37 643 läst ·
160 svar
38k läst
160 svar
Farligt träd, regler?
Enligt den bild TS lagt in är det ett jobb för en van skogsarbetare att ge sig in här, så håller med övriga att det är mycket som kan gå fel när man inte har erfarenhet hur träd kan ligga i spänn. Gör man fel kan rotänden slå upp och i sidled.
Och tittar ni på Anna_H video ser ni att man drar ned trädet med en häktat vajer (troligtvis en vinsch) och tallen bredvid har en vajer som håller emot den.
Så alla råd att ge sig in på någon annans mark och ta ned sådana här vindfällen är vansinniga och borde nog raderas av moderator utifrån att de ger livsfarliga råd. Jag själv tar ned enkla vindfällen för hand till mera komplicerade tar vi hjälp av maskiner.
Och tittar ni på Anna_H video ser ni att man drar ned trädet med en häktat vajer (troligtvis en vinsch) och tallen bredvid har en vajer som håller emot den.
Så alla råd att ge sig in på någon annans mark och ta ned sådana här vindfällen är vansinniga och borde nog raderas av moderator utifrån att de ger livsfarliga råd. Jag själv tar ned enkla vindfällen för hand till mera komplicerade tar vi hjälp av maskiner.
Värt att veta är att man får inte lov att köra motorsåg på annans mark utan motorsågskörkort, för ett stormfällt träd krävs C-kursen. Jag vet inte hur försäkringsbolag resonerar om man struntar i detta. Om man bryr sig lägger jag mig inte i, men det är väldigt farliga moment med mycket massa som ligger i spänn!
Ring till länsstyrelsen och fråga vad som gäller, de borde kunna berätta om man kan ställa krav på markägaren eller inte.
Ring till länsstyrelsen och fråga vad som gäller, de borde kunna berätta om man kan ställa krav på markägaren eller inte.
Jag misstänker att det förutsätts att den som ger sig ut i skogen gör det på eget ansvar och förväntas ha tillräckliga kunskaper. Det är inte bara rotvältor som är farliga, man kan kliva på en rutten stock och spräcka skallen, man kan råka gulla med en björnunge på ett sätt som mamman inte gillar, man kan trampa ner i mosstäckta hål mellan skarpa stenar och så vidare. Det är en miljö som har vissa risker, och man förväntas kunna bete sig ansvarsfullt.
Inte bara farliga, de är antagligen olagliga också. Någon äger träden.A AndersS skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ifall skogsägaren bli skogstokig för att man reder upp ett vindfall åt honom så är han nog helt dum i huvudet. Då är det inget som är värt att förlora nån nattsömn över. Jag tror knappast polisen bryr sig.M Myckling skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Givet omständigheterna, att TS bor i ett villaområde och är orolig för lutande träd tycker jag ändå att råd om att ta ner dem själv är olämpliga. Som @AndersS antydde ger sig inte ens erfarna huggare på dem med bara motorsåg. Det är betydligt knepigare än att såga ned ett upprätt träd. Därtill är det sannolikt olagligt av ett antal skäl, men det tycker jag ändå är mindre viktigt än riskerna arbetet medför.T Troberg skrev:
Hur ska man då göra vid såna här tillfällen?H heimlaga skrev:Skogarna är fulla av vindfällen och det är ingenting att skriva i tidningar om eller polisanmäla.
Fast skulle jag ha barn och se ett träd hänga sådär strax utanför tomten vecka efter vecka och markägaren skulle strunta i det så skulle jag begå civil olydnad och ta motorsågen och kapa ned det så det faller omkull. Man förstör ju inget ekonomiskt värde för ägaren om man kapar på vettigt ställe.
Skulle någon ha gjort samma sak i min skog när jag har förhinder och inte kan reda upp egna vindfällen skulle jag acceptera det.
Om man inte vill begå lagbrott själv, men samtidigt få bort denna potentiella dödsfälla hängandes utanför tomten?
Nog för att det är skog, men det är ju väldigt nära bebyggelse 15meter som sagt, och ja... det bor många barn i området.
Att saker o ting är farligt i skogen vet nog alla, men när det blir så uppenbart! kan man då verkligen inte lyckas lösa detta lagligt?
Mailade kommunen igår kväll så får se vad dem grundar sina beslut på när dem tar ner träd som dem uppfattar som farliga, och om det går att kräva ansvar från markägaren.
Missförstå mig inte här nu.. jag är inte ute efter att påtala brister överallt jag ser, och anmäla till höger och vänster, olyckor kan ske närsomhelst och varsomhelst.
