Bowser
T Treaser2 skrev:
Åh herregud :rofl:
Nu ska du få ett långt svar
Nej har läst hela tråden och du har varit tydlig med att du vill polisanmäla/skicka kommunen osv om inte markägaren gör som du vill och svaren du fått har pendlat mellan sunda påpekanden om att du är ute på tunn is när du ställer sådana krav, till regelrätta förslag på lagbrott som jag undrar hur detta forums ägare ställer sig till.
Jag är självklart otrevlig när det uppmanas till brott och hot.

Du saknar mycket kunskap men framförallt respekt. Steget från närande till tärande tas när du ska ha din vilja fram oavsett, att försöka kontakta markägaren och visa barn vad som är farligt och tipsa grannar osv det är närande och skapar sammanhållning.
Att hota med polis osv och dessa lagbrotts förslag är tärande.
Jag själv tänker fel ibland men jag erkänner det som en man, prova det! Då slipper du försvara saker i absurdum.
Gör ditt bästa för att vindfället tas om hand men var lyhörd för det är inte din mark och du bestämmer inte över allt.
Jag kan bara säga kort att jag tycker det du säger är helt fel uppfattat och hänvisar till mina inlägg i tråden:)

Att jag saknar kunskap i ämnet är ju självklart annars skulle jag ju inte fråga:rolleyes: men hade jag saknat respekt så hade träden redan varit nere och denna tråden skulle inte startats.

Att du tänker fel ibland, det förstår jag:D (Ta inte detta allvarligt, enbart skämtsamt menat).
Men sänk gärna taggarna en aning så vi håller detta på en bra nivå.
 
Bowser
[/QUOTE]Gör ditt bästa för att vindfället tas om hand men var lyhörd för det är inte din mark och du bestämmer inte över allt[/QUOTE]

Detta har jag inga invändningar emot:)
(Sorry för alla emojis, upptäckte dem precis)
 
Mycket märkligt tjafs, självklart ska en rotvälta i en sådan liten skog åtgärdas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
självklart ska en rotvälta i en sådan liten skog åtgärdas.
Känns som vi är tillbaka på inlägg ett. Om det nu är så "självklart", hur ska TS få det att hända?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Har inte riktigt kunnat utläsa av tråden att det är en "liten skog" utan snarare beskriver man att det är en del av en fastighet som är skogbevuxen som angränsar till ett skogbevuxet naturreservat. Naturreservat brukar inte vara små. Därav mitt tvivel om att skogen är liten.
 
harry73
Min sammanfattning av det hela (rätta mig gärna om jag har fel):

Markägaren (lite otydligt om det är den ursprungliga markägaren eller en entreprenör, men det verkar vara en större organisation) styckade av tomter i ett område med detaljplan. Det finns små remsor med skog kvar (som är med i detaljplanen). En av dessa remsor vetter mot ett naturreservat. Där har man en komplicerat rotvälta nära villatomtgränser och TS oroar sig för att det innebär en fara för t ex lekande barn.
TS försökte ta kontakt med markägaren som inte svarar alls.

För det första valde markägaren själv att sälja marken som villatomter och hen tjänade troligtvis bra på det. De resterande remsor skog har inget ekonomiskt värde för markägaren, även vid avverkning är ytan så liten att det kostar mer än det smakar.

Det verkar som att markägaren inte har något intresse i att vårda skogen och helst vill slippa kostnader. Med detta som bakgrund tycker jag inte att TS fick så konstiga råd. Markägaren har i alla fall ett moraliskt ansvar att se till att hans kvarvarande skog inte blir en olägenhet för de villaägare som köpte hans mark för dyra pengar.
Kan man diskutera saken i samförstånd väljer man såklart en lösning som är bäst för alla, men vägrar markägaren att ha kontakt, då blir det någon gång slut på tålamodet. Det verkar som TS befinner sig där just nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
ToRy och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Känns som vi är tillbaka på inlägg ett. Om det nu är så "självklart", hur ska TS få det att hända?
Enda sättet att få nått att hända är att ta tag i det själv. Vissa planerar och resonerar i oändlighet, andra gör. Ifall markägaren inte får tummen ur så erbjuder man sig själv att reda upp rotvältan.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Staffans2000
F Finndjävel skrev:
Ifall markägaren inte får tummen ur så erbjuder man sig själv att reda upp rotvältan.
Det är en utmärkt lösning, sålänge inte "erbjudandet" innebär, att vid ett eventuellt "nej" eller uteblivet svar från trädägaren övergår hjälpen till vandalisering.
 
