37 643 läst ·
160 svar
38k läst
160 svar
Farligt träd, regler?
Man måstr ju ha lite innanför pannbenet gör att inse vilka spänningar som finns i trädet. Efter som inte alla har vad som krävs inför man begränsningar. Nu ska de väl kanske nämnas att träd i en del fall kan överraska
När det gäller säkerhet, så gäller det väl att få folk att tänka något i stil med :
" Vilken kraft behövs för att böja en 5 m lång och 50 cm tjock stock med t.ex. 50 cm ?"
eller " Hur mycket väger detta 25 m höga träd och vilken tyngd behövs vid roten för att väga jämt på gungbrädan när den halvt trillat ikull ?"
Om alla ställer sig de frågorna, så skulle många olyckor kunna undvikas.
" Vilken kraft behövs för att böja en 5 m lång och 50 cm tjock stock med t.ex. 50 cm ?"
eller " Hur mycket väger detta 25 m höga träd och vilken tyngd behövs vid roten för att väga jämt på gungbrädan när den halvt trillat ikull ?"
Om alla ställer sig de frågorna, så skulle många olyckor kunna undvikas.
Just sådant tänkande behöver vi!
Att bara blint kalla på proffs för alla trädfällningar och allt motorsågsarbete betyder att "proffsen" måste arbeta mycket billigt om folk skall ha råd. Det innebär i förlängning att "proffset" är en lågavlönad 20-åring som aldrig har hållit i en motorsåg förr och har en beräknad teknisk livslängd på högst ett halvår.
Då blir det faktiskt färre olyckor om amatörer verkligen försöker lära sig att göra rätt och tänker efter och sedan gör det mesta själv...... och lämnar bara de allra svåraste träden åt riktiga proffs som verkligen kan sitt yrke och har möjlighet att ta hyggligt betalt.
Att bara blint kalla på proffs för alla trädfällningar och allt motorsågsarbete betyder att "proffsen" måste arbeta mycket billigt om folk skall ha råd. Det innebär i förlängning att "proffset" är en lågavlönad 20-åring som aldrig har hållit i en motorsåg förr och har en beräknad teknisk livslängd på högst ett halvår.
Då blir det faktiskt färre olyckor om amatörer verkligen försöker lära sig att göra rätt och tänker efter och sedan gör det mesta själv...... och lämnar bara de allra svåraste träden åt riktiga proffs som verkligen kan sitt yrke och har möjlighet att ta hyggligt betalt.
Om vi dessutom kunde få alla skogsägare, med skog mycket nära bebyggelse, att tänka detsamma, så skulle vi förmodligen inte ha de problem TS har råkat ut för.HasseTeknik skrev:
När det gäller säkerhet, så gäller det väl att få folk att tänka något i stil med :
" Vilken kraft behövs för att böja en 5 m lång och 50 cm tjock stock med t.ex. 50 cm ?"
eller " Hur mycket väger detta 25 m höga träd och vilken tyngd behövs vid roten för att väga jämt på gungbrädan när den halvt trillat ikull ?"
Om alla ställer sig de frågorna, så skulle många olyckor kunna undvikas.
I vår samfällighet är det naturligt att ta bort alla vindfällen där det finns risk för person- eller sakskada.
Man kan jämföra med en pool. Där måste man ha staket och täcke (och gärna fylla igen den med sand mellan baden) för att någon kan ju drunkna där. Men ett knippe furor på sniskan ett kvarts stenkast från tomten ska man bara leva med.
Nu har TS ett problem med att inte ens få ett svar, än mindre en dialog med skogsägaren, så då blir mitt tips kanske inget vidare.
Men får man lite respons skulle man ju kunna meddela att när det nu finns bevis för att markägaren har blivit uppmärksammad på farorna och problemet och att ifall det sen händer en olycka så kommer man se till att markägaren kommer ställas till svars inför domstol för sin oaktsamhet för risken och faran.
Det kanske kan få lite fart på markägaren.
Men de som vistas i skog och mark och natur har ett eget stort ansvar, ty naturen uppför sig vare culpöst eller dolöst i lagens mening. Så markägaren kan mycket väl ändå gå fri, och är kanske medveten om detta.
Utan ett bevis på att markägaren är helt medveten om problemet så är ett mål om en olycka av detta befarade slag helt utsiktslöst. Men med bevis om att det fanns kunskap om förhållandet så kan det kanske finnas en liten chans.
Själv sågar jag (det lilla jag sågar nuförtiden) utan skydd och allt, men jag fäller mest relativt enkla träd osv.
Jag skulle undvika att jobba med en rotvälta av den storlek som här i tråden.
Rotvältor är världens skit, riktigt farliga saker för de som inte kan sina saker, ganska farliga även för de mycket erfarna. Efter stormen gudrun dog det flera erfarna skogsarbetare under arbetet med alla rotvältor.
Men får man lite respons skulle man ju kunna meddela att när det nu finns bevis för att markägaren har blivit uppmärksammad på farorna och problemet och att ifall det sen händer en olycka så kommer man se till att markägaren kommer ställas till svars inför domstol för sin oaktsamhet för risken och faran.
Det kanske kan få lite fart på markägaren.
Men de som vistas i skog och mark och natur har ett eget stort ansvar, ty naturen uppför sig vare culpöst eller dolöst i lagens mening. Så markägaren kan mycket väl ändå gå fri, och är kanske medveten om detta.
Utan ett bevis på att markägaren är helt medveten om problemet så är ett mål om en olycka av detta befarade slag helt utsiktslöst. Men med bevis om att det fanns kunskap om förhållandet så kan det kanske finnas en liten chans.