Men när träd står som detta i ett område barn springer omkring i så tänker jag iallafall göra det jag kan (lagligt) för att få bort det, jag kan till och med betala för det själv om så vore det alternativ som återstår.
Tack för tipset om länsstyrelsen!K kristofo skrev:Värt att veta är att man får inte lov att köra motorsåg på annans mark utan motorsågskörkort, för ett stormfällt träd krävs C-kursen. Jag vet inte hur försäkringsbolag resonerar om man struntar i detta. Om man bryr sig lägger jag mig inte i, men det är väldigt farliga moment med mycket massa som ligger i spänn!
Ring till länsstyrelsen och fråga vad som gäller, de borde kunna berätta om man kan ställa krav på markägaren eller inte.
Ska kolla där med.
I just detta fall har du kanske rätt. MEN lita aldrig på att tyngdpunktens läge avgör vad som kan hända. Det kan vara enorma spänningar i rotsystemet som drar tillbaka ett träd som har delvis blåst omkull. Om bara jorden blir tillräckligt blöt och mjuk kan det hända. Befinner sig ett barn då i en "koja" intill rotvältan kan det värsta inträffa.D Daniel 109 skrev:
Någon äger mark och tillhörande träd. Denna person bestämmer väl över sin egendom. Har svårt att se hur kommunen enkelt skulle kunna påverka skötsel av privatägda träd och mark.
Just nu är det mycket diskussion om markägare och hur nya lagförslag kan inkräkta på deras mark och skötsel.
Jämför med gamla hus som inte sköts. Dessa kan utgöra fara för människor/djur/miljö. Här kan det ta årtionden innan något sker.
Just nu är det mycket diskussion om markägare och hur nya lagförslag kan inkräkta på deras mark och skötsel.
Jämför med gamla hus som inte sköts. Dessa kan utgöra fara för människor/djur/miljö. Här kan det ta årtionden innan något sker.
Naturligtvis, och det höll jag också med om i mitt inlägg. Ansvarsbiten handlar mer om att om man ger sig ut i skogen så ska man veta hur man beter sig säkert i skogen, tex med avseende på rotvältor, ruttna träd, eld, djur osv.Nötegårdsgubben skrev:
Givet omständigheterna, att TS bor i ett villaområde och är orolig för lutande träd tycker jag ändå att råd om att ta ner dem själv är olämpliga. Som @AndersS antydde ger sig inte ens erfarna huggare på dem med bara motorsåg. Det är betydligt knepigare än att såga ned ett upprätt träd. Därtill är det sannolikt olagligt av ett antal skäl, men det tycker jag ändå är mindre viktigt än riskerna arbetet medför.
Sedan, juridiken är ju i princip grundregeln "Mickla inte med något som inte är ditt".
Det är vad du kan, och förväntas göra. Informera kommunen, så får de hantera det.Bowser skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Om vi då antar att markägaren inte bryr sig, och det är den typen av skogsridå som allt som oftast finns mellan olika detaljplaner, då bryr hen sig nog inte heller nämnvärt om att träden fälls.
Kontakta personen igen och igen. Säg att ni (några grannar som går ihop) kan dela på kostnaden, men att ni vill att hen som markägare gör jobbet. Vägras det, så be om tillstånd att ni får fälla, och anlita lämplig person för det. Risken är väl att det krävs maskin, och då riskerar det att bli dyrt.
I försäkringssammanhang är det normalt den vara hus ett träd faller på som står risken, men det går att flytta detta ansvar till markägaren om det finns en uppenbar fallrisk. Misstänker att det är samma sak här, men med tilläggsproblemet att det inte finns någon risk för sakskada, utan för liv och lem (lite tillspetsat). Det kanske går att få till ett föreläggande på något vis, men jag skulle satsa på att göra upp om fällningen, även om det också verkar knöligt.
Kontakta personen igen och igen. Säg att ni (några grannar som går ihop) kan dela på kostnaden, men att ni vill att hen som markägare gör jobbet. Vägras det, så be om tillstånd att ni får fälla, och anlita lämplig person för det. Risken är väl att det krävs maskin, och då riskerar det att bli dyrt.
I försäkringssammanhang är det normalt den vara hus ett träd faller på som står risken, men det går att flytta detta ansvar till markägaren om det finns en uppenbar fallrisk. Misstänker att det är samma sak här, men med tilläggsproblemet att det inte finns någon risk för sakskada, utan för liv och lem (lite tillspetsat). Det kanske går att få till ett föreläggande på något vis, men jag skulle satsa på att göra upp om fällningen, även om det också verkar knöligt.
