefintlig administration. Ungefär lika "roligt" som lysrören i garagetaket. Alltså precis vad jag önskar...
Kul för dig men billigare lär det inte bli för TS, eller enklare att installera. Administrationen är ju obefintlig i båda fallen. Förutom om man kommer på att man vill ändra något, till exempel så att lamporna släcks på natten och tänds på nytt på morgonen. Då skulle jag säga att du är bättre till om du satsat på ett astrour.
 
D Daniel 109 skrev:
Du skiter fullständigt i hur det påverkar omgivningen? Nyttan gör dig är ju inprincip obefintlig att det lyser när du är borta, sover eller befinner dig inne.
Det finns inget som stör eller lyser in hos någon granne om det är det du menar. Det är korrekt, men sånt finns det flera saker i livet som är.
 
K _KirderF_ skrev:
Ursäkta men folk skriver väl av egna erfarenheter och de system dom använder.
Jo, men nu svarade du att ett antal egenskaper var utmärkande för Plejd när det i själva verket inte är något unikt. Det är den mytbildningen som en del hakar upp sig på, inte att Plejd på något sätt skulle vara dåligt i denna applikation.
 
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
kisumisu
N nybyggarn3 skrev:
Både och. Med astrour tänds alla lampor samtidigt, vid solnedgång eller en inställt tid innan/efter. Helt utan att påverkas av annat ljus. Som TS belysning är kopplad idag skulle det behövas flera skymningsreläer, troligt på olika sidor av huset. Då lär ju inte lamporna tändas samtidigt.

Men det är klart att det går att styra belysning med skymningsreläer om nu tycker att det är roligt.
Det behöver man inte om man sammankopplar allt till en enda.

Nu är det av någon anledning kopplat i 99% av husen = 1 strömbrytare till 1 lampa (av någon märklig anledning, då det hade blivit ursprungligen billigare? köra 1 eller 2 strömbrytare för allt). Kanske tänkte man på energin och folk som ville ha bara delar av utebelysningen igång?

Men lösningar som inbyggda sensorlampor är inte lätt om man har flera lampor ute just för att de tänds olika och kanske tom stör ut varandra?

Sedan finns det absolut riktigt dåliga skymningsrelän också. Har erfarenhet av även dessa, en lade av efter 1 vecka tålde inte lasten kanske vet ej men stendöd. En annan som skulle vara då avancerad med timer o allt var sådan att när solen höll på gå upp och ned tändes/släcktes/tändes/släcktes/....flera gånger.
Grannen körde med sin traktor och varje gång traktorns strålkastare nådde sensorn så släcktes utebelysningen fast det var beckmörkt ute.

Nu har jag en Steinel som rent prismässigt är den samma (400kr), hållt i 12år nu och aldrig sådana här disco effekter med blinkande lampor. Antar den "fina så avancerade" relän saknade fördröjning. För ska jag leka att det blir natt sätter nåt för relän tar det minst 1 minut innan den reagerar att det blivit ljust eller mörkt vilket ju är riktigt bra!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.