Nej, rotvältor är skitfarliga.H heimlaga skrev:och markägaren skulle strunta i det så skulle jag begå civil olydnad och ta motorsågen och kapa ned det så det faller omkull. Man förstör ju inget ekonomiskt värde för ägaren om man kapar på vettigt ställe.
Skulle någon ha gjort samma sak i min skog när jag har förhinder och inte kan reda upp egna vindfällen skulle jag acceptera det.
Själv sågar jag (det lilla jag sågar nuförtiden) utan skydd och allt, men jag fäller mest relativt enkla träd osv.
Jag skulle undvika att jobba med en rotvälta av den storlek som här i tråden.
Rotvältor är världens skit, riktigt farliga saker för de som inte kan sina saker, ganska farliga även för de mycket erfarna. Efter stormen gudrun dog det flera erfarna skogsarbetare under arbetet med alla rotvältor.
@heimlaga, jag önskar inte mkna värsts fiender vad du har gått igenom (eller kanske) och jag tycker att ditt sätt att komma tillbaka är enastående.
Men du kan varken projektera ditt elände eller din självhjälpsamhet på hela samhället. Har man flera träd i en rotvälta som fastnar i andra träd är det inget för de oerfarna.
Att du kan, tvivlar jag inte på.
Men du kan varken projektera ditt elände eller din självhjälpsamhet på hela samhället. Har man flera träd i en rotvälta som fastnar i andra träd är det inget för de oerfarna.
Att du kan, tvivlar jag inte på.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Ta en utbildning på motorsågskörkortH heimlaga skrev:Just sådant tänkande behöver vi!
Att bara blint kalla på proffs för alla trädfällningar och allt motorsågsarbete betyder att "proffsen" måste arbeta mycket billigt om folk skall ha råd. Det innebär i förlängning att "proffset" är en lågavlönad 20-åring som aldrig har hållit i en motorsåg förr och har en beräknad teknisk livslängd på högst ett halvår.
Då blir det faktiskt färre olyckor om amatörer verkligen försöker lära sig att göra rätt och tänker efter och sedan gör det mesta själv...... och lämnar bara de allra svåraste träden åt riktiga proffs som verkligen kan sitt yrke och har möjlighet att ta hyggligt betalt.
Jag har fått väldigt mycket bra svar och många givande inputs angående detta, stort tack till alla.
Jag inväntar svar från kommun, sen beroende på deras svar vet jag mer hur jag ska gå vidare, bland annat med alla era förslag.
Jag återkommer när jag vet mer.
Jag inväntar svar från kommun, sen beroende på deras svar vet jag mer hur jag ska gå vidare, bland annat med alla era förslag.
Jag återkommer när jag vet mer.
Nej det får man inte.
På Skogsstyrelsen finns info att läsa om vad som gäller.
Först åtgärd är att märka upp med band säkerhetsavstånd och sedan åtgärda.
Dock det är extremt farligt att arbeta med och kräver särskild maskinhjälp så kan ta tid.
De som vistas i naturen skall känna till vad som gäller för stormskadad skog och inte närma sig. Föräldrar till barn har tillsynsansvar.
Så har jag uppfattat det.
På Skogsstyrelsen finns info att läsa om vad som gäller.
Först åtgärd är att märka upp med band säkerhetsavstånd och sedan åtgärda.
Dock det är extremt farligt att arbeta med och kräver särskild maskinhjälp så kan ta tid.
De som vistas i naturen skall känna till vad som gäller för stormskadad skog och inte närma sig. Föräldrar till barn har tillsynsansvar.
Så har jag uppfattat det.
Redigerat:
Sen är det ju så med barn att det är roligt att göra sådant man inte får.. och att klättra och leka på ett omkullfallet träd är bland det roligaste som finns när föräldrarna inte ser.. Som förälder är det svårt att låsa in barnen i huset bara för att ett träd har fallit omkull ett par meter från tomtgränsen..T Tord_Lj skrev:Nej det får man inte.
På Skogsstyrelsen finns info att läsa om vad som gäller.
Först åtgärd är att märka upp med band säkerhetsavstånd och sedan åtgärda.
Dock det är extremt farligt att arbeta med och kräver särskild maskinhjälp så kan ta tid.
De som vistas i naturen skall känna till vad som gäller för stormskadad skog och inte närma sig. Föräldrar till barn har tillsynsansvar.
Så har jag uppfattat det.
Kan inte låta bli att göra en reflektion:
Innebär allemansrätten verkligen att man ställa krav på att markägare inte bara skall tillåta att folk vistas där, utan dessutom skall de se till att det är säkert att vistas där, även för barn som inte förstår vad som kan vara farligt???
Självklart är allemansrätten bra, men det får väl finnas en gräns även för den.
Innebär allemansrätten verkligen att man ställa krav på att markägare inte bara skall tillåta att folk vistas där, utan dessutom skall de se till att det är säkert att vistas där, även för barn som inte förstår vad som kan vara farligt???
Självklart är allemansrätten bra, men det får väl finnas en gräns även för den.
är du säker på att det är skogsmark, som flera varit inne på kan det vara tomtmark i detaljplanerat område, vi har sådana tomter utan byggrätt och visst växer det skog på dem, men det är pbl och jordabalken som gäller enligt vår kommun och man är ansvarig som för en tomt och inte naturmark. Hade en liknande fråga mot kommunen som dock inte gällde rotvältor utan skrot. Så börja ta reda på om det är en tomt.