Bowser
harry73 harry73 skrev:
Min sammanfattning av det hela (rätta mig gärna om jag har fel):

Markägaren (lite otydligt om det är den ursprungliga markägaren eller en entreprenör, men det verkar vara en större organisation) styckade av tomter i ett område med detaljplan. Det finns små remsor med skog kvar (som är med i detaljplanen). En av dessa remsor vetter mot ett naturreservat. Där har man en komplicerat rotvälta nära villatomtgränser och TS oroar sig för att det innebär en fara för t ex lekande barn.
TS försökte ta kontakt med markägaren som inte svarar alls.

För det första valde markägaren själv att sälja marken som villatomter och hen tjänade troligtvis bra på det. De resterande remsor skog har inget ekonomiskt värde för markägaren, även vid avverkning är ytan så liten att det kostar mer än det smakar.

Det verkar som att markägaren inte har något intresse i att vårda skogen och helst vill slippa kostnader. Med detta som bakgrund tycker jag inte att TS fick så konstiga råd. Markägaren har i alla fall ett moraliskt ansvar att se till att hans kvarvarande skog inte blir en olägenhet för de villaägare som köpte hans mark för dyra pengar.
Kan man diskutera saken i samförstånd väljer man såklart en lösning som är bäst för alla, men vägrar markägaren att ha kontakt, då blir det någon gång slut på tålamodet. Det verkar som TS befinner sig där just nu.
Helt korrekt uppfattat!
Inte ens jag själv kan beskriva det bättre än det du skrivit:surprised:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det här visar i någon mån på det generella problemet med övergivna ytor i stadsplaneringen i villaområden. Ibland bygger någon en mur på ”herrelös” mark utan att det upptäcks, ibland blir den herrelösa marken ett problem i sig.

För egen del är jag emot att sån slaskmark alls lämnas, det blir sällan bra, men ska det ändå göras hade man ju hoppats att det kunde göras till samfällighetsmark eller på något annat vis hamnai händerna på någon som bryr sig.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hemmakatten
Det har varit alldeles för mycket tjafs i tråden som ingen har glädje av. Nu verkar tråden rätta till sig en del. Fortsätt så./moderator
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Enda sättet att få nått att hända är att ta tag i det själv. Vissa planerar och resonerar i oändlighet, andra gör. Ifall markägaren inte får tummen ur så erbjuder man sig själv att reda upp rotvältan.
Jag tjatar lite till om motorsågskörkort. Är företaget någorlunda påläst så lär de inte nappa på ett sådant erbjudande då de får ett arbetsgivaransvar. Vill bara påpeka varför de inte skulle kunna tänkas vilja nappa på ett sådant till synes bra erbjudande.
 
Det är väl med " motorsågskörkort" som med "elinstallation" d.v.s många bryter mot reglerna, men det är oerhört viktigt att den, som gör det utanför reglementet, verkligen är påläst och vet alla olika scenarior, som kan bli följden av vad som görs!
 
Det dör en handfull människor vid skogsarbete varje år, främst genom att klämmas under träd. Hur det kan jämföras med cykling eller elarbete vet jag inte, man måste ju då även se på antalet nedlagda timmar inom respektive grupp för att få fram en jämförande siffra om det nu vore intressant. Men det är som tidigare sagts långt ifrån ofarligt och den typen av flerträdsvältor som det verkar röra sig om är bland de farligaste.

Därtill har TS inte på något vis antytt att han vill ta saken i egna händer, så jag har svårt att förstå matchoråden om att bara dra på sig sågbyxor och -stövlar, ta sågen på axeln och gå ut och lösa det hela på eget bevåg.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Har nu rensat ut en hel del inlägg i tråden som spårat ur. Möjligtvis har ett och annat icke-off topic inlägg blivit raderat, men svårt att moderera rättvist i en så lång tråd. / moderator
